در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛
کد خبر: ۳۷۱۷۴۰
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
0
اصلانی گفت: در حال حاضر می‌توان به جرات گفت که قیمت‌ها جذاب هستند، اما ظاهرا برای رشد بازار سرمایه صرفا قیمت جذاب کافی نیست و عزمی نیز برای رشد قیمتی وجود داشته باشد.
پیش‌بینی بورس در اسفند ماه
با وجود سیگنال برجامی دولت و برخی سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه‌های مالیاتی، نرخ انرژی و فروش اوراق که البته هنوز وضعیت کاملاً مشخصی ندارند، بازار بورس تردید بسیاری دارند. برخی معتقدند که این تردید بیش از هر چیز ناشی از عملکرد دولت سیزدهم نسبت به بورس است و عمل نکردن دولت به وعده‌های بورسی‌اش فعالان بازار سرمایه را بی‌رمق کرده و آن‌ها را نسبت به رشد بورس بی‌اعتماد کرده است. این است که طی این روز‌ها وضعیت نسبتاً نوسانی و آرامی را در بازار سرمایه شاهد هستیم. درباره وضعیت آتی بازار از یک کارشناس اقتصادی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

یوسف اصلانی، کارشناس بازار سرمایه درباره موضع دولت نسبت به بازار سرمایه گفت: گویی دولت برای اینکه زهر تورم را بگیرد، علاقه دارد به سمت رکود در بازار‌های مختلف برود، اما از آنجایی که زورش به بازار‌های دیگر نمی‌رسد، علاقه دارد که به بورس فشار وارد کند.

او ادامه داد: سرکوب بورس و جو وحشتی که قبلاً هم ایجاد شده بود، رکود عجیبی در بازار سرمایه ایجاد کرده است. در این شرایط حتی اگر بورس مدتی هم تعطیل شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. چراکه حجم معاملات به شدت پایین است و جو رکود و کسادی خاصی در بازار سرمایه است. سهم‌ها نه رشد می‌کنند و نه توانایی ریزش دارند.

اصلانی با اشاره به وضعیت شرکت‌های بورسی در دوران تحریم گفت: شرکت‌های بورسی به خاطر تحریم‌های فعلی تخفیف‌های بزرگی را به خریداران داده‌اند. اورهال‌ها و تغییرات به علت فرسایش کارخانه و نرسیدن قطعات طولانی می‌شود. این مسئله اثرات نامطلوب تحریم بر کارخانه‌ها گذاشته است.

وی افزود: همچنین تخفیف‌های بالایی نیز طی تحریم‌ها به مشتریان داده می‌شود. اگر تحریم‌ها برداشته شود، این دوره‌های تعمیرات کارخانه‌ها کوتاه‌تر شده و شرکت‌های ایرانی مجبور نمی‌شوند به این شکل تخفیف بدهند و هزینه‌های حمل آن‌ها پایین‌تر می‌آید؛ بنابراین برداشته شدن تحریم‌ها در میان‌مدت و بلندمدت به نفع شرکت‌های بورسی است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: لیکن از آنجایی که بازار سرمایه دچار بی‌اعتمادی عمیقی شده، در کوتاه مدت اگر کوچکترین اتفاقی در قیمت دلار بیفتد، سریعاً اثر منفی بر بازار می‌گذارد، اما از سوی دیگر اگر توافق هسته‌ای اتفاق بیفتد، به نفع بانکی‌ها و خودرویی‌ها حتی در روز اول خواهد بود. در هر صورت فعلا بازار سرمایه از کمبود نقدینگی و کسادی عمیق رنج می‌برد.

او ادامه داد: در بین فعالان بازار سرمایه یک بی‌اعتمادی به وجود آمده است؛ که گویی دولت اصلا به بورس اهمیت نمی‌دهد. بیشتر شرکت‌های بروسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دولت می‌رسند. این ذهنیت پیش می‌آید که بورس برای دولت چندان اهمیتی ندارد، آنهم در شرایطی که فعالان بازار سرمایه ۴ سال دولت روحانی را هم دیده‌اند که رکود عجیبی بر بازار حکم‌فرما شده است. گویی که ۴ سال اول دولت‌ها زمانی است که سعی می‌کنند، کنترل قیمت و تورم در همه بخش‌ها داشته باشند.

اصلانی با بیان اینکه معمولاً در ۴ سال دوم این رشد‌های قیمتی در بازار‌های مختلف اتفاق می‌افتد، گفت: این مسئله در دولت آقای احمدی‌نژاد و روحانی وجود داشته است. بماند که در این بین اتفاقاتی می‌افتد که می‌تواند نوساناتی به بورس بدهد که از جمله آن‌ها می‌توان به برجام و جنگ اوکراین اشاره کرد. در حال حاضر می‌توان به جرات گفت که قیمت‌ها جذاب هستند، اما ظاهرا برای رشد بازار سرمایه صرفا قیمت جذاب کافی نیست و عزمی نیز برای رشد قیمتی وجود داشته باشد.

او با اشاره به وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: فکر نمی‌کنم در بازار سرمایه اصلاح قابل ملاحظه‌ای اتفاق بیفتد، اما ممکن است حرکت مثبتی در بازار اتفاق بیفتد و فعالان بازار سرمایه منتظر این حرکت مثبت هستند. ولی از آنجایی که بازار دیگر پایین نمی‌رود، ریزش و اصلاح خاصی را نمی‌توان در بازار متصور شد.

اصلانی ادامه داد: الان چشم انداز سوددهی فولاد مبارکه با این قیمت‌های جهانی حداقل ۲ تا ۳ سال، معقول و منطقی عاید سهامدارانش کند. در مجموع به گروه فلزات اساسی در این دوره می‌توان امیدوار بود. گروه سیمان هم می‌توان گفت از گروه‌‎هایی است که علیرغم ابهاماتی که در نرخ گاز دارد، می‌تواند سوددهی معقولی داشته باشد. وی تصریح کرد: امکان کمبود برق برای کشور وجود دارد که برای فولادی‌ها خوب نیست، اما صنایع فولادی و ملی صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری‌هایی برای احداث نیروگاه داشته‌اند که چشم انداز مثبتی ایجاد می‌کند. گروه‌های بانکی نیز وضعیت مثبتی دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: