April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۸۶۷
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
0
شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه امروز در حالی رشد کردند که شاخص کل بورس از نظر تحلیل فنی آماده یک صعود شده است.
بورس خود را آماده صعود می‌کند؟
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز سه شنبه از سطح حمایت خود بالاتر آمد و پس از ۱۵ روز کاری، نقدینگی حقیقی وارد بازار سهام شد. به نظر می‌رسد، سهامداران در حال ورود آرام و منطقی به بازار سرمایه هستند.

نکته مهمتر اینکه نرخ رشد شاخص کل هم وزن طی معاملات روز دوشنبه رشد بیشتری از شاخص کل داشت و در معاملات روز سه شنبه نیز میزان رشد این دو شاخص برابر بوده است. تمایل به سهم‌های کوچک یکی از دلایل این موضوع بوده و نماد‌های کوچک بازار سرمایه به دلیل اینکه پول کمتری برای حمایت نیاز دارند، مورد استقبال بیشتری نیز قرار گرفته‌اند.

* سهم‌های دلاری برنده تقابل با سهم‌های ریالی!

البته یکی دیگر از دلایل این مساله نیز تقابل سهم‌های دلاری و ریالی در بازار سرمایه است که حمایت حقوقی‌ها از سهم‌های دلاری سبب ریزش سهم‌های ریالی طی معاملات امروز شده است. ثابت ماندن قیمت دلار یکی از دلایل مثبت شدن سهم‌های دلاری بوده است. به عبارت دیگر، علت رشد کمتر شاخص کل، افت قیمت برخی از نماد‌های بزرگ بازار بوده است.

تحلیلگران تکنیکال درباره بازگشت بورس به بالای نقطه حمایتی معتقدند قرار گرفتن شاخص کل بازار سهام بالاتر از سطح حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد نشان از قوت این سطح حمایت دارد و شاخص با کف سازی در این محدوده می‌تواند مهیای صعود شود.

در روز سه‌شنبه قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی رشد قیمت داشتند و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه بازار بود.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

در معاملات امروز شاخص کل بورس با ثبت بازدهی مثبت ۰.۲۵ درصد، افزایش ۳ هزار و ۲۱۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه داشت و به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۰۱ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۷۷۸ واحدی در سطح ۳۲۸ هزار و ۶۵۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۲۴ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۵ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحد قرار گرفت.

* تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار

ورود پول به بازار سرمایه تنها یک روز تداوم داشت و امروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج پول از بازار سرمایه نسبت به روش گذشته ۵ برابر شده است.

در معاملات روز سه‌شنبه، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، وشمال (شرکت سرمایه گذاری چشم انداز توسعه شمال) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) تعلق داشت و بیشترین پول نیز به سهم‌های شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) ورود کرده است.

* افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان بود که ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۸۹ میلیارد تومان رسید که ۲۶ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۲۵۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۷۱ نماد بورسی و ۸۰ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۵۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند. ۶۱ سهم در پایان معاملات امروز در صف خرید قرار داشتند.

طی معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۵ درصد افت کرد و در رقم ۱۳۷ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد‌های غدام (شرکت خوراک دام پارس)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و حپارسا (شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۲۰۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۵۰ نماد بورسی و ۵۵ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۴۱ درصد بازار افت قیمت داشتند. ۱۹ سهم در جریان معاملات امروز در صف فروش قرار داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۴۰ درصد افزایش یافت و ۳۵ میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش نیز به نماد‌های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و وپست (پست بانک ایران) تعلق داشت.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: