کد خبر: ۳۷۱۲۴۲
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
0
تحلیلگر بازار بورس کالا گفت: نماد‌های پسته موجود در بورس کالا نشان دهنده ظرفیت حدود ۱۵۰ تنی انبار‌های این خشکبار در بورس است. این مقدار حدود یک هزارم بازار پسته، اما با رونق معاملات، این ظرفیت قابلیت افزایش دارد.
تنها یک هزارم پسته کشور در بورس کالا عرضه می‌شود/ کشاورزان نیازمند آموزش
محمدرضا برگی می‌گوید: متاسفانه هم اکنون اکثر حجم پسته تولیدی در خارج از بورس قیمت گذاری می‌شود، بازاری که صفر تا صد آن احتمال وجود دلال و کاهش سود کشاورزی را داراست. کشاورزان از بورس کالا و عرضه پسته آگاهی کافی نداشته و نیازمند آموزش هستند.

پسته در بورس کالا در دو بازار فیزیکی و دیگر گواهی سپره‌ای مورد معامله قرار گرفته است. از سال ۹۷ گواهی سپرده کالایی وجود داشته و اکثر معاملات پسته بر پایه این گواهی بوده است.

این گواهی به این شکل است که کشاورز با توجه به استاندارد‌های که بورس کالا تعین کرده محصوب خود را به انبار‌های بورس کالا می‌سپارد و گواهی قبض انبار را دریافت که این قبض انبار به گواهی سپرده تبدیل و قابل معامله در تابلو معالاتی است.

آخرین باری که در بازار فیزیکی معامله شده به سال ۹۵ باز می‌گردد و از آن تاریخ به بعد در داخل بورس کالا در بازار فیزیکی معامله پسته صورت نگرفته است.

گواهی سپرده کالایی مزیت‌های مانند امکان توثیق این گواهی، بیمه محصول از آسیب‌های احتمالی، انبارداری آسان، حذف واسطه بین کشاورز و خریدار و موارد دیگر را دارد که کشاورزان باید با آن آشنا شوند.

ورود کامل زنجیره پسته به بورس کالا راهی برای عقب نیفتاد از رقبای جهانی
 
 

میزان تولیدی  پسته ای که برای سال ۱۴۰۰  برآورده شد حدود ۱۵۰ هزار تن بوده است که با توجه به ارقام اعلامی حدود ۲۵ درصد افت تولید نسبت به سال گذشته داشته ایم.

یکی از دلایل افت تولید پسته موضوع نحوه باردهی این محصول است؛ که یک سال در میان پر بار‌تر می‌شود که امسال در سال افت قرار داریم. کم آبی، سو مدیریت، تورم، افزایش هزینه تولید و سو استفاده دلال‌ها نیز از موارد است که سبب کاهش تولید این محصول رقابتی شده است.

طبق آخرین گزارشات فائو   سطح زیر کشت محصول پسته در کشور ما حدود ۳۵۰ هزار هکتار است که  حدودا در هر هکتار ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو می‌توان برداشت پسته داشت. کشور آمریکا که در رتبه اول قرار دارد بیش از ۴۰۰ هزار تن پسته تولید می‌کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: