کد خبر: ۳۷۱۸۳۳
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
0
قیمت ماهی طی ماه‌های اخیر آن‌چنان افزایش یافت که دیگر در سفره کمتر خانواده ایرانی مشاهده می‌شود.
ماهی هم از سفره مردم خداحافظی کرد!
قیمت ماهی در ایران به دلیل قاچاق آن و افزایش نرخ خوراک این آبزی در سال ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری پیدا کرد. البته گروهی از فعالان بازار بی‌توجهی به عرضه ماهی به بازار داخلی را دلیل اصلی گرانی ماهی تلقی می‌کنند.

قاچاق‌چیان با قاچاق آبزیان به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس دلار دریافت می‌کنند. همین موضوع قاچاق قابل توجه ماهی به کشور‌های همسایه را جذاب کرد.

تازه‌ترین مورد حذف شده از سفره ایرانی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کیلو ماهی سالمون نروژی ۷۵۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت هر کیلو ماهی سفید درسته ۳۲۵ هزار تومان است. قیمت ماهی قزل‌آلا پرورشی هم که سال گذشته ۳۰ هزار تومان بود حالا به ۷۰ هزار تومان رسید.

فخرالدین احمدی، مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی با اشاره به افزایش قیمت ماهی گفت:

علت گرانی ماهی دلالان هستند. این صنعت هم مانند دیگر صنایع دارای دلال است. نفوذ این افراد به بازار ادیگر جازه نمی‌دهد هر قشری بتواند ماهی بخرد.

ماهی هم خوراک لاکچری شد و تنها برخی اقشار خاص جامعه می‌توانند گوشت آن را بخرند. با این گرانی‌ها هر کسی توان خرید این محصول پروتئینی را ندارد.

علاوه بر دلالان افزایش قیمت دلار باعث بالارفتن نرخ خوراک آبزیان شد. بخش زیادی از خوراک آبزیان از برزیل وارد می‌شود و نوسان قیمت دلار در بالارفتن قیمت ماهی اثرگذار است.

اکنون فصل به ثمر نشستن ماهی‌های پرورشی است. هر چند میان ماهی‌ها، قزل‌آلا ارزان‌ترین آبزی است، اما باز هم برای آن تقاضایی وجود ندارد. به همین جهت این نوع ماهی هم به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

براساس این گزارش، ماهی گران و در شهر‌های ساحلی کمیاب شد. در کنار صادرات میگو به چین و عمان، ماهی‌های جنوب هم به دلیل ممنوعیت صادرات و نوسان قیمت دلار سر از بازار‌های قاچاق درمی‌آورند.

پیش‌تر مهرداد بازرگان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان گفت: در شهر بندرعباس هم به دلیل قاچاق، ماهی کمیاب شده است. علاوه بر آن در این شهر به دلیل توریست‌پذیری بالا، تعداد رستوران‌های دریایی افزایش یافت. در این میان تقاضا داخل هم روند صعودی دارد و همین دو عامل گرانی ماهی را رقم زده‌اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: