لزوم اصلاح نظام کارمزد‌ها در صنعت پرداخت
کد خبر: ۳۷۱۵۳۱
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
0
رشد سریع و اعجاب‌آور تجارت الکترونیک موجب ایجاد، نقش آفرینی و تحولات گسترده نحوه پرداخت‌های مالی توسط شرکت‌های پرداخت الکترونیکی (psp (شده است.
رشد سریع و اعجاب‌آور تجارت الکترونیک موجب ایجاد، نقش آفرینی و تحولات گسترده نحوه پرداخت‌های مالی توسط شرکت‌های پرداخت الکترونیکی (psp (شده است. رشد این شرکت‌ها و کشف فرصت‌های جدید و نوآورانه موجب توسعه تجارت الکترونیک شده است تا بر خلاف بانک‌ها که عموماً از یک مدل پرداختی استفاده می‌کردند، این شرکت‌ها با توجه به نیاز بازار، با داشتن زیر ساخت‌های متفاوت و پیچیده پردازش تسویه مالی، به ارایه خدمات پرداخته‌اند.‌

می‌توان گفت این شرکت‌ها به سطحی از مهارت دست یافته اند که قادر به حذف نقش واسطه گری بانک‌های عامل مخصوصا در بخش تجارت الکترونیکی خواهد بود.

به گزارش پول نیوز، می‌توان گفت، قیمت مناسب و کارمزد اندک هر تراکنش مالی، ارایه پشتیبانی فعال در مدیریت، واکنش‌های اصلاحی و مغایرت‌های مالی، مقابله با کلاه برداری‌ها، تمایل به پردازش تراکنش‌های مالی با واحد‌های پولی گوناگون و مدیریت تراکنش‌های مالی اصلاحی، مشاهده و ارزیابی دقیق از بازار و از منظر فن‌آوری‌ها و نوآوری‌های مختلف در حوزه جغرافیایی متفاوت، أخذ تصمیمات صحیح و دستیابی و کاربردی کردن پیشنهادات سازنده از ویژگی‌ها و کارآمدی شرکت‌های پرداخت الکترونیک در صنعت پرداخت است.

باید توجه داشت نیلسون‌ریپورت نشریه‌ای با بیش از ۴۸ سال سابقه انتشار است که به‌صورت تخصصی به موضوع سیستم‌های پرداخت الکترونیک می‌پردازد شرکت"به‌پرداخت ملت"را در یک قدمی حضور در جمع ۱۰ برند بزرگ جهان قرار داده است. در حالیکه ۹۰۰ شرکت موجود درجهان که در حوزه پرداخت‌های الکترونیکی فعال هستند و به تنهایی ۳۰۰ شرکت در آمریکا و اروپا مستقر می‌باشند.

بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک در میان ۱۲۰ شرکت فعال داخلی، حدود ۳۵ درصد تراکنش‌ها به لحاظ تعداد با تلفن همراه، حدود ۳۰ درصد ارزش مالی تراکنش‌های موبایلی، حدود ۲۳.۵ درصد از تعداد تراکنش‌های پرداخت قبوض و خرید شارژ، سهم شرکت "به‌پرداخت ملت" از بازار بزرگ صنعت پرداخت ایران است.

"به‌پرداخت ملت" پیشرو در گسترش نظام پرداخت الکترونیک
گفتنی است شرکت"به‌پرداخت ملت" (سهامی عام) با هدف توسعه ابزار‌های پرداخت الکترونیکی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ بعنوان ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی (PSP (Payment Service Provider با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده است، همچنین پس از تشکیل شرکت شاپرک در سال ۱۳۹۱ مجوز‌های لازم جهت ادامه فعالیت از شرکت مذکور کسب کرده است.

در این راستا این شرکت مسوؤلیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش و سایر ابزار‌های پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی و بازار‌های مالی کشور را بر عهده گرفته است.

"به‌پرداخت ملت"ارایه خدمات وتوسعه ابزار‌های پرداخت الکترونیک مبتنی بر الگو‌های نوین و روزآمد دنیا با بازنگری مستمر در نگرش‌ها و عملکرد‌ها را سرلوحه اهداف خود قرار داده است. از جمله این اهداف، توسعه کمی و کیفی شبکه پذیرندگان و ایجاد بستر‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بهره‌گیری از استاندارد‌ها و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در حوزه پرداخت الکترونیکی، پاسخگویی به نیاز‌های آحاد مشتریان در حوزه پرداخت الکترونیک با بالاترین امنیت و بیشترین سرعت و پذیرش تبدیل شدن به یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها در حوزه ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در بازار‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی را می‌توان اشاره کرد.

همچنین شرکت "به‌پرداخت ملت"- تلاش در جهت ارتقای کیفیت خدمات، رضایت و تأمین منافع استفاده کنندگان پرداخت الکترونیک با پیروی از اصول مشتری مدارانه و رفتار حرفه‌ای کارکنان را رسالت و ماموریت مهم خود می‌داند.

تیمی متشکل از نخبگان
این شرکت در جهت انجام رسالت خطیر خود مجموعه و تیمی توانمند از نخبگان صنعت پرداخت را عضو خانواده بزرگ خود کرده است. کارشناس هوش تجاری، تحلیلگر نرم افزار، توسعه نرم افزار‌های وب، کارشناس اجرایی، دیجیتال مارکتینگ، برنامه‌نویسی، توسعه نرم‌افزار پایانه فروش، توسعه نرم‌افزار پایانه بانکی (خودپرداز، خوددریافت)، توسعه بازار، پشتیبانی فنی، امور مشتریان، مرکز تماس، شبکه و زیرساخت، کارشناس DevOps، توسعه نرم افزار (Full-Stack Developer)، تحقیقات بازار، تحلیل کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ، کنترل پروژه، برنامه‌ریزی عملیاتی، کارشناس امنیت، کارشناس پایگاه داده و کارشناس آزمون نرم افزار بخشی از نیرو‌های مجرب این برند، در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز خود است که در اختیار دارد. در نتیجه شرکت"به‌پرداخت ملت" نه تنها موفق شده است از خروج بسیاری از نخبگان کشور جلوگیری کند، بلکه توانسته با بازگرداندن بخشی از مغز‌های مهاجر به داخل کشور، روند فرار مغز‌ها را در حد توان خود و تا حدودی معکوس کند. این شرکت به عنوان الگویی موفق برای کل کشور توانسته است مانعی جذاب برای عدم مهاجرت و فرار مغز‌ها شود.

آشنایی با محصولات به پرداخت
دستگاه کارتخوان (POS)
پایانه پرداخت الکترونیک فروشگاهی (POS) به عنوان یک شعبه کوچک با قابلیت ارایه سرویس‌های متنوع، یکی دیگر از خدمات نوین بانکی است که با واریز وجوه الکترونیکی حاصل از فروش کالا یا خدمات، از طریق کارت‌های بانکی به حساب متمرکز پذیرنده، امنیت، دقت و آسایش را برای مشتریان به ارمغان آورده است. شایان ذکر است، شرکت”به‌پرداخت ملت”بیش از ۸۵۰.۰۰۰ پایانه فروش را در سراسر کشور پوشش می‌دهد.

درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)
پرداخت اینترنتی نوعی پرداخت الکترونیکی است که از طریق آن دارندگان کلیه کارت‌های بانکی عضو شتاب می‌توانند با استفاده از مشخصات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضاء و کد اعتبار سنجی (CVV۲) نسبت به خرید کالا یا خدمات بصورت الکترونیکی از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی اقدام نمایند.

شرکت”به‌پرداخت ملت”پوشش دهنده بیش از ۱۵.۰۰۰ پایانه پرداخت اینترنتی با امنیت و سرعت بالا در سراسر کشور می‌باشد.

سکه (سامانه کیف همراه)
شرکت”به‌پرداخت ملت”در راستای گسترش ابزار‌های نوین پرداخت الکترونیکی و امکان دسترسی آسان و سریع به خدمات پرداخت غیر حضوری، سامانه کیف همراه را با نام تجاری (سکه) با قابلیت پرداخت از طریق NFC طراحی و در اختیار مشتریان محترم قرار داده است، تا امکان دریافت خدمات پرداخت الکترونیکی در تمامی لحظات فراهم گردد.

پایانه پرداخت بهای سوخت
شرکت”به‌پرداخت ملت”در راستای توسعه روش‌های نوین پرداخت الکترونیکی، اقدام به تجهیز جایگاه‌های سوخت به پایانه پرداخت بهای سوخت نموده است. این دستگاه در نزدیکی محل سوختگیری نصب بوده و امکان پرداخت الکترونیکی بهای سوخت را برای تمامی مشتریان بانک‌های عضو شتاب در جایگاه‌های سراسر کشور فراهم نموده است.

کیوسک (پایانه غیر نقدی)
شرکت”به‌پرداخت ملت”در راستای ارایه خدمات جدید، اقدام به تجهیز دستگاه الکترونیکی کیوسک (Cashless) نموده است. این دستگاه با تجهیز و بهره‌گیری از ابزار‌های متعدد اعم از کارتخوان، بارکدخوان، چاپگر و صفحه نمایش لمسی با اتصال به شبکه بانک ملت توانایی ارایه تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان (به غیر از امکان برداشت وجه نقد) را دارا می‌باشد.

سامانه پاسخ صوتی (IVR)
سیستم پاسخگویی تلفنی نوعی درگاه پرداخت الکترونیکی می‌باشد که بوسیله آن دارندگان کارت بانکی عضو شتاب از طریق این سامانه به درگاه پرداخت متصل می‌شوند.

رمز کارگشا #۷۴۱*
یکی از امکاناتی که بانکداری الکترونیک در اختیار مشتریان خود قرار داده است، استفاده از کد‌های USSD بر روی تلفن همراه می‌باشد. از این طریق و بدون نصب هیچ گونه نرم افزاری بر روی گوشی تلفن همراه، تنها با شماره گیری کد اختصاصی می‌توان خدمات مورد نظر را دریافت کرد. #۷۴۱* شرکت"به‌پرداخت ملت"یکی از این کد‌ها است.

پایانه خودپرداز
شرکت"به‌پرداخت ملت"در حوزه دستگاه‌های خودپرداز، دست‌آورد‌های بسیار مطلوبی کسب نموده است که از آن جمله می‌توان به مکان‌سنجی، نصب، راه‌اندازی، پشتیبانی و نگهداری دستگاه‌های خودپرداز خارج از شعبه و با سرعت، امنیت و اعتماد بالا اشاره کرد.

رشد هزینه‌ها و مصاِیب نگهداری نیرو‌های متخصص
باید اشاره کرد، افزایش هزینه‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک با توجه به نوسانات و افزایش نرخ ارز در چند سال اخیر، بسیار نگران کننده بوده است. متــأسفانه مدل‌های کسب و کار و شاخص‌های رقابتی در حوزه کارمزد صنعت پرداخت منطبق بر مدل استاندارد جهانی نبوده و نیازمند یک بازنگری جدی در این حوزه می‌باشد. وضعیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) در حال حاضر مناسب نیست و قطعاً در آینده نه چندان دور آسیب‌های جدی خواهند دید، در نتیجه لازم است در زمینه نظام کارمزدی صنعت پرداخت، اقدام عاجل صورت پذیرد.

هزینه‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک از جمله تهیه، نگهداری تجهیزات، توسعه زیرساخت و نوسازی آن‌ها افزایش چشمگیری یافته، حفظ و نگهداری نیرو‌های متخصص در این حوزه، با توجه به درآمد‌های حوزه پرداخت الکترونیک در کشور بسیار سخت می‌کند. هرچند مدتی است نرخ ارز به ثبات نسبی رسیده است، اما آثار منفی رشد چند برابری آن در چند سال اخیر مرتفع نشده است و ضرورت دارد اقدامات جبرانی صورت پذیرد.

لازم است نظام کارمزد‌ها تغییر کند، زیرا بیشتر درآمد شرکت‌های پرداخت الکترونیک از محل این کارمزد‌ها است؛ باید توجه داشت در نخستین روز‌های شکل‌گیری شبکه‌های پرداخت، ابتدا بانک‌ها با اشتیاق موضوع کارمز‌ها را پذیرفتند و در آن مقطع هیچ مقاومتی نبود. اما با توجه استقبال عموم مردم و نیاز به توسعه شبکه و زیرساخت‌ها و نیز افزایش هزینه‌ها، متــأسفانه کارمزد‌ها افزایشی نداشته است. این امر جذابیت‌های اقتصادی را برای فعالیت، توسعه و حتی بقا برای شرکت‌های پرداخت کاهش می‌دهد. این در حالی است که در شرایط موجود ضرورت دارد متناسب با استقبال و نیاز عموم مردم به شبکه‌های پرداخت، این صنعت را حفظ و حتی توسعه و ارتقا داد و همه این‌ها با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها بسیار دشوار است.

احتمال کاهش کیفیت سرویس‌های پرداخت
باید تأکید کرد ایران در حوزه پرداخت الکترونیک جزو کشور‌های پیشتاز و مثال زدنی در جهان بوده که دلایل اقبال عمومی مردم در این حوزه قابل بررسی و مطالعه است، اما مدل ما در ایران و در حوزه کارمزد صنعت پرداخت منطبق بر مدل استاندارد جهانی نیست و نیازمند یک بازنگری جدی در این حوزه هستیم. مطمئناً اگر در این زمینه اقدام عاجل صورت نگیرد، در آینده نه چندان دور شاهد کاهش کیفیت سرویس‌های پرداخت خواهیم بود و این امر می‌تواند چالشی بزرگ حتی برای بزرگترین برند‌های پرداخت الکترونیکی مالی کشور از جمله شرکت "به پرداخت ملت"باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: