April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۴۵۳
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
از ابتدای امسال شکر چندین بار افزایش قیمت داشت طی هفته‌های اخیر نیز مجددا قیمت این کالا گران شده است.
جزئیات تغییرات قیمتی شکر در سال ۱۴۰۰
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده وزارت صمت که به بررسی قیمت برخی کالا‌های اساسی پرداخته است طی مدت ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قیمت شکر بیش از ۷۵ درصد رشد داشته است.

بر اساس آمار وزارت صمت، قیمت هر کیلوگرم شکر با رشد ۷۵.۹ درصد از ابتدای امسال به رقم ۱۴ هزار و۹۱۰ تومان رسید این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم شکر در آذرماه ۱۳۹۹ با قیمت ۸ هزار و ۴۷۴ تومان عرضه می‌شد.

در حالی وزارت صمت رشد قیمت شکر را ۷۵ درصد اعلام کرده که رئیس انجمن صنایع قند و شکر ایران این آمار را قبول ندارد.

علیرضا اشرف می‌گوید «گزارش وزارت صمت کاملا اشتباه بود و این اشتباه را گوشزد کردیم. در این گزارش فقط یکی از پارامتر‌های افزایش قیمت در طول دو سال در نظر گرفته شد و به همین دلیل افزایش قیمت را تا ۷۵ درصد نشان می‌داد».

وی معتقد است «قیمت شکر در یک سال گذشته با توجه به افزایش مواد اولیه تولید تنها ۳٠ تا ۴٠ درصد افزایش پیدا کرده است که با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های تولید افزایش قیمت منطقی به حساب می‌آید».

علی رغم افزایش قیمت شکر، در برهه‌ای این کالا در سطح بازار کمیاب نیز شده بود که پس از مدتی دوباره وضعیت توزیع آن به روال عادی برگشت.

اما این روز‌ها ظاهرا توزیع این کالا با، اما و اگر‌هایی همراه شده است و همه واحد‌های صنفی امکان توزیع این کالا را ندارند و مجددا زمزمه کمبود این کالا به همراه افزایش قیمت به گوش می‌رسد.

شکر تنظیم بازاری تمام نشده است

مسعود امراللهی سرپرست دفتر نظارت و بازرسی کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی در این باره می‌گوید «در روز‌های گذشته برخی از مردم با مراجعه به سامانه بازارگام با گزینه ناموجود بودن شکر روبرو شدند که به احتمال زیاد مشکل سیستمی است و با چند بار ورود و خروج به سیستم گزینه خرید شکر فعال خواهد شد».

وی بیان می‌کند «تأمین شکر هیچ مشکلی ندارد و شکر تنظیم بازاری با قیمت مصوب به وفور موجود است. اساسا در تأمین هیچکدام از کالا‌های تنظیم بازاری مشکلی نداریم».

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی ادامه می‌دهد «شکر تنظیم بازاری افزایش قیمت پیدا نکرده و نخواهد کرد. ولی ما در وزارت جهاد کشاورزی نمی‌دانیم چرا گزارش وزارت صمت، افزایش ۷۵ درصدی قیمت شکر آزاد در ۹ ماهه ابتدای امسال را نشان می‌دهد».

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز می‌گوید مشکلی در تولید و عرضه شکر وجود ندارد در کارخانه‌ها و بنکداری‌ها شکر به میزان کافی وجود دارد. اما شکر ارزان نایاب است.

وی درباره قیمت شکر بیان می‌کند «قیمت شکر در فروردین ماه با قیمت ۸۷۰۰ تومان عرضه می‌شد که در تیرماه و شهریورماه به ترتیب به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

حسنی ادامه می‌دهد «بر اساس قیمت‌های جدید هر کیلوگرم شکر در عمده فروشی‌ها و میادین میوه و تره بار به ۱۴ هزار و ۷۱۵ تومان رسیده است.

به گفته وی؛ قیمت شکر از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: