April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد شاخص بورس در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۱۲۷۲
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در معاملات روز یکشنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۸ هزار و ۳۸ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۳ واحد رسید.
ریزش بورس در یازدهمین روز خروج سرمایه
در معاملات روز یکشنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۸ هزار و ۳۸ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۲۳ واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و ۴۲۳ واحدی در سطح ۳۲۴ هزار و ۸۶۶ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۷۴ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۴۹۳ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات روز یکشنبه، ۱۲۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۸۶ نماد بورسی و ۳۵ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۵۳ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۴۹ نماد بورسی و ۱۰۴ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز برای یازدهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۵۷ میلیارد تومان بود. پس از تجلی، نماد‌های فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز نماد‌های «میدکو»، «نوری» و «فملی» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «فارس»، «وسکرمان» و «کویر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «بپاس»، «زاگرس» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «توسن» و «وهور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس سپید صدرنشین است و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های فزر، تجلی و توسن پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۳۲ درصدی به رقم ۴ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین رقم در بهمن ماه است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۱۴ میلیارد تومان بود که ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سه هفته اخیر است. امروز ارزش معاملات خرد ۵۳ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.
 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۲۲ درصد افزایش یافت و ۱۰۹ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۰ درصد افت کرد و در رقم ۱۷۱ میلیارد تومان ایستاد.

بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای ۶۲ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به دیروز ۳۹ درصد کمتر شده است.

امروز نماد فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) با صف خرید ۱۱۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فزر، نماد‌های غنوش (شرکت نوش مازندران) و فولای (شرکت فولاد آلیاژی یزد) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۱ میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نماد‌های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.
 
علی عصاری، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: معاملات بورس امروز همچون یکشنبه هفته‌های گذشته در بازه منفی معامله شد و گروه‌های بزرگ بازار نیز با قرار گرفتن در مدار نزولی به صف فروش نشستند. اما در این میان، زراعتی‌ها و قندی‌ها با سفارش خرید همراه شدند و معاملات خوبی را برای خود رقم زدند.

وی بیان کرد: ارزش معاملات خرد سهام همچنان در سطح پایینی قرار دارد و امروز نیز این متغیر رقم دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان را به ثبت رساند. به طور کلی نکته مورد توجه پیرامون معاملات امروز، نماد‌های تاثیرگذار در شاخص فرابورس بودند. این موضوع نشان می‌دهد که نقدینگی در حال ورود به نماد‌های نوظهور است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد فشار فروش در معاملات فردا کاهش یابد و بازار به تعادل برسد. همچنین انتظار می‌رود بورس در هفته آینده وضعیت بهتری داشته باشد.

وی با بررسی وضعیت شاخص کل و شاخص هم وزن بیان کرد: شاخص کل همچنان در روند نزولی قرار دارد و امروز نیز با پایداری در این کانال نزولی به محدوده یک میلیون و ۲۷۶هزار واحد سقوط کرد. شاخص هم وزن نیز در حال نوسان در کانال حمایتی خود بوده و تاکنون نشانه‌ای از تغییر روند در آن مشاهده نشده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: