April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۶۸۸
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
0
وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه حمله پوتین به اوکراین، می‌تواند پایان حکومت ۲۳ ساله‌اش بر روسیه باشد، گفت: اوکراینی‌ها مقاومت خواهند کرد و سربازان روسیه در تابوت به کشورشان بازخواهند گشت. حمله به اوکراین می‌تواند پایان پوتین باشد. روس‌ها دوست ندارند این پیغام را بشنوند، اما باید بشنوند.

لیز تراس: باید پوتین را همین حالا متوقف کنیم
لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با دیلی میل اظهار داشت: حمله پوتین تنها به اوکراین ختم نخواهد شد. ما باید پوتین را متوقف کنیم، چرا که او به اوکراین بسنده نخواهد کرد.

تراس که معتقد است پوتین به دنبال احیای مرزبندی‌های اتحاد جماهیر شوروی است، گفت: کاملا مشخص است که جاه‌طلبی‌های پوتین به اوکراین ختم نخواهد شد. او می‌خواهد زمان را به اواسط دهه ۹۰ میلادی یا حتی قبل‌تر از آن بازگرداند.

وی افزود: کشورهای حوزه بالتیک در خطر هستند و کشورهای غرب بالکان نیز همینطور. پوتین این‌ها را به صورت علنی اعلام کرده است، که می‌خواهد "روسیه بزرگ‌تر" را بسازد، که می‌خواهد به زمانی بازگردد که روسیه بر بخش بزرگی از اروپای شرقی سلطه داشت. پس ما و متحدانمان باید در مقابل پوتین بایستیم.

تراس گفت: ممکن است هفته آینده به اوکراین حمله شود، اما بعد از آن نوبت چه کشوری است؟

لیز تراس در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که به نظر او، مارگارت تاچر (نخست وزیر سابق انگلیس) چطور با مسئله اوکراین برخورد می‌کرد، گفت: فکر می‌کنم همان کاری را می‌کرد که امروز بوریس جانسون (نخست وزیر انگلیس) می‌کند؛ رهبری و همکاری با متحدان آمریکایی و اروپایی.

قصد ادعایی پوتین برای حمله به اوکراین در غرب گیج‌کننده بوده است؛ برخی می‌گویند این تنها تهدیدی است تا اوکراین را از عضویت در ناتو بازدارد. اخیرا نیز تصاویری از روسیه منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای پوتین در حال عقب‌نشینی از مرز اوکراین هستند.
لیز تراس در این باره گفت: اطلاعات غلطی بین مردم پخش شده بود مبنی بر اینکه روسیه به نوعی عقب‌نشینی کرده است، اما هیچ عقب‌نشینی در کار نیست. ما تنها شاهد تقویت و افزایش نیروهای نظامی روسیه در مرز (اوکراین) هستیم و هنوز معتقدیم که پوتین به احتمال زیاد حمله خواهد کرد و باید برای آن آماده باشیم.

تراس در این مصاحبه درباره تحریف اطلاعاتی پیرامون مناقشه اوکراین و ادعاهایی مانند "پرچم دروغین" و تلاش روسیه برای یافتن بهانه‌ای برای حمله، اعلام کرد او در حال تشکیل یک واحد اطلاعاتی دولتی روسیه-اوکراین است که با استفاده از تخصص تمامی بخش‌های دولت انگلیس، بتواند تحریف اطلاعات را آشکار و کذب بودن روایت‌های تقلبی را ثابت کند؛ واحدی که از زمان جنگ سرد تاکنون، مشابه آن وجود نداشته است.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد: تنها در ماه میلادی جاری، ۴۰ مورد اطلاعات نادرست از سوی روسیه منتشر شده است. ما کارهای زیادی برای تکذیب این موارد انجام داده‌ایم، از جمله اینکه این توطئه را افشا کردیم که روس‌ها به دنبال ایجاد یک دولت دست‌نشانده در کی‌یف بودند و همچنین عملیات پرچم دروغین را افشا کردیم که ادعا می‌کرد اوکراینی‌ها اول حمله کرده‌اند، در حالی که صحت نداشت.

وی افزود: ما در هفته گذشته شاهد دو برابر شدن فعالیت‌های روسیه در زمینه تحریف اطلاعات بوده‌ایم، پس می‌دانیم که مسکو دارد آماده می‌شود... ما، با پایان جنگ جهانی دوم، واحد اطلاعاتی خود را منحل کردیم، اما روسیه چنین نکرد و به همین دلیل بود که سالیان سال با تحریف اطلاعاتی روسیه درگیر بودیم.

این دیپلمات ارشد انگلیس افزود: ما داریم می‌جنگیم و با متحدانمان همکاری می‌کنیم تا پوتین نتواند ادعاهای دروغین بکند. ما داریم روسیه را در معرض دید عموم قرار می‌دهیم تا - اگر پوتین به اوکراین حمله کرد - همگان بدانند که این تنها اقدامی خشونت‌آمیز از سوی دولت روسیه بوده است که دلیلی برای آن وجود نداشته و هیچ تحریک و برانگیختنی در کار نبوده است.

تراس اخیرا به مسکو سفر کرده و با سرگئی لاوروف، همتای خود در روسیه دیدار کرد؛ لاوروف در توصیف این دیدار گفت: مانند حرف زدن با یک انسان ناشنوا بود.

تراس در این مصاحبه، لاوروف را دارای تفکرات "بسیار قدیمی" دانست و گفت: او سالیان سال از زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق روی کار بوده است. من (در دیدار با لاوروف) کاملا تصریح کردم که حمله روسیه به اوکراین اشتباه بزرگی خواهد بود و اوکراینی‌ها مقابله خواهند کرد.

این وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: متاسفانه فکر می‌کنم یک دهه است که تهدید روسیه آنطور که باید از سوی برخی متحدانمان جدی گرفته نشده است. باید عزم خود را تقویت کنیم.

انگلیس تسلیحاتی دفاعی به اوکراین فرستاده و در تهیه بسته‌هایی تحریمی علیه دولت مسکو همکاری داشته است؛ تحریم‌هایی که روسیه آن‌ها را بی‌اهمیت دانسته است.

تراس در این باره گفت: معلوم است که این را می‌گویند! با این وجود، فکر می‌کنم ممکن است پوتین این کار را به هر حال انجام دهد و معتقدم تأثیر بازگشت تابوت‌ها به روسیه دقیقا به اندازه تأثیر تحریم‌ها خواهد بود، زیرا مردم روسیه نمی‌خواهند ببینند که دوستان و خانواده‌شان در درگیری با مردان و زنان هموطن خود در اوکراین جان می‌دهند.

لیز تراس ادامه داد: مردم اوکراین و روسیه خیلی به هم نزدیک هستند، به همین دلیل است که فکر می‌کنم حمله پوتین به اوکراین اشتباه بزرگی است و می‌ترسم او در ارتکاب این اشتباه مصمم باشد؛ اما معتقدم این می‌تواند پایان پوتین باشد.

خانم تراس از سیاستمداران جنگ‌طلب پیشرو در امور روابط انگلیس با چین بوده و به طور ویژه نگران محور رو به رشد بین پکن و مسکو است. او در این باره گفت: نگران هستم که می‌بینیم چین و روسیه در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. خارق‌العاده است که امروز چین درباره عضویت کشورها در ناتو اظهار نظر می‌کند! البته که باید تجارت خود با چین را حفظ کنیم، اما نباید به آن‌ها وابستگی استراتژیک داشته باشیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال پر کردن جای بوریس جانسون - که به دلیل برگزاری میهمانی غیرقانونی در زمانی که شهروندان انگلیس در قرنطینه اجباری به سر می‌بردند، مورد هجمه‌های شدیدی حتی از سوی هم‌حزبی‌هایش قرار گرفته است - گفت: وزیر خارجه بودن کاری است که زمان و انرژی زیادی می‌گیرد و اکنون هم برای جهان و هم برای انگلیس برهه‌ای حساس است؛ من کاملا از جانسون حمایت کرده و همکاری نزدیک با او دارم؛ باور کنید که این تمام ساعات روز من و حتی بیشتر از آن را به خود مشغول کرده است.

وی در انتها افزود: نخست وزیر (جانسون) در انتخابات بعدی رقابت کرده و پیروز خواهد شد. ما حرکت مثبتی داشته و داریم کارها را به سرانجام می‌رسانیم، عملکرد موفقیت‌آمیزی در عرضه واکسن داشتیم و چرخه اقتصاد را به خوبی به حرکت درآوردیم و همه چیز در حال شتاب‌گیری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: