April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۹۱۷
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
0
سازمان مالیاتی اعلام کرد اطلاعات واحد‌های مسکونی خالی در دو بخش از وزارت راه و شهرسازی دریافت شده که در بخش اول مالیات متعلقه به مبلغ ۵۱۸ میلیارد ریال و در بخش دوم ۴۸۱۹۸ میلیارد ریال تعیین و پیش ­بینی شده است.
دریافت حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی وارد فاز اجرا شد
سازمان مالیاتی در واکنش به خبر «مالیات ستانی از خانه‌های خالی در پیچ نقص اطلاعات/تاکید سازمان مالیاتی بر گرفتن مالیات از همه یا هیچ» نوشت:

ملاک احراز شرایط یک واحد مسکونی به عنوان خانه خالی مشمول مالیات، براساس اطلاعات املاک در سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه اطلاعات دریافتی سامانه مذکور بر پایه اقلام اطلاعاتی مورد درخواست سازمان امور مالیاتی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی می‌باشد؛ بنابراین علی رغم فراهم بودن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و تعیین قواعد ارزش گذاری و محاسباتی مالیات خانه‌های مشمول در این سازمان، وصول مالیات منوط به شناسایی و اعلام اطلاعات واحد‌های مسکونی هدف توسط وزارت موصوف می‌باشد. علی ایحال در ادامه به منظور اطلاع رسانی و شفاف سازی اقدامات صورت گرفته در راستای پیاده‌سازی و اجرای «حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات­های مستقیم اصلاحی ۵/۹/۱۴۰۰» رئوس فعالیت‌های انجام شده توسط این سازمان را به آگاهی می‌رساند:

طراحی و پیاده سازی سامانه محاسبات موضوع ماده (۵۴) مکرر قانون مالیات­های مستقیم بر مبنای سند تحلیل کارکردی «ارزش گذاری و محاسبه مالیات واحد‌های مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر».

اعلام اقلام اطلاعاتی مورد نیاز سازمان برای شناسایی، ارزش گذاری و محاسبه مالیات واحد‌های مسکونی خالی (شامل مشخصات هویتی مالک یا مالکان، درصد سهم، بازه زمانی خالی بودن واحد، متراژ مفید واحد، طبقه، آسانسور و قدمت ساختمان و محل دقیق قرارگیری واحد مسکونی) به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی.

برگزاری جلسات مکرر در خصوص نحوه ارائه اقلام اطلاعاتی، ساختار مورد نظر و قابل بهره برداری و رفع نواقص داده‌های دریافتی از وزارت مذکور.

تدوین و ابلاغ دستورالعمل موضوع "نحوه محاسبه مالیات واحد‌های مسکونی خالی در اجرای حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات­های مستقیم اصلاحی به موجب قانون اصلاح موادی از قانون مالیات­های مستقیم مصوب ۵/۹/۱۳۹۹" به شماره ۵۱۷/۱۴۰۰/۲۰۰ مورخ ۶/۷/۱۴۰۰.

ارائه اطلاعات مورد درخواست سامانه ملی املاک و اسکان به وزارت راه و شهرسازی و همچنین پیاده سازی و ارائه وب سرویس­های مورد نیاز وزارت مزبور.

پیاده ­سازی و به روز­رسانی وب سرویس «ارسال اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان» در GSB.

ارائه آخرین نسخه مستندات وب سرویس اخیرالاشاره به معاون محترم دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران به­ منظور به روز­ رسانی وب­سرویس موجود در بستر ملی تبادلات اطلاعات کشور.

قابل ذکر است اطلاعات واحد‌های مسکونی خالی در دو بخش از وزارت راه و شهرسازی دریافت شده که در بخش اول، از مجموع اطلاعات دریافتی تنها تعداد ۲۰۷۴ رکورد (مالک) قابلیت محاسبه داشته که مالیات متعلقه به مبلغ ۵۱۸ میلیارد ریال تعیین و پیش ­بینی شده است و در بخش دوم، تعداد ۳۸۵.۱۵۳ رکورد (مالک) با مجموع ۴۸.۱۹۸ میلیارد ریال مالیات متعلقه مشخص شده است. بدیهی است اقدامات لازم به منظور ابلاغ مالیات تشخیص داده شده به مالکین و وصول مالیات مزبور در حال اجرا و انجام‌ می‌باشد.

در پایان تاکید می­شود که وصول مالیات خانه ­های خالی بر اساس اطلاعات دریافتی از وزرات راه و شهرسازی بر مبنای اظهار مالکین در سامانه ملی املاک و اسکان بوده و صحت سنجی اطلاعات ثبت و اظهار شده در سامانه مورد اشاره خارج از حوزه وظایف این سازمان می­ باشد و مفاد ماده ۵۴ مکرر اصلاحی نیز در خصوص شناسایی واحد‌های خالی به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) تاکیدی قاطع بر این موضوع می­باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: