کد خبر: ۳۷۰۶۱۵
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
0
ناسا جزئیات سفر چهار فضانورد به "ایستگاه فضایی بین‌المللی" را منتشر کرد.
جزئیات سفر ۴ فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی
ناسا سفر چهار فضانورد غیرنظامی را تایید کرده است که در ماه آوریل به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند رفت تا به مدت یک هفته در آنجا زندگی کنند و به آزمایش‌هایی بپردازند.

یک شرکت خصوصی فعال در حوزه هوافضا موسوم به "آکسیوم اسپیس" (Axiom Space) که در حال توسعه ماژول خود برای ایستگاه فضایی بین‌المللی است، این برنامه را اجرا خواهد کرد و چهار فضانورد را با کپسول دراگون شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) به فضا خواهد فرستاد.

"مایکل لوپز آلریا" (Michael López-Alegría)، فضانورد ناسا، فرمانده این ماموریت خواهد بود. "لری کانر" (Larry Connor)، به عنوان خلبان و "مارک پاثی" (Mark Pathy) و "ایتن استیب" (Eytan Stibbe)، به عنوان متخصصان ماموریت کار خواهند کرد.

سرنشینان که هر کدام ۵۵ میلیون دلار برای این سفر هزینه کرده‌اند، هشت روز را برای انجام دادن آزمایش‌ها، فعالیت‌های تجاری و برگزاری جلسات آموزشی برای کودکان روی زمین صرف خواهند کرد.

آن‌ها روز چهارشنبه، ۳۰ مارس، از "مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی" (Kennedy Space Center Launch Complex ۳۹) ناسا در فلوریدا، با موشک "فالکون ۹" (Falcon ۹) اسپیس ایکس پرتاب خواهند شد.

این ماموریت "AX-۱" نامگذاری شده است و سرنشینان آن از اوت ۲۰۲۱ در "مرکز فضایی جانسون" (Johnson Space Center) ناسا در هیوستون و سایر تاسیسات ناسا در حال آموزش دیدن هستند. این آموزش به آن‌ها امکان می‌دهد که با سیستم‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، امکانات علمی و اقدامات اورژانسی آشنا شوند.

این چهار نفر علاوه بر آموزش دیدن در ناسا، با "آژانس فضایی اروپا" (ESA) و اسپیس ایکس نیز کار کرده‌اند. آموزش اسپیس ایکس به آن‌ها امکان می‌دهد تا با عملکرد کپسول دراگون آشنا شوند که قرار است آن‌ها را به ایستگاه برساند و بازگرداند.

جزئیات سفر ۴ فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی

ناسا کار خود را با گروه عملیاتی ماموریت آکسیوم در دسامبر روی شبیه‌سازی‌هایی آغاز کرد تا نحوه عملکرد نخستین سرنشینان غیرنظامی ایستگاه فضایی بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهد. این کار، امکان کنترل زمینی را برای ناسا و آکسیوم فراهم کرد تا با مراحل پویای پرواز فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی آشنا شوند.

ناسا تایید کرد که آن‌ها این شبیه‌سازی‌ها را تا چند ماه آینده ادامه خواهند داد تا برای پرتاب در ۳۰ مارس آماده شوند.

"فیل مک‌آلیستر" (Phil McAlister)، مدیر پرواز‌های فضایی تجاری ناسا گفت: این نقطه عطف مهم دیگری در تلاش‌های ما برای فعالیت در مدار نزدیک زمین است. برای سرنشینان این ماموریت، آرزوی سفر‌های ایمن را دارم و امیدوارم که زمان خود در فضا را مفید و لذت‌بخش بیابند.

آکسیوم پیشتر یک مجموعه پژوهش در مورد ریزگرانش را نشان داده بود که سرنشینان Ax-۱ قصد دارند آن را در مدار زمین و با مشارکت سازمان‌های گوناگون روی زمین انجام دهند.

آلریا گفت: هدف سرنشینان Ax-۱ این است که یک استاندارد را برای همه ماموریت‌های فضایی خصوصی آینده از نظر آمادگی و حرفه‌ای بودن خود تعیین کنند. من به عنوان فرمانده، به کاری که این سرنشینان انجام داده‌اند تا برای فعالیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده شوند، افتخار می‌کنم و خوشحالم که می‌بینم استاندارد‌های لازم برای همه فضانوردانی که از زمان ماموریت "اکسپدیشن ۱" (Expedition ۱) به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده‌اند، برآورده می‌شود. ماموریت Ax-۱، بر حجم عظیمی از فعالیت‌های علمی متمرکز است و ما اکنون مشتاقانه منتظر نهایی کردن این ماموریت هستیم.

اکسپدیشن ۱، نخستین پرتاب فضانوردانی از روسیه و آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که در دوم نوامبر سال ۲۰۰۰ انجام شد. ایستگاه فضایی بین‌المللی از آن زمان به طور مداوم سرنشینانی را به خود دیده است.

آکسیوم این موضوع را نیز فاش کرده است که فضانوردان، فناوری ساخته‌شده توسط شرکت "آلف فارمز" (Aleph Farms) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند برد. این فناوری، تبدیل سلول‌های گاو به گوشت خام را شامل می‌شود که با پرورش سلول‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به عضله، چربی و سایر اجزا صورت می‌گیرد.

"زویکا تاماری" (Zvika Tamari)، مدیر پژوهش فضایی این شرکت گفت: هدف کلی آلف فارمز، توانایی فراهم کردن مواد مغذی، خوش‌طعم و بادوام در هر مکان و هر زمانی است. گسترش یافتن این هدف، توانایی فراهم کردن مواد مغذی در فضا را شامل می‌شود.

ایتن استیب، یک سکه باستانی را نیز همراه خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

ناسا اخیرا اعلام کرد که تنها ۹ سال از عمر عملیاتی ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی مانده است و قصد دارد در ژانویه ۲۰۳۱، آن را در اقیانوس آرام جنوبی فرود بیاورد. در آستانه این رویداد، ناسا قصد دارد از اپراتور‌های تجاری در راه اندازی ایستگاه‌های فضایی با بودجه بخش خصوصی استفاده کند و آغاز این کار را با ماژول فضایی آکسیوم متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

این پرتاب، یک پیشرفت برای ماژول محسوب می‌شود که انتظار می‌رود تا اواسط این دهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. این بخشی از تلاش‌های ناسا برای ایجاد یک اقتصاد قوی در مدار پایین زمین است که توسط بخش خصوصی هدایت می‌شود.

آکسیوم اخیرا طراحی ابتدایی دو ماژول را تکمیل کرده است که در این دهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهند شد.

ناسا به مدت بیش از ۲۱ سال، از حضور مستمر انسان در مدار پایین زمین و در ایستگاه فضایی بین‌المللی پشتیبانی کرده است. یک سخنگوی ناسا گفت: هدف ناسا، ایجاد یک بازار قوی و تجاری در مدار پایین زمین با حمایت بخش خصوصی است.

این راهبرد، خدمات مورد نیاز دولت را با هزینه کمتری ارائه می‌کند و ناسا را قادر می‌سازد تا روی ماموریت‌های "آرتمیس" (Artemis) به ماه تمرکز کند و در عین حال، به استفاده از مدار پایین زمین به عنوان محل آموزش و مأموریت‌های فضایی عمیق ادامه دهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: