این روزها با بالا گرفتن تب بیماری سرماخوردگی و اُمیکرون
قیمت میوه و صیفی به اندازه افزایش پیدا کرده که خانوارها دیگر توان خرید ابتداییترین و سادهترین میوه و سبزی را از دست داده اند.
هر روز بر بار گرانی کالا و محصولات مورد نیاز شهروندان افزوده میشود و بازگشت قیمتها به پایین انکار میشود. نرخهای متفاوت و غیر واقعی میوه در سطح شهر به قدرت خرید مردم پایتخت نشین نمیرسد و هر یک از میوههای فصل یکی پس از دیگری از سبد خانوارها برچیده و کم میشود.
گویا دولت دغدغههای مهمتری نسبت به معیشت و سلامت مردم دارد. انگار که هیچ تورمی در بازار میوه نیست و خانوارها مشکلی در تأمین آن ندارند.
در همین رابطه اسدالله کارگررئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گرفت: هر ساله با ورود سامانه سرما به کشور حمل محصولات کشاورزی از زمین تا میادین توزیع بسیار سختتر و در شرایطی کُندتر میشود.
به گفته کارگر؛ در اطراف تهران کشت سبزی و صیفی در فصل تابستان میتواند بخش زیادی از نیاز مصرف داخل شهر را تأمین کند، اما در فصل زمستان تأمین میوه و سبزی مورد نیاز تهران، از شهرهای جنوبی کشور وارد شهر میشود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: همانطور که اشاره شد برخی از راههای به دلیل بارش مسدود و یا تردد در آن با کُندی انجام میگیرد و همین موضوع باعث تأخیر رسیدن میوه و سبزی و صیفی به بازار توزیع میشود.
این فعال صنفی یادآور شد: امسال فراوانی بار یکی از موثرترین عامل برای توزیع کافی میوه در بازار است. از این رو دغدغه تأمین میوه برای فروشندگان و حتی خریداران میوه وجود ندارد.
وی تصریح داشت: موضوع دیگر، عدم برگزاری مهمانیها و دور همیها به دلیل ادامه شرایط شیوع کرونا در کشور باعث شده که هیچ کمبودی در بازار توزیع میوه وجود نداشته باشد.
کارگر به گرانی نرخ میوه اشاره کرد و گفت: تورم در بخش میوه و تره بار انکار نمیشود. مردم به عنوان مصرف کننده از هر میوه یکی دو کیلو خریداری میکند و فروشنده میوه هم به عنوان حلقه دیگری در زنجیره مصرف کننده باید از میدان اصلی میوه و تره بار محصولات مورد نیاز واحد صنفی خود را خریداری کند.
وی تصریح داشت: این موضوع نشان میدهد مردم به عنوان مصرف کننده نهایی و خریدار خُرد از یک سو و فروشنده واحدهای صنفی میوه و تره بار سطح شهرو خریدار کلی از سوی دیگر هر دو از یک مرکزی به عنوان مرکز ثقل مجبور به تهیه میوه هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ادامه داد: تورم در میدان اصلی توزیع میوه و تره بار گریبان هر دو قشر مصرف کننده خُرد و کل را گرفته و هیچ مرجعی مسئول رسیدگی به این گرانی در این میدان نیست.
به گفته کارگر؛ دلیل گرانی و تورم بیش از انتظار قیمت میوه در میدان مرکزی تنها با عنوان عرضه و تقاضا توجیه میشود. اما تعریف درستی از عرضه و تقاضا نشده و فقط هرج و مرج قیمتی در میدان اصلی میوه و تره بار جوابگوی دلیل گرانیها شده است.
وی گفت: تفاوت نرخ میوه در واحدهای صنفی سطح شهر هم یکی دیگر از مشکلاتی است که به دنبال هرج و مرج قیمت در میدان اصلی به وجود آمده است.
کارگر ادامه داد: زمانی که بنکدار و توزیع کننده میوه در میدان اصلی هر ساعت با توجه به وضعیت اقتصادی خود اقدام به تعیین قیمت میوه کند و در نهایت به طور خود سرانه نرخ هر کیلو میوه را بدون نظارت و کنترل، تعیین و به خریدار خُرد که همان واحد صنفی میوه فروش سطح شهر میباشد میفروشد، نمیتوان انتظار کاهش قیمت میوه را داشت.
وی تصریح داشت: تقویت زیر ساخت و جلوگیری از تشدید تورم در میدان اصلی میوه و تره بار در مدت زمانی هرچند طولانی میتواند وضعیت قیمت گذاری میوه در سطح شهر را به تعادل نسبی برساند.
کارگر تأکید داشت: مردم قید خرید میوه را تا حدودی زده اند. چراکه دخل و خرج مردم با قیمتها جور نیست. اگر در خصوص ثبات بخشی به وضعیت میدان اصلی میوه سیاستی اجرا نشود، انتظار کاهش قیمت میوه فقط در سطح شهر یک رویا باقی خواهد ماند.