April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۲۰۶
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
0
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ۲۶ میلیارد دلار کالای قاچاق در بازار ایران وجود دارد، گفت: وضعیت بازار نشان می‌دهد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملکرد قابل قبولی نداشته است.
گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری کالای قاچاق در کشور
با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، نگرانی تولیدکنندگان داخلی و قانونی، روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا میزان عرضه کالا‌های قاچاق در بازار افزایش پیدا کرده است و به راحتی می‌توان در برخی از فروشگاه‌های شناخته‌شده نیز این نوع کالا‌ها را مشاهده کرد.

این در حالی است که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در «نخستین همایش اطلاعاتی سه‌جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و وزارت اطلاعات» با اشاره به اینکه «از بین بردن مافیای قاچاق» اولویت کشور است، تاکید کرد: کشف و برخورد با شبکه‌های فساد اقتصادی مردم را شادمان و امیدوار می‌کند.

به نظر می‌رسد با وجود ممنوعیت واردات برخی از اقلام خارجی با هدف حمایت از تولید داخلی و تلاش دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق، کماکان پدیده شوم قاچاق در حال تیشه‌زدن به ریشه تولیدکنندگان و اقتصاد کشور است.

از دلایل این امر می‌توان به عدم کنترل و نظارت مبادی ورودی کشور و همچنین فقدان جدیت و اراده برای برخورد با توزیع کالای قاچاق در سطح عرضه اشاره کرد، این در حالی است که طی سال‌های گذشته زیرساخت قانونی و حقوقی برای تمایز کالای قانونی از کالای قاچاق در سطح بازار انجام شده است و حداقل قاچاق بودن برخی برند‌ها برای نهاد‌های نظارتی محرز است.

مطابق تجربیات سالیان گذشته، کنترل و نظارت مبادی ورودی با توجه به وسعت کشور و همچنین پدیده‌هایی همچون ته‌لنجی و کوله‌بری، دشوار به نظر می‌رسد؛ اما مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه می‌تواند ریسک قاچاق کالا را به شکل قابل توجهی برای سودجویان افزایش دهد.

عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز غیر قابل دفاع است

از همین رو، سیدجواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت تداوم مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: با بررسی وضعیت بازار‌ها در چند سال اخیر، متوجه می‌شویم که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص جمع‌آوری و برخورد با کالا‌های قاچاق، عملکرد قابل دفاعی نداشته است.

وی افزود: برای مثال بازار پوشاک، مملو از کالا‌های قاچاقی است که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، این اتفاق در خصوص سایر بازار‌ها خصوصاً در بازار لوازم خانگی نیز در حال رخ‌دادن است.

تجارت ۲۶ میلیارد دلاری کالای قاچاق در کشور

حسینی‌کیا با بیان این که حدود ۲۶ میلیارد دلار کالای قاچاق در بازار ایران وجود دارد، گفت: این حجم از کالای قاچاق، بسیار نگران‌کننده و قابل تأمل است و لطمات بسیاری به حوزه تولید و صنعت کشور وارد می‌سازد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: البته ممکن است ایرادات و نقص‌های قانونی نیز از عوامل حجم زیاد کالای قاچاق در کشور باشد و مجلس نیز آماده است تا در صورت نیاز، قوانین را بازنگری کند، همچنین ضروری است تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهتمام جدی و اراده قوی برای مبارزه با این پدیده شوم به کار بگیرد.

مقابله مقطعی با قاچاق اثری نخواهد داشت

وی با اشاره به ضرورت تداوم برخورد‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه اظهار داشت: اگر این برخورد‌ها ادامه‌دار باشد، فضا برای قاچاقچیان ناامن شده و استقبال فروشندگان نیز از کالا‌های قاچاق به مراتب کمتر خواهد شد؛ اما برخورد‌های مقطعی بی‌اثر است.

وی بیان کرد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن این اقدامات، مردم با خرید محصولات داخلی از تولیدات کشور خود حمایت خواهند کرد؛ درنتیجه از هدررفت منابع ارزی جلوگیری و منافع مالی بسیاری نیز عاید بیت‌المال خواهد شد.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: