April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۷۵۰
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
0
هشت ماه پس از پایان اعتراض‌های کارگری در عسلویه، نمایندگان کارگران پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی با برگزاری انتخاباتی «کانون انجمن‌های صنفی کارگری صنعت گاز استان بوشهر» را راه‌اندازی می‌کنند.
کارگران صنعت گاز استان بوشهر صاحب انجمن صنفی می‌شوند
نمایندگان کارگری یازده پالایشگاه در محدوده شهرستان‌های کنگان و عسلویه روز چهارشنبه یازدهم اسفند ۱۴۰۰ با برگزاری انتخاباتی یک نهاد صنفی بالادستی برای نمایندگی کارگران قرارداد موقت در این صنایع را تشکیل خواهند داد.

یکی از مطالبات کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در اعتراض‌های تیر ماه ۱۴۰۰، ایجاد تشکل‌های کارگری برای پیگیری حقوق صنفی کارگران قرارداد موقت در این صنایع بود. با وجود کارشکنی‌هایی از طرف کارفرما و همچنین پیمانکاران بخش خصوصی، این مطالبه با پیگیری کارگران تحقق یافت.

پیش از این در هفتم شهریور ماه امسال، در فاصله کمی بعد از پایان اعتصاب‌ها، کارگران پالایشگاه نهم اولین انجمن صنفی کارگری را در مجتمع پارس جنوبی راه‌اندازی کردند و در مدت زمان سه ماه بعد از آن، کارگران ۱۰ پالایشگاه دیگر نیز با برگزاری انتخابات‌هایی نمایندگان خود را برای مدت سه سال انتخاب کردند.

با این وجود، شش ماه پس از راه‌اندازی این انجمن‌های صنفی طبق توافق‌های صورت گرفته قبلی، هنوز مکانی برای تشکیل جلسات و تجهیزات اداری از سوی کارفرما در اختیار تعدادی از انجمن‌های صنفی قرار نگرفته است. همچنین کارفرمای اصلی (SPGC) در پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی مانع برگزاری انتخابات انجمن‌های صنفی شده است. دلیل تشکیل نشدن انجمن صنفی کارگری در این پالایشگاه «نهایی نشدن چارت سازمانی برای نیرو‌های بخش پیمانکاری» عنوان شده است.

کارگران صنعت گاز با وجود آنکه با موانع و کارشکنی‌هایی از سوی کارفرمای اصلی و شرکت‌های پیمانکاری مواجه شده‌اند، قصد دارند با برگزاری انتخاباتی در سطحی بالاتر، یک نهاد کارگری بالادستی حاصل از بهم پیوستن نمایندگان یازده انجمن صنفی تشکیل دهند.

این کارگران امیدوارند با تشکیل «کانون انجمن‌های صنفی کارگری صنعت گاز استان بوشهر» علاوه بر ایجاد وحدت‌رویه بین انجمن‌های موجود، قدرت قانونی بیشتری برای مشارکت در تصمیمات محیط کار از جمله کمیته انضباطی، ساماندهی قراردادها، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، مسایل مربوط به تردد و اصلاح ساعات کاری و باقی مطالبات صنفی کارگران صنعت گاز داشته باشند.

قابل توضیح است تعداد اعضای هیئت مدیره هر کدام از این انجمن‌ها به تعداد کارگران عضو انجمن وابسته است. به دلیل اینکه در پالایشگاه‌های اول، دوم، سوم و یازدهم تعداد کارگران عضو انجمن کمتر از ۵۰۰ نفر است، تعداد اعضای هیات‌مدیره‌های این نهاد‌ها پنج نفر بعلاوه یک بازرس است و از آنجا که در پالایشگاه‌های چهارم تا دهم اعضا بیشتر از ۵۰۰ نفر هستند، هفت نفر به عنوان اعضای هیات مدیره بعلاوه بازرسان از سوی کارگران انتخاب شده‌اند.

این انجمن‌های صنفی قرار است در تاریخ یازدهم اسفند ۱۴۰۰ با برگزاری انتخابات «کانون انجمن‌های صنفی کارگری»، یک نهاد بالادستی صنفی را تشکیل دهند و به این ترتیب بتوانند حدود ۱۳ هزار کارگر قرارداد موقت صنعت گاز کشور را که برای سال‌های طولانی و به صورت پیوسته در مجتمع گاز پارس جنوبی واقع در کنگان و عسلویه مشغول به کار هستند، نمایندگی کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: