کد خبر: ۳۷۱۸۶۴
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
0
طبق برآورد دولت هزینه ساخت هر متر از واحد‌های پروژه مذکور به ۴.۷ میلیون تومان رسیده، اما سازندگان از هزینه‌های متری ۶ میلیون تومان سخن می‌گویند.
اختلاف نظر دولت و سازندگان در برآورد هزینه ساخت مسکن
پروژه نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم که با طرح اقدام ملی دولت دوازدهم تلفیق شده و مجموعا ۳۲۰ هزار واحد از دو برنامه مذکور به مرحله اجرا رسیده با ابهاماتی در هزینه‌های ساخت مواجه شده است. در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی هزینه ساخت واحد‌های طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) را ۴.۷ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام کرده، سازندگان بخش خصوصی از هزینه‌های بالای ۶ میلیون تومان در هر متر مربع سخن می‌گویند.

پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی در تابستان ۱۳۹۹ بر اساس برآورد‌های سازمان برنامه و بودجه، نرخ هر متر از واحد‌های اقدام ملی مسکن را ۲.۷ میلیون تومان اعلام کرد مدت‌ها از به روزرسانی این طرح خودداری شد. این در حالی بود که تورم روند صعودی داشت و در حال حاضر به ۴۱ درصد رسیده است. در خصوص هزینه‌های ساخت مسکن نیز انبوه‌سازان از رشد تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها این حوزه سخن می‌گویند.

کارشناسان عنوان می‌کنند که معمولا میزان رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی با نرخ تورم نقطه به نقطه مرکز آمار برابری می‌کند که هم اکنون به رقم ۳۵ درصد رسیده است. البته برخی بررسی‌های غیررسمی از رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت برخی مصالح ساختمانی حکایت دارد.

ایرج رهبر ـ نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران ـ اخیرا گفته که در گذشته هر کیلو فولاد حداکثر ۷۰۰۰ تومان خریداری می‌شد، اما در حال حاضر به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

اخیرا نیز رضا نادری ـ نایب رییس اتحادیه آهن فروشان اهواز ـ بیان کرده که افزایش قیمت میلگرد در حالی است که تقاضای چندانی در بازار آهن وجود ندارد و این رشد قیمت ناشی از صادرات و محدودیت‌های کارخانه‌ها در مصرف انرژی است.

از سال ۱۳۹۹ تا چند هفته قبل خودداری دولت از به روزرسانی قیمت واحد‌های نهضت ملی مسکن ادامه داشت تا اینکه اوایل بهمن ماه ۱۴۰۰ سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید، قیمت ساخت این واحد‌ها را متری ۴.۷ میلیون تومان عنوان کرد. از طرف دیگر، سازندگان مدعی هستند که هزینه ساخت مسکن به بالای ۶ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

تاکنون مجموعا بیش از ۴ میلیون نفر در دو طرح مذکور ثبت نام کرده‌اند و نام نویسی تا پایان اسفندماه ادامه دارد. در برخی مناطق مبالغی بین ۴۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان از متقاضیان دریافت شده است. سقف تسهیلات بانکی نیز که اخیرا سقف آن از ۱۵۰ به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یافته هنوز آنطور که باید و شاید منجر به تحرک پروژه‌ها نشده و عمدتا کار‌ها با استفاده از آورده متقاضیان جلو می‌رود؛ آورده‌ای که دیگر به ته دیگ خورده است.

اگر ادعای سازندگان مبنی بر هزینه ۶ میلیون تومانی ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن درست باشد، ساخت کوچکترین واحد‌های این پروژه که ۶۰ متر عنوان شده ۳۶۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و اگر فکری برای تامین منابع بانکی نشود اغلب پروژه‌ها وارد رکود خواهند شد.

یک سازنده: طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت چندانی نداشته است

حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران ـ درباره عملکرد دولت در طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: حدود هفت ماه از آغاز به کار دولت می‌گذرد، ولی برنامه‌ریزی و شفافیت چندانی در پروژه جهش تولید و تامین مسکن دیده نمی‌شود. طرح با آن شدت و حدتی که اوایل مطرح می‌شد، پیش نرفته و قطعا در سال اول به هدف‌گذاری خود نمی‌رسد.

وی افزود: دولت باید نقش سیاست گذاری خود را در این طرح پیاده کند و از تصدی‌گری اجتناب کند. اگر پروژه‌ها را بین بخش خصوصی توزیع کند می‌توانیم انتظار داشته باشیم درصد قابل توجهی از برنامه محقق شود.

محتشم خاطرنشان کرد: با گذشت حدود هفت ماه نحوه صدور پروانه، نرخ عوارض و دستمزد سازمان نظام مهندسی هنوز روشن نیست. در مسکن مهر مشخص بود باید متری ۱۰ هزار تومان برای صدور پروانه و متری ۳۰۰۰ تومان هم بابت نظارت سازمان نظام مهندسی پرداخت شود. اما در پروژه نهضت ملی هنوز این موارد اعلام نشده است. اگر اعلام شود تا حدودی تکلیف بخش خصوصی مشخص خواهد شد و بهتر می‌تواند برای ورود به آن تصمیم بگیرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: