April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۸۳۵
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
0
عیسی زارع پور در گفت و گوی ویژه خبری درباره برنامه های در دستور کار وزارتخانه متبوع خود توضیحاتی را ارائه داد.
بهره برداری از ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در دولت سیزدهم/ هفته آینده از سیمکارت کودکان رونمایی می‌شود
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره برنامه‌های این وزارتخانه توضیح داد. زارع‌پور گفت: برنامه یک ساله صنعت فضایی کشور در این جلسه تصویب شد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن تثبیت ارسال ماهواره به لایه لئو بود. لایه لئو لایه ۲۰۰ تا ۲ هزار کیلومتر است و بعد از آن مئو و ژئو است. میزان اطمینان این ماهواره‌ها ۹۹.۹ درصد است که باید در این برنامه جامع همان یک دهم درصد هم افزایش یابد.
صنعت فضایی، باید به حوزه کاربردی برای مردم تبدیل شو‌د

وی تصریح کرد: باید بتوانیم ماهواره‌های ۵۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهیم. اکنون در نزدیکی این هدف هستیم و در آخرین پرتاب به فاصله ۴۷۰ کیلومتری رسیدیم و برای اولین بار سه محموله را با یک پرتاب به فضا فرستادیم، اما به سرعت لازم نرسیدیم و چند ثانیه نیاز بود که به ۷۶۰۰ متر بر ثانیه برسد.

بر اساس تاکیدات وزیر ارتباطات، توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی که باید به حوزه کاربردی برای مردم تبدیل شود. سرریز این فناوری‌ها می‌تواند دیگر حوزه‌های صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. امروز از ۴ سامانه جدید رونمایی شد که در بخش‌های مختلف از پردازش تصاویر ماهواره‌ای برای ارتقای وضعیت خدمات رسانی الکترونیکی به مردم استفاده می‌کند.

زارع‌پور ادامه داد: در برنامه جدید ده ساله نگاه مشخصی به رسیدن به لایه ژئو داریم که موقعیتی استراتژیک است و باید برای حفظ این نقاط مداری تلاش شود. کار بسیار سختی است و نیازمند برنامه ۸ ساله است که برای فشرده سازی آن متخصصان در حال بررسی و تجزیه و تحلیل هستند.
تمام ظرفیت‌های وزارت ارتباطات، در خدمت تکمیل شبکه ملی اطلاعات

او همچنین خبرداد: تمام ظرفیت‌های بخش‌های وزارتخانه برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات به کار گرفته شده و فعالیت‌ها به صورت هفتگی پیگیری می‌شود. در سند توسعه شبکه ملی اطلاعات ۵۳ تکلیف عمده برای دستگاه‌ها مشخص شده که ۴۰ تا مربوط به وزارت ارتباطات بوده و اکنون در وزارت ۳۰۰ پروژه برای انجام این تکالیف تعریف شده است.

به گفته وزیر ارتباطات تکمیل این شبکه به هیچ وجه به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست. اگر زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات فراهم نباشد بسته‌های اطلاعاتی ما تا خارج از کشور می‌رود و بر می‌گردد که باعث هزینه بیشتر ایمنی کمتر و سرعت کمتر برای کاربر خواهد بود، اما شبکه ملی اطلاعات علاوه بر بهبود وضعیت ارتباطات بین المللی بر بستر شبکه، این مشکلات را هم به همراه نخواهد داشت. پیش بینی می‌شود تا سه سال آینده این شبکه تکمیل و خدمات آن در اختیار مردم قرار گیرد.
بهره برداری از ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم

زارع‌پور افزود: در راستای افزایش سرعت اینترنت که از اهداف مهم شبکه ملی اطلاعات است، تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را در کشور به بهره برداری می‌رسانیم که آغاز این بهره برداری‌ها از ده روز آینده خواهد بود. اکنون نیم میلیون پورت فیبر نوری در کشور آماده بهره برداری است. وقتی فیبر نوری در تمام مسیر ارائه اینترنت جایگزین سیم‌های مسی شود محدودیت سرعتی وجود نخواهد داشت و سرعت اینترنت ثابت به چند ده و چند صد مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

وی عنوان کرد: در دولت الکترونیک فقط خدمات دستی الکترونیک می‌شود، اما در دولت هوشمند فرایند بررسی می‌شود که تصمیم گیری‌های مبتنی بر داده انجام شود و کمتر به تلاش کارمندان نیاز باشد. هر دستگاه باید برای این منظور پنجره خدماتی منحصر به خود را ایجاد کند. در اردیبهشت ۱۴۰۰ پنجره ملی خدمات توسط وزارت ارتباطات راه اندازی شده و در هفته ارتباطات از آن رونمایی می‌شود.
تشکیل یک کمیسیون برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های کاربران

به گفته زارع‌پور برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های کاربران در فضای مجازی، در دولت کمیسیون دائمی برای هوشمندسازی و تحول دیجیتال تشکیل شده که با سرعت بیشتر زیرساخت‌های حقوقی لازم فراهم شود و مقرره و تدوین لایحه‌ها در این کمیسیون تدوین می‌شود تا کم و کاستی‌های قانونی در این زمینه حل و فصل شود.

وی همچنین نوید داد: برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نیز هفته آینده از ویژگی‌هایی رونمایی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سیمکارت کودک اشاره کرد که از قرار گرفتن محتوا‌های نامناسب در دسترس کودکان جلوگیری کرده و خانواده‌ها می‌توانند با خیالی آسوده از امنیت فرزندشان در مقابل ناهنجاری‌های موجود در فضای مجازی، این سیمکارت‌ها را در اختیارشان قرار دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: