April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۰۷۶۱
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در معاملات روز یکشنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۶۳ واحد رسید. افت ۲۲ هزار واحدی سومین سقوط بزرگ شاخص در بهمن ماه است.
سومین سقوط بزرگ شاخص بورس
در معاملات روز یکشنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۶۳ واحد رسید. افت ۲۲ هزار واحدی سومین سقوط بزرگ شاخص در بهمن ماه است.

شاخص هم وزن بورس نیز با افت ۶ هزار و ۲۱۰ واحدی در سطح ۳۲۶ هزار و ۴۹۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۴۷ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۳۷۶ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات روز یکشنبه، ۵۴ نماد رشد قیمت داشتند که ۳۴ نماد بورسی و ۲۰ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۴۳۸ نماد کاهش قیمت داشتند که ۳۱۳ نماد بورسی و ۱۲۵ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۱۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز قیمت سهام تمامی نماد‌های گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «خودرو و ساخت قطعات»، «مخابرات» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» کاهش یافت و این ۴ گروه یکدست قرمزپوش شدند.

امروز نماد‌های «پارسان»، «فولاد» و «وغدیر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «وصندوق»، «وپارس» و «قرن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «آریا»، «زاگرس» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «توسن» و «بمپنا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس فملی صدرنشین است و فولاد و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های تجلی، توسن و کرمان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.
 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود که ۲۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
 
ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان رسید که ۲۱ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.
 
در همین رابطه محمود قاضی، کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر توافق شود، دلار پایین می‌آید، وضعیت فروش شرکت‌ها بهتر شده و موانع صادرات آن‌ها برداشته می‌شود و جریان انتقال پول راحت‌تر اتفاق میفتد. از این جهت نگرانی بابت افت مقطعی دلار نداریم.
 
وی افزود: از طرفی به خاطر وضعیت تورمی که وجود دارد، دلار در میان مدت زیر ۲۵ هزار تومان نخواهد آمد. در سناریو دوم، اگر تحریم‌ها هم برداشته نشود و مذاکرات نتیجه نگیرد، به شکل خودکار برای دلار تقاضایی به وجود می‌آید و موجی صعودی تا حدود ۳۰ هزار تومان شکل می‌گیرد که دوباره برای بازار خوب است. بنابر این در هر دو سناریو، واکنش بازار مثبت خواهد بود فقط تاثیرات در گروه‌ها متفاوت خواهد شد.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر نتیجه توافقات مثبت شود گروه‌های بانکی و خودرویی می‌توانند نسبت به بقیه شارپ‌تر معامله شوند، اما اگر سناریو دوم اتفاق بیفتد و دلار رشد کند، پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و کامودیتی‌محور‌ها و نماد‌هایی که از رشد دلار سود می‌برند، رشد بالاتری خواهند داشت.

قاضی خاطر نشان کرد: این خوش‌بینی‌ها اثرات خود را به بازار دلار نشان داده است؛ به طوری که در طی یک روز گذشته نزدیک به هزار تومان از ارزش دلار کاسته شده و قیمت روانی ۲۷ هزار تومان را شکسته و در حال حاضر زیر این قیمت رسیده است. این اتفاق نوید اتفاقات خوبی را می‌دهد. در بازار سرمایه نیز با توجه به اینکه دورنمایی نسبت به مذاکرات دیده می‌شد و بازار واکنشی نسبت به شرایط و اتفاقات نشان نمی‌داد، یک انتظاری نسبت به مذاکرات و رسیدن به توافقات وجود داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: