April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیا قیمت برنج و گوشت مهار می‌شود؟
کد خبر: ۳۷۱۴۹۵
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
0
در گزارشی با اشاره به طرح سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در واکنش به افزایش قیمت گوشت قرمز و برنج، تلاش کرده است به پرسش پاسخ دهد که این نسخه چقدر کارایی دارد؟
نسخه ناقص مهار قیمت‌ها
سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در واکنش به افزایش قیمت برنج و گوشت قرمز سیاست قیمت گذاری دستوری را بار دیگر در دستور کار خود قرار داد. رئیس سازمان حمایت اعلام کرد که برنج ایرانی و گوشت قرمز مشمول قیمت گذاری شده است. ستاد تنظیم بازار هم مصوب کرد که تا پایان ماه مبارک رمضان، کالا‌های اساسی نباید هیچ گونه افزایش قیمتی داشته باشد. به گزارش مهر، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت در یک برنامه تلویزیونی گفت: گوشت قرمز و برنج ایرانی مشمول قیمت تثبیتی شده و ستاد تنظیم بازار ما را مکلف به قیمت گذاری کرده است که در همین خصوص خواستار دریافت مستندات قیمتی از وزارت جهاد شدیم. وی اظهار کرد: با بررسی مستندات وزارت جهاد و انجمن‌ها به یک جمع بندی درباره قیمت منطقی برنج و گوشت بر مبنای گران بودن آن می‌رسیم. تابش تصریح کرد: هم اکنون قیمت برنج در کف بازار کیلویی ۷۵ هزار تومان است. البته شاید کالای به خصوصی در یک شبکه توزیع به خصوصی ۹۰ هزار تومان شده باشد نه تأیید می‌کنم نه تکذیب می‌کنم هم اکنون ما قیمت منطقی را نمی‌دانیم و منتظر مستندات وزارت جهاد هستیم. در همین حال، در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار قرار شد به دستور رئیس جمهور، قیمت کالا‌های اساسی و مصرفی مردم تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ تغییری نداشته باشد. استفاده از سیاست قیمت گذاری دستوری در شرایطی است که مشخص نیست چه اقدامات مکملی در این زمینه قرار است انجام شود. به ویژه در شرایطی که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید برنج داخلی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است، مشخص نیست که این کاهش تولید از چه مسیری جبران می‌شود. علاوه بر این در محصولاتی نظیر برنج داخلی و گوشت قرمز که به صورت توزیع خرده فروشی و بدون وجود برند مشخص عرضه می‌شود، چگونه می‌توان قیمت گذاری دستوری داشت. به نظر می‌رسد در عرصه مواجهه با افزایش قیمت ها، تاکید مکرر بر قیمت گذاری دستوری نتایجی شبیه قیمت گذاری دستوری در عرصه خودرو را به دنبال داشته باشد و بازار دو نرخی با تداوم گران فروشی ایجاد کند. اصلی‌ترین اقدام در زمینه تنظیم بازار باید متکی بر تعادل بخشی به عرضه و تقاضا باشد. بدیهی است تکرار نسخه تاکید بر ثبات قیمت بدون پیگیری اجزا و لوازم دیگرمهار قیمت‌ها یعنی تعادل عرضه و تقاضا و همچنین بازرسی و نظارت بر بازار عملا نسخه‌ای ناقص است که نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: