کد خبر: ۳۷۰۶۷۷
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
0
رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه واحد‌های ذوب القایی نباید کل زنجیره را زیر سوال ببرند گفت: اعتراض واحد‌های ذوب القایی به تخصیص آهن اسفنجی مورد نیاز درحالی در محافل فولادی حاشیه ساز بوده که نحوه اعتراض واحد‌های ذوب القایی جای نقد دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن: واحد‌های ذوب القایی نباید کل زنجیره فولاد را زیر سوال ببرند
اکبریان، رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران در خصوص نحوه اعتراض واحد‌های ذوب القایی به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود (آهن اسفنجی) در گفتگو با تاکید دارد: اعتراض واحد‌های ذوب القایی در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیازشان (آهن اسفنجی) به دلیل افزایش قیمت و محدودیت رخ داده در سمت عرضه، به جا و منطقی است، اما نحوه اعتراض مورد نقد ماست.

به گفته اکبریان در دو سال اخیر زنجیره صنعت فولاد در تلاش و کوشش بوده است که منافع زنجیره را به صورت جمعی ببیند. اینکه هر بخش منافع تنها بخش خود را در نظر بگیرد و به صورت جزیره‌ای عمل کند، چندان مورد تایید ما نیست و البته جزو رویه‌های اشتباه در چند سال گذشته بوده که می‌تواند کل زنجیره صنعت فولاد را دچار مشکل و چالش کند.

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با اشاره اینکه متاسفانه در حلقه‌های زنجیره به دلیل تصمیم‌های غلط و ناروا شاهد شکل گیری حاشیه سود‌های نامتناسب و نامتوازن در زنجیره هستیم که همین فشار مضاعفی را روی حلقه‌های بعدی آن زنجیره وارد می‌کند، تصریح کرد: بالابودن حاشیه سود در بخشی از حلقه‌های زنجیره فولاد، تولیدکنندگان سایر بخش‌ها را با چالش مواجه کرده و همین مسئله باعث شده برخی از فعالان به وضع موجود معترض شوند.

وی با یادآوری اینکه واحد‌های ذوب القایی نباید کل زنجیره را زیر سوال ببرند، تصریح کرد: تولیدکنندگان بهتر است از دولت در مقام سیاست‌گذار بخواهند سیاست‌های را به سمتی جهت دهد که مواد اولیه مورد نیاز (آهن اسفنجی) با قیمت شفاف از طریق مکانیزم منصفانه عرضه و تقاضا به آنان تخصیص داده شود.

به گفته اکبریان کل زنجیره صنعت فولاد در چند سال اخیر از موقعیت قیمت‌گذاری دستوری به موقعیت قیمت‌گذاری از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بستر بورس کالا رسیده و این در حالی است که زیرسوال بردن مکانیزم بورس در شرایط کنونی رویکرد اشتباه و ناروایی است. چرا که همه زنجیره صنعت فولاد باید سعی کنند با تقویت نظام بازار به نقطه ایده آل نزدیک شوند.

به گفته این فعال سنگ آهن، در شرایط فعلی تنها راهکار صنعت فولاد برای عبور از قیمت‌گذاری و رفتن به سمت نظام بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا، تشدید عرضه‌ها در بستر بورس کالاست.

وی توصیه می‌کند واحد‌های ذوب القایی منافع جمعی زنجیره را در نظر گیرند و تلاش کنند با تقویت اشتراک نظر بر سر مقوله‌های مختلف، خود را از قید و بند‌های فرآیند قیمت‌گذاری دستوری رها کنند. موقعیتی که به گفته اکبریان راهکار اجتناب ناپذیر برای درنظرگرفتن منفعت جمعی زنجیره صنعت فولاد در شرایط فعلی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: