کد خبر: ۳۷۱۲۶۸
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
0
محققان آمریکایی تراشه‌ای درست کرده اند که امید می‌رود بتواند مانند مغز یادگیری دائم داشته باشد.
استفاده از شیوه مغز در یادگیری مادام العمر هوش مصنوعی
زمانی که مغز انسان چیزی را فرا می‌گیرد، خود را با آن سازگار می‌کند؛ اما زمانی که هوش مصنوعی چیز جدید را فرا می‌گیرد، به طور معمول اطلاعاتی را که پیش از آن فراگرفته، فراموش می‌کند.

در حالی که شرکت‌ها روز به روز اطلاعات بیشتری را به کار می‌گیرند تا شیوه تشخیص تصاویر، آموزش زبان و .. را از سوی هوش مصنوعی اصلاح کنند؛ مقاله‌ای به تازگی در مجله آمریکایی «ساینس» منتشر شده است که نشان می‌دهد تراشه‌های کامپیوتری نیز می‌توانند مانند مغز انسان، خود را برای دریافت داده‌های جدید «سیم کشی» کنند؛ چیزی که سبب خواهد شد مانند مغز که یادگیری مادام العمر دارد، هوش‌های مصنوعی نیز بتوانند پیوسته در طول زمان یادگیری داشته باشند.

شریرام رامانثان (Shriram Ramanathan) استاد «دانشگاه پردیو» در ایالت ایندیانای آمریکا گفت: مغز موجودات زنده پیوسته در طول عمر می‌تواند یاد بگیرد. حال ما یک پلتفرم مصنوعی برای ماشین‌ها درست کردیم که بتواند در طول عمر خود یادگیری داشته باشد.‌

می‌دانیم خلاف مغز که پیوسته ارتباط‌های جدیدی را بین نورون‌ها (سلول‌های عصبی) برای فعال سازی یادگیری ایجاد می‌کند، مدار‌های یک تراشه کامپیوتری تغییری نمی‌کنند. یک مداری که یک ماشین برای سال‌ها از آن استفاده می‌کند؛ از مداری که به هنگام تولید در کارخانه داشته است، تفاوتی ندارد. این مسئله مشکلی برای هوش‌های مصنوعی محسوب می‌شود؛ مانند وسایل نقلیه اتوماتیک و یا ربات‌هایی که بایستی در محیط‌های ایزوله، خودشان تصمیم گیری کنند.

حال در یک پژوهش، رامانثان، استاد دانشگاه پردیو و تیم وی قطعه‌ای سخت افزاری را ساخته اند که می‌تواند در صورت نیاز از طریق پالس‌های الکتریکی خود را دوباره برنامه ریزی کند؛ مسئله‌ای که می‌تواند هوش‌های مصنوعی را قادر سازد تا پیوسته و مانند مغز انسان یادگیری داشته باشند.

تراشه

رامانثان، استاد دانشگاه پردیوی آمریکا گفت: در صورتی که ما می‌خواهیم یک کامپیوتر و یا ماشینی داشته باشیم که از مغز الهام گرفته شده است، در واقع ما خواهان آن هستیم که این دستگاه توانایی برنامه ریزی مجدد و تغییر تراشه را به طور مداوم داشته باشد.

این سخت افزار، یک دستگاه مستطیلی کوچک است که از ماده‌ای به نام «نیکلات پروسکایت» (perovskite nickelate) ساخته شده که به هیدروژن بسیار حساس است. به عنوان مثال، هنگامی که دستگاه هیدروژن بیشتری در نزدیکی مرکز خود دارد، می‌تواند به عنوان یک نورون عمل کند.

حال محققان در حال کار برای نشان دادن این مفاهیم بر روی تراشه‌های آزمایشی در مقیاس بزرگی هستند که می‌توان از آن در ساخت کامپیوتری که از مغز الهام گرفته شده باشد، استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: