کد خبر: ۳۷۱۹۶۴
۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
0
معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید: با بی ارزش شدن پول ملی صادرات تقویت نمی‌شود.
بانک مرکزی: تضعیف ریال به نفع صادرات نیست
پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه امام صادق سیاست ارزی مد نظر این بانک برای صادرات نفتی را معرفی کرد.

او با تاکید بر اهمیت تقویت حکمرانی ریال در نظام پولی کشور گفت: رویکرد بی ارزش کردن پول ملی در جهت تشویق بخش صادرات یک رویکرد شکست خورده است.
رابطه میان سیاست ارزی و توسعه صادرات، موضوع مورد مناقشه در متون اقتصادی است.

جریان متعارف اقتصادی نئوکلاسیکی بر این باور است که کاهش ارزش پول ملی اثربخشی قابل توجه بر صادرات دارد چین سالهاست از این ابزار استفاده می‌کند.

چنین سیاستی با گرانتر شدن واردات برای مصرف کنندگان داخلی و ارزانتر شدن صادرات موجب بهبود حساب جاری و دسترسی به منابع ارزی لازم برای انباشت سرمایه در پروژه‌های سرمایه گذاری ارزبر و افزایش سهم بخش قابل مبادله از کل تولید ناخالص داخلی می‌شود. در مقابل، رویکرد‌های اقتصادی دگراندیش نهادی، ساختارگرا و پست کینزی بر این باورند که صدق چنین رابطه‌ای مستلزم وجود پیش شرط‌هایی از جمله ظرفیت جذب بالای علمی و فنی است. بنابراین، از منظر این دیدگاهها، ظرفیت جذب سرمایه، حکم عامل زیرساختی و اساسی را دارد که متغیر نرخ ارز می‌تواند بر بستر آن اثرگذار باشد

این رویکرد بانک مرکزی نشان می‌دهد که بر اثر گذاری نرخ ارز بر صادرات غیر نفتی اعتقاد چندانی ندارد

آن گونه که عضو هیات عامل بانک مرکزی گفته بانک مرکزی با هدف بازگرداندن ثبات به بازار ارز از طریق رفع عوامل انتظاری، پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و توجه به رقابت پذیری در اقتصاد و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی با استفاده از دیپلماسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی و جهش صادرات عمل می‌کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اعتقاد دارد:یکی از راهکار‌های اساسی جهت تقویت همکاری‌ها و تعاملات مالی و تجاری کشور در عرصه بین‌الملل و نیز گسترش بازار‌های صادراتی برای تولیدات داخلی، بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی از طریق رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی با دیگر کشور‌ها است

او فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در قالب پیگیری انعقاد توافقنامه‌های تجاری جدید دو یا چندجانبه و بهره‌مندی حداکثری از ترتیبات موجود (همچون پیمان شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا) را داری نقش موثری در تقویت جریان صادرات کشور می‌داند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: