April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۲۰۱
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۵
0
در میان همه اظهارنظر‌هایی که مدعی هستند سویه اُمیکرون کرونا کم‌خطرتر است خبری مبنی بر فوت کودکی پنج ماهه منتشر شد که پس از ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.
با کودک مبتلا به امیکرون چه کنیم؟
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه (دیروز) و براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۶ فوتی کرونایی در این استان ثبت شده است که یکی از آنان کودکی پنج ماهه در کنار سایر قربانیان بود.

این درحالی است که بنا به گفته مسئولان عادی‌انگاری طی روز‌های اخیر به اوج خود رسیده و رعایت شیوه‌نامه‌ها نیز به میزان قابل تاملی کاهش یافته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که کار سخنگویی ستاد کرونا در استان را نیز انجام می‌دهد اگرچه می‌گوید مرگ کودک پنج ماهه نیازمند بررسی بیشتر است، اما همزمان تاکید دارد مردم باید شیوه نامه‌ها را رعایت کنند، زیرا میزان مراجعه و ابتلا روند رو به رشد بسیاری داشته است.

دکتر سعید صحبتی با بیان اینکه میزان بستری کودکان در سویه اُمیکرون رشد قابل توجهی در مقایسه با سایر سویه‌های کرونا دارد اظهارداشت: مرگ کودک پنج ماهه را باید بررسی کنیم تا بدانیم علت اصلی آن چه بوده؛ احتمالا این کودک بیماری قلبی و بیماری مادرزادی نیز داشته که در نهایت کووید۱۹ باعث مرگ وی شده است.

هفته پیش نیز دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی اعلام کرد: ۵ کودک زیر ۵ سال استان در اثر ابتلا به کرونا و شدت آن فوت شده اند.

دکتر جلیل موسوی افزود: از بین ۵ کودک فوت شده، ۴ نفر از کودکان زیر یک سال و یک نفر سه ساله بودند.

با کودک مبتلا به امیکرون چه کنیم؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید گفت: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه درگیری با اومیکرن کافی است، یک زمان حداقلی است و امکان دارد دوره بروز علایم تا ۱۰ روز نیز ادامه پیدا کند.

«علیرضا فهیم‌زاد» عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید در ارتباط با وضعیت مراجعه کودکان مبتلا به کرونا به این بیمارستان افزود: در این موج درگیری کودکان نسبت به موج‌های گذشته بیشتر است. در سویه‌های قبلی کودکان کم‌علامت‌تر بودند، اما درحال حاضر کرونا در کودکان علامت‌دارتر شده است. البته خوشبختانه موارد شدید و نیازمند بستری در اطفال هنوز نسبت به دفعات قبلی چندان افزایش نیافته است به این علت که میزان مراجعات بیشتر شده است، موارد بستری نیز نسبت به موج‌های قبلی بیشتر شده است، اما فعلا موارد شدید منجر به فوت بسیار کم است. امیدواریم در موج فعلی میزان فرم‌های شدید بیماری نسبت به موارد سرپایی افزایش پیدا نکند، اما در مورد سویه‌های بعدی که خواهد آمد هیچ ضمانتی وجود ندارد که شرایط به چه صورت خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علایم هشداردهنده بیماری در کودکان معمولا مانند سویه‌های قبلی است، اظهار کرد: اگر تب کودک قطع نمی‌شود و بیش از سه روز درگیر تب است، حتما باید به مراکز درمانی مراجعه شود. کودکی که دچار تب ثانویه است یعنی دوباره تب می‌کند هم باید حتما به مراکز درمانی آورده شود، زیرا ممکن است عفونت افزایش یافته باشد. مشکلات تنفسی نیز بسیار مهم است، زیرا در این سویه، درگیری تنفسی به صورت فوقانی و به صورت گرفتگی صدا و خفگی در کودکان دست می‌دهد که در این صورت حتما باید مراجعه کنند. ضعف و بی‌حالی جدی نیز از دیگر علایم هشداردهنده مربوط به کودکان است. در این سویه علایم اسهال و استفراغ و مشکلات گوارشی بیشتر دیده می‌شود و گاهی استفراغ بسیار شدید می‌شود و باعث کم آبی در کودکان خواهد شد که از دیگر علایم هشداردهنده جهت مراجعه به مراکز درمانی است.

فهیم‌زاد با اشاره به وضعیت امکانات بیمارستانی طی موج اخیر کرونا ادامه داد: از آنجا که میزان موارد بستری کم است و کودکانی که بستری می‌شوند سریع مرخص می‌شوند، در حال حاضر با مشکل در مدیریت موارد بستری مواجه نشده‌ایم، اما با وجود اینکه هنوز به شرایط بحرانی برخورد نکرده‌ایم، به هرحال امکاناتمان محدود است.

وی در ارتباط با دوره بیماری امیکرون در کودکان افزود: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه کافی است، یک زمان حداقلی است و ممکن است دوره بروز علایم تا ده روز نیز ادامه پیدا کند. توصیه ما این است که اگر علایم بیمار ادامه پیدا کند بازهم در قرنطینه بماند. توصیه به قرنطینه پنج روزه بیشتر براین اساس است که باتوجه به سرعت شیوع بالای این بیماری و درگیری افراد در تعداد زیاد، درصورت قرنطینه‌های طولانی مشاغل دچار مشکل می‌شوند و افراد درصورتی که علایمی ندارند می‌توانند پس از این مدت به سرکار برگردند. اما درمورد کودکان توصیه ما این است که یک هفته تا ده روز در تماس با بزرگسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قرار نگیرند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: