April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۹۴۶
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
0
معاون صنایع عمومی وزارت صمت در خصوص حمایت‌های این وزارتخانه از صنایع، گفت: امتیاز‌های ویژه‌ای در دولت سیزدهم به این حوزه واگذار شده است.
حمایت ویژه دولت سیزدهم از صنایع
«مهدی برادران» در حاشیه افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مواد اولیه، ماشین آلات، یراق آلات، صنایع چوب و مبلمان افزود: بر اساس تفاهمی که در چهار ماه گذشته انجام شد، شهرک‌های صنعتی از حمایت‌های ویژه دولت بهره‌مند شدند. از طرفی هیچ محدودیتی در راستای ایجاد تسهیلات در سامانه جامع تجارت اعمال نشد.

وی با بیان اینکه هر کسی که پروانه بهره برداری صنعتی ندارد می‌تواند وارد عرصه تولید شود، افزود: شرایط برای آن دسته از تولیدکنندگان که مشغول فعالیت هستند تسهیل شده است تا واحد‌ها بتوانند از مزایای این سامانه در صادرات و همچنین بهره گیری از تسهیلات پیش بینی شده استفاده کنند.

برادران ادامه‌داد: اگر ما مطمئن باشیم حجم تولید به حدی است که نیاز‌های داخلی را برآورده می‌کند، تعرفه‌هایی برای واردات کالا‌های مشابه خارجی وضع خواهیم کرد.

منابع بانک‌ها در اختیار تولید

معاون وزیر صمت در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان، افزود: تفاهم خوبی با بانک‌ها داشتیم تا درصد زیادی از منابع به حوزه تولید منتقل شود. البته به شرطی که زنجیره به صورت کامل باشد و فقط این منابع در راه تولید محصول مصرف شود.

شکل‌گیری اداره کل صنایع سلولزی در وزارت صمت

وی با اعلام خبر شکل یری اداره‌کل صنایع سلولوزی، چاپ و نوشت افزار در وزارت صمت گفت: تاکنون این صنعت در قالب گروه‌های ذیل سایر دفاتر وزارتخانه بود، اما در ساختار جدید وزارتخانه، مدیر کل جدید دفتر صنایع سلولزی، نوشت افزار و چاپ همزمان با برگزاری این نمایشگاه منصوب شد.

برادران خاطرنشان‌کرد: این کار هم به ساختارسازی مشابه در انجمن‌های زیرمجموعه کمک خواهد کرد و هم موجب ارتقای همه نیاز‌های مجموعه صنایع در این اداره خواهد شد.

پیش‌بینی درآمد صادرات مبل در ۱۴۰۱

وی درباره وضعیت صنعت مبلمان به ذکر نکاتی پرداخت و اظهار داشت: در بحث مبلمان شاهد صنعت جدیدی هستیم و از یک سمت پیشینه و از طرف دیگر افق این صنعت برای ما مهم است و برنامه مشخصی برای صنعت مبلمان داریم.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: میزان صادرات ما در این حوزه عدد قابل توجهی در مقیاس جهانی نیست و در حدود ۵۵ میلیون دلار است که امید می‌رود طبق برنامه ریزی و هدف گذاری انجام شده برای سال آینده این رقم را ۲ برابر و به ۱۰۰ میلیون دلار برسانیم.

افزایش تعرفه واردات یراق آلات

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: در حوزه یراق آلات هم کار‌های بسیار ویژه‌ای صورت گرفته بود. در این زمینه محصولاتی مانند ساچمه برای نخستین بار در کشور تولید شده است. همچنین برخی یراق آلاتی که ۱۰۰ درصد وارداتی بود را اکنون در داخل کشور تولید می‌کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون نیز مجموعه‌های تولید داخل به سطحی رسیدند که شرکت‌ها به‌جای استفاده از محصولات وارداتی می‌توانند نمونه‌های تولید داخل را خریداری و استفاده کنند.

این مقام مسوول یادآور شد: به‌طور قطع تعرفه‌های واردات این محصولات افزایش خواهد یافت تا با این اقدام از حوزه تولید داخل حمایت شود.

برادران در خصوص وضعیت طراحی در صنایع ذکر شده نیز اظهار داشت: در تنوع، رنگ و طراحی کار‌های خوبی انجام شده، اما هنوز در سطح جهانی نیست. ما برای حضور در سطح جهانی باید در حوزه طراحی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وی در خصوص تعداد واحد‌های تولیدی در حوزه مبلمان نیز توضیحاتی داد و گفت: در حوزه مبلمان ۷۴۳ واحد صنعتی وجود دارد، این واحد‌های صنعتی شاید بتوانند چند برابر شوند.

این مسوول یادآوری‌کرد: البته واحد‌هایی داریم که بدون کمک‌های دولتی فعالیت می‌کنند و امیدواریم این واحد‌ها از ظرفیت و ساختار جدید وزارتخانه بهره‌مند شوند و هم به سامانه جامع تجارت بپوندند و با رفتار شفاف خود زمینه را برای حمایت ما مهیا کنند.

معاون وزیر صمت در پایان گفت: در حوزه یراق آلات نیز بیش از ۲۰۰ واحد فعالیت خود را ثبت کردند. اما این تعداد نیز می‌تواند چند برابر شود. باید شناخت دقیق بازار و صنایع متصل انجام شود و ما نیاز داریم این حوزه را از یک گروه به اداره کل ارتقا دهیم. اداره کل جدید را نیز می‌تواند حجم صنایع مبلمان و چوب را افزایش دهد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: