April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد شاخص بورس در ۲۳ بهمن ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۷۱۱۷۱
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در معاملات روز شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۳۸ واحدی نسبت به روز چهارشنبه در رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد باقی ماند.
شاخص به کدام سمت حرکت کرد؟
در معاملات روز شنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۳۸ واحدی نسبت به روز چهارشنبه در رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد باقی ماند. در ۹۰ دقیقه ابتدایی معاملات شاخص روند صعودی داشت، اما در نیمه دوم معاملات شاخص بورس راه رفته را برگشت.

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۵۱ واحدی در سطح ۳۲۶ هزار و ۲۹۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۳ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۵۶۷ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات روز شنبه، ۱۷۶ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۲۶ نماد بورسی و ۵۰ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۲۹۶ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۰۹ نماد بورسی و ۸۷ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۵ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

صعود معدنی‌ها
امروز نماد فزر (پویا زرکان آق دره) که به تازگی در گروه معدنی‌ها عرضه شده در دومین روز معاملاتی به رشد ادامه داد. قیمت سهام اغلب نماد‌های گروه «استخراج کانه‌های فلزی» افزایش یافت و این گروه سبزترین گروه بازار بود. فزر، کمنگنز، تجلی، کروی، ومعادن، کاما، کگل و کچاد از جمله نماد‌های سبزپوش این گروه بودند.

گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «انبوه سازی، املاک و مستغلات» دیگر گروه‌هایی هستند که اغلب نماد‌های آن‌ها سبزپوش شدند.

در همین رابطه رضا صفی‌خانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر قرار داد برجام بر درآمد‌های عمرانی کشور گفت: سهم بودجه عمرانی دولت از مصارف عمومی از ۲۲ درصد در سال ۱۳۹۴ بعد از برجام به ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده، کاهش سهم بودجه عمرانی و ادامه این روند می‌تواند مشکلات جدی برای شرکت‌های بازار سرمایه ایجاد کند، درحالی‌که با رفع تحریم‌ها سهم بودجه عمرانی افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که محدودیت‌های تولید برق در تابستان امسال به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه موجب کاهش تولیدات واحد‌های تولید شد، تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد مشکلات زیادی را برای شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت که امید می‌رود در صورت رفع تحریم‌ها این روند معکوس می‌شود و شرایط بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: کاهش بدهی‌های دولت و تأمین مالی از بازار بدهی و شبکه بانکی و در آخر افزایش درآمد‌های نفتی دولت باعث می‌شود دولت در تأمین مالی وجوه خود کمتر به سراغ انتشار اوراق بدهی برود.

صفی خانی گفت: طی این سال‌ها تحریم‌ها سبب شده تا دولت با کمبود منابع مواجه شود و توان کمتری برای حمایت از صنایع داشته باشد؛ به‌عنوان‌مثال اتفاقی که در بودجه سال ۱۴۰۱ افتاد بحث نرخ گاز سوخت صنایع فولادی و پتروشیمی و سایر صنایع بود که دولت در ابتدا نرخ گاز سوخت صنایع را افزایش داد تا این از محل کسب درآمد کند. اما موضوع با واکنش منفی از سوی اهالی بازار سرمایه مواجه شد به نحوی که دولت فورا به اصلاح آن اقدام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رفع تحریم‌ها سبب کاهش محدودیت‌های اقتصادی بر کشور می‌شود و این امر می‌تواند تعامل شرکت‌ها و بانک‌ها با کشور‌های خارجی را افزایش دهد و در راستای تأمین مالی، تکنولوژی و یا دسترسی به بازار‌های صادراتی نسبت به پیش افزایش دهد که این اتفاق می‌تواند خبر خوبی برای بازار سرمایه و صنایع فعال در آن باشد.

صفی خانی با اشاره به این که نرخ تورم کشور تا حدود زیادی بعد از توافق کنترل می‌شود و روند کاهش به خود می‌گیرد، گفت: به طور قطع این موضوع در صورت اجرا منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور، افزایش قدرت تصمیم‌گیری سیاسی و ریسک قیمت‌گذاری دستوری را کاهش می‌دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: