April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۱۷۰
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
0
مدیر امور معدن مجتمع گل‌گهر گفت: معدن به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه زنجیره تولید فولاد، وظیفه تامین و تولید مواد اولیه برای خوراک صنایع پایین دستی را بر عهده دارد و، چون بدون تامین خوراک، چرخه تولید متوقف می‌شود و از طرفی، چون معادن جزء ذخایر تجدید ناپذیر هستند، باید توجه ویژه‌ای به استفاده بهینه از آن‌ها داشت.
بدنبال روش‌های نوینِ معدنکاری در گل‌گهر هستیم
مهندس امید محتشمی‌فر در گفتگو با گهر پرس گفت: تامین سنگ مورد نیاز خطوط تولید و استفاده از روش‌های نوین به منظور استخراج بهینه و کاهش هزینه‌ها از اهداف اصلی مدیریت امور معدن است که با برنامه‌هایی، چون توسعه شبکه برق معدن، امکان استفاده بهینه از آب‌های حاصل از زهکشی، پایش دیواره‌ها توسط رادار و دوربین روباتیک و هم چنین استفاده از روش‌های بهینه آتشباری انجام می‌شود.

وی درباره راهکار‌های این بخش برای بهبود عملکرد اظهار داشت: حفاری‌های افقی برای تخلیه آب‌های پشت دیواره‌های معدن جهت افزایش پایداری دیواره‌ها، حفاری‌های ژئوتکنیک و آبشناسی، مطالعات پایداری شیب دیواره‌ها، پروژه رینگ آب معدن، خرید دستگاه استمینگ تراک جهت افزایش راندمان آتشباری و همچنین همکاری و تعامل با دانشگاه برای انجام پروژه‌های بهبود راندمان عملیات استخراج، جزو راهکار‌های ما بوده است.

محتشمی‌فر گفت: طی ۱۰ ماه گذشته توانسته‌ایم برنامه کمی و کیفی تولید و استخراج سنگ را محقق کنیم و همچنین در بخش باطله برداری نیز با وجود مشکلات و کمبود‌های تجهیزاتی با تلاش و کار جهادی همکاران و پیمانکاران بخش معدن توانسته‌ایم در مقایسه با مدت مشابه پارسال به میزان ۹درصد افزایش استخراج داشته باشیم.

وی درباره اقدامات مورد نیاز تکمیلی بیان کرد: تامین و ورود تجهیزات معدنی جدید و تامین به موقع نرم‌افزار‌ها و تجهیزات پیشرفته جزو این اقدامات است که خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته و در حال انجام است.

مدیر امور معدن مجتمع گل‌گهر مهمترین چالش این بخش را چالش فرسودگی ناوگان و کمبود ماشین‌آلات معدنی خواند و گفت: این مساله اساسی‌ترین چالش تمامی معادن کشور است که به منظور حل این مشکل شرکت گل‌گهر نسبت به نوسازی ناوگان معدنی اقدامات خوبی انجام داده و به زودی شاهد ورود ماشین‌آلات جدید خواهیم بود.

وی درباره جدیدترین دستاور‌های این بخش گفت: اورهال و بازسازی شاول‌های کابلی که کاملا بلا استفاده شده بودند، به دست همکاران معدن و پیمانکار مربوطه با قطعات یدکی تولید شده در داخل کشور بعد از حدود ۵ سال محقق شده است.

محتشمی‌فر افزود: استفاده از روش‌های بهینه آتشباری مانند وری استم، پاوردک و ایردک که منجر به کاهش ۱۵ درصدی خرج ویژه مواد ناریه و در نهایت کاهش هزینه‌های معدنکاری می‌شود از دیگر دستاورد‌های ما در سال جاری بوده است.

مدیر امور معدن شرکت گل‌گهر اظهار داشت: خرید و استفاده از دستگاه استمینگ تراک (دستگاه گل‌گذاری مکانیزه) جهت افزایش راندمان انفجارات و کاهش اثرات منفی آن، استفاده از پهپاد‌های بال ثابت برای نقشه‌برداری معدن و دپو‌های محصول جهت افزایش دقت، ایمنی و کاهش هزینه‌ها در کمترین زمان ممکن، استفاده از حفاری‌های افقی به منظور تخلیه و زهکشی آب پشت دیواره‌های معدن به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ نیز جزو دستاورد‌های ما در سال جاری بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: