April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

آیا کارشناسی فنی و ظاهری خودرو در خرید و فروش ضروری است؟

کارشناسی فنی و ظاهری خودرو قبل از خرید و فروش

فرآیند کارشناسی خودرو که بیشتر برای خودروهای دست دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد از زمانی گسترش پیدا کرد که قیمت خودرو به صورت ناگهانی افزایش یافت و به واسطه آن قدرت خرید خودروهای صفر کاهش پیدا کرد. اما چالش اصلی در رابطه با خرید خودروهای دست دوم علاوه‌بر رنگ و بدنه، کارشناسی فنی موتور است. همه کسانی که برای خرید خودرو در پایان سال 1400 اقدام می‌کنند اطلاعات کامل و درستی از مشخصات فنی خودرو ندارند و بنابراین نمی‌‌توانند به صورت کامل خودروی دست دوم را از لحاظ فنی ارزیابی کرده در نهایت برای خرید آن اقدام کنند.شاید با خود فکر کنید که وقتی می‌توانید از مکانیک معتبر و قابل‌اعتمادی که می‌شناسید بخواهید خودرویی که قصد خریدش را دارید کارشناسی کند، دیگر چه نیازی به کارشناس دارید. ولی واقعیت این است که او تنها می‌تواند خودرو را از حیث فنی ارزیابی کند و به شما بگوید که آیا ارزش خریدش را دارد یا خیر. از این رو کارشناسی‌خودرو که معمولاً توسط برخی افراد مجرب و تحصیل‌کرده انجام می‌شود روشی مطمئن برای خرید خودروی نو یا دست دوم است. اما شما به عنوان یک خریدار چقدر با روش‌های مختلف کارشناسی خودرو آشنا هستید؟هرگاه که بحث خرید خودروی دست‌دوم پیش می‌آید، اغلب با چالش‌های مربوط به کارشناسی خودرو برمی‌خوریم. اینکه مثلاً باید مراقب چه مواردی باشیم و به کدام گزینه‌های بیشتر دقت کنیم و از این دست هشدارها. درواقع تمام حواشی مربوط به خرید خودروی دست‌دوم را تا قبل از معامله خودرو بررسی می‌کنیم. حالا این‌ دفعه می‌خواهیم نگاهی به فرایند بعد از معامله خودرو بیآندازیم.آیا می‌دانید در بررسی و کارشناسی خودرو چه بخش‌هایی از این وسیله نقلیه مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهد گرفت و چه معیارهایی می‌تواند در تعیین قیمت نهایی خودروی دست دوم موثر باشند؟

بخش‌های مختلف کارشناسی خودرو

زمانی که برای خرید خودروی دست دوم اقدام می‌کنید، قبل از پرداخت هرگونه وجهی و یا عقد قرارداد باید ابتدا برای کارشناسی خودرو توسط یک فرد مجرب هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.به طور کلی، کارشناسی‌خودرو به بررسی و ارزیابی خودرو از صفر تا صد می‌پردازد که می‌تواند شامل کارشناسی رنگ، کارشناسی بدنه، کارشناسی فنی، کارشناسی آپشن‌ها و همچنین تست رانندگی خودرو و در نتیجه تعیین سلامت کلی وسیله نقلیه مورد نظر شما باشد.در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف کارشناسی خودرو می‌پردازیم که باید به صورت کامل ارزیابی شوند.

کارشناسی بدنه

 

بسیاری از کسانی که برای خرید خودروی دست دوم اقدام می‌کنند ترجیح می‌دهند بدنه خودرو را به صورت چشمی بررسی کنند. اما مسئله اینجاست که گاهی تعمیرات و صافکاری انجام شده روی بدنه خودرو آنقدر عالی بوده که یک فرد عادی به راحتی نمی‌تواند متوجه مشکلات بدنه خودرو مورد نظر خود شود.یکی از حیاتی‌ترین بخش‌هایی که کارشناس خودرو توجه زیادی به آن دارد، کارشناسی بدنه خودرو است. در این نوع بررسی، هرگونه تغییر نظیر:

زنگ زدگی
دفرمه شدن
خوردگی
رنگ شدگی و...

مشخص شده و نقش بسزایی را در تعیین قیمت خودرو ایفا خواهد کرد.در حقیقت اگر خودرویی حین تصادف، دچار تغییر شکل شده یا بدنه‌ی آن آسیب دیده باشد، آن ایمنی و استحکام اولیه را نداشته و نمی‌توان آن را خودروی خوبی برای خرید درنظر گرفت. تنها در صورتی می‌توان از این عیوب چشم‌پوشی کرد که قسمت‌های آسیب دیده به طورکامل تعویض گردند. در فرایند کارشناسی بدنه خودرو سه بخش اصلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل بررسی شاسی و ستون‌های خودرو، بررسی رنگ‌شدگی بدنه خودرو و بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو خواهد بود. ما خواندن راهنمای کامل کارشناسی خودرو را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با نگاهی باز نسبت به خرید و فروش خودروی دست دوم اقدام نمایید.

کارشناسی شاسی و ستون‌های خودرو

یکی از اساسی‌ترین بخش‌های بدنه خودرو شاسی است که معمولاً افراد عادی به راحتی نمی‌توانند سلامت آن را ارزیابی کنند. توجه داشته باشید که اگر آسیب جدی به شاسی خودرو وارد شده باشد، باید از خرید آن صرف‌نظر کنید. این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در نتیجه سلامت آن حائز اهمیت است. بخش بعدی که توسط کارشناس خودرو ارزیابی می‌شود، ستون‌ها هستند.همانطورکهمی‌دانید ضعیف‌ترین قسمت بدنه خودرو نسبت به تنه اصلی، سقف آن است که با ستون متصل می‌شود. با توجه به اینکه سر سرنشینان خودرو در راستای ستون قرار می‌گیرد سلامت ستون‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کارشناسی رنگ شدگی بدنه

همان‌طور که اشاره کردیم بسیاری از افراد در زمان خرید خودروی دست دوم، خودشان اقدام به بررسی و ارزیابی بدنه خودرو می‌کنند که می‌تواند شامل زنگ‌زدگی، رنگ شدگی، دفرمه شدن یا خوردگی باشد. اما گاهی تصادف صورت گرفته به قدری سنگین بوده که یک قطعه از خودرو به صورت کامل تعویض شده است. در چنین شرایطی تشخیص تعویض یک قطعه به صورت کامل کار ساده‌ای نخواهد بود و نیاز به نظر تخصصی کارشناسی خودرو خواهد داشت.

آیا کارشناسی فنی و ظاهری خودرو در خرید و فروش ضروری است؟

کارشناسی رنگ خودرو قبل از اقدام به خرید و فروش

کارشناسی فنی خودرو

کارشناسی فنی خودرو که می‌تواند شامل ارزیابی و بررسی سلامت فنی موتور، گیربکس،سایر قطعات اصلی خودرو و دیاگ باشد، باید توسط کارشناس خودرو انجام شود. در رابطه با مسائل فنی، دیگر بحث زنگ‌زدگی، دفرمگی یا رنگ شدگی در میان نیست که به راحتی بتوانید از کنار آن عبور کنید. مسائل فنی در خودرو به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط خواهند بود. بنابراین سلامت فنی موتور و دیگر قطعات اصلی بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا کارشناسی خودرو که معمولاً توسط افراد مجرب انجام می‌شود می‌توانند خطر بروز تصادف با وسیله نقلیه مانند خودروی دست دوم را به شدت کاهش دهد.

در کارشناسی فنی خودرو معمولاً موتور، گیربکس، جلوبندی، دیاگ و دیگر قطعات به صورت کامل تست شده و در نهایت نتیجه توسط کارشناسی خودرو اعلام خواهد شد. در کارشناسی فنی خودرو، کارشناس موتور را از لحاظ ظاهری، نحوه کارکرد و میزان صدای تولید شده بررسی خواهد کرد. از طرفی میزان روغن سوزی، میزان مصرف سوخت و سلامت کلی موتور ارزیابی خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت عدم کارکرد صحیح و اصولی موتور، بعدها هزینه‌های سنگینی را متقبل خواهید شد بنابراین روی کارشناسی موتور خودرو تاکید بسیار زیادی داشته باشید.

آیا کارشناسی فنی و ظاهری خودرو در خرید و فروش ضروری است؟

کارشناسی فنی خودرو

بخش بعدی موتور که توسط کارشناسی خودرو ارزیابی می‌شود گیربکس خواهد بود. موتور خودرو قدرت خود را از گیربکس و کلاچ به چرخ‌ها منتقل می‌کند، بنابراین اگر گیربکس به درستی کار نکند علاوه‌بر صدمه زدن به موتور، باعث افزایش مصرف سوخت نیز خواهد شد.

یکی دیگر از تست‌هایی که در کارشناسی خودرو انجام می‌شود، تست دیاگ است که اطلاعاتی مانند میزان مسافت پیموده شده، عملکرد سنسور ضربه، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و باز شدن کیسه‌های هوا و بسیاری اطلاعات دیگر را در خود جای داده است. کارشناس، دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کرده و پارامترهای مهم را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. در این تست میزان سلامت سیستم ایمنی خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته و عیوب موتور کاملاً آشکار خواهد شد.

در کارشناسی خودرو پس از بررسی فنی موتور، بدنه و تست دیاگ، کارشناس اقدام به انجام تست رانندگی خواهد کرد. در تست رانندگی مواردی چون میزان شتاب خودرو، نحوه عملکرد ترمزها، نحوه عملکرد سیستم تعلیق و هیدرولیک فرمان، سلامت گیربکس در حالت دستی و اتومات و بسیاری موارد دیگر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

آیا کارشناسی فنی و ظاهری خودرو در خرید و فروش ضروری است؟

قبل از خرید خودروی دست دوم، آن را کارشناسی کنید.

با توجه به مواردی که ذکر شد می‌توان نتیجه گرفت که کارشناسی خودرو کار ساده‌ای نیست که هر شخصی در زمان خرید خودروی دست دوم یا نو بدون نیاز به حضور کارشناس فنی خودرو را انجام دهد. اما مسئله اصلی اینجاست که چه ارتباطی می‌تواند میان کارشناسی خودرو و بیمه خودرو وجود داشته باشد؟

کارشناسی خودرو، اصلی‌ترین شرط برای خرید بیمه خودروی دست دوم

یکی از اصلی‌ترین شروط برای تمدید یا خرید انواع بیمه خودرو شامل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث برای خودروی دست دوم، کارشناسی خودرو و تعیین قیمت اتومبیل خواهد بود.به عنوان مثال، مولفه های گوناگونی در محاسبه قیمت بیمه بدنه ماشین تاثیرگذار هستند:

  • مشخصات خودرو:عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
  • پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنهانتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه همراه است.
  • تخفیف های بیمه بدنه:تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.

بنابراین هر شخصی که قصد خرید  بیمه نظیر بیمه بدنه خودرو یا بیمه شخص ثالث را دارد باید ابتدا برای کارشناسی خودرو برای تعیین نرخ خودروی مدنظر مورد نظر خود اقدام کند.

آیا کارشناسی فنی و ظاهری خودرو در خرید و فروش ضروری است؟

رانندگی ایمن با خرید بیمه بدنه و کارشناسی ماشین قبل از خرید

پس از کارشناسی خودرو به راحتی می توانید با ورود به سایت کارگزاری آنلاین بیمه دات کام برای خرید بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث اقدام کنید. این سایت شرایطی را فراهم کرده تا در کنار استعلام قیمت و بررسی شرکت‌های مختلف بیمه‌گر بتوانید به صورت آنلاین انواع بیمه خودرو را خریداری کرده و به صورت رایگان تحویل بگیرید. از طرفی می‌توانید برای بررسی و انتخاب مناسب‌ترین بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه خودرو از مشاوره رایگان و تخصصی در سایت  بیمه دات کام (https://bimeh.com/ ) نیز استفاده کنید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: