April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۱۵۳
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
0
از لحظه‌ای که خبر یورش نظامی روسیه به خاک اوکراین در سحرگاه روز پنجشنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۰ منتشر شد تاکنون بازار‌های جهانی شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و تابلوی اغلب بازار‌های جهان به رنگ سرخ درآمده است. این اتفاق ارزش روبل را نیز در مقایسه با دلار کاهش داد، اما از همان ساعات ابتدایی آغاز جنگ، سرنوشت دیگری برای دلار امریکا رقم خورد؛ شاخص دلار با رشدی قابل توجه همراه شد و بسیاری از بازار‌ها را غافلگیر کرد. همه این تغییر و تحولات باعث شده تا بسیاری از فعالان بورسی با دقت اخبار مربوط به درگیری در خاک اوکراین را دنبال کنند تا شاید بتوانند چشم‌اندازی از وضعیت بازار سهام در ایران برای خود ترسیم کنند.
تاثیرات جنگ اوکراین بر بورس تهران چیست؟
با نگاهی به واکنش کارشناسان بورسی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این نتیجه رسید که ظاهرا برخلاف آنچه در بازار‌های سهام جهانی شاهد بودیم، آتشی که در لوهانسک و دونتسک برپا شده بود و حالا تا کی‌یف نیز زبانه کشیده چندان هم به ضرر بورس تهران تمام نخواهد شد!

بسیاری از تحلیلگران بورسی اعتقاد دارند روند تحولات در منطقه می‌تواند به نفع بازار سرمایه در تهران تمام شود، شاهد این مدعا نیز از دید کارشناسان تحولات نرخ ارز در بازار آزاد است. از همین رو عده زیادی از کاربران بورسی در فضای مجازی به ادامه روند کنونی بورس تهران بدون توجه چندانی به وضعیت بازار‌های جهانی امیدوار هستند چرا که اغلب تحلیلگران بازار‌های داخلی ارز و طلا بر افزایش قریب الوقوع قیمت دلار امریکا در روز‌های آینده تاکید دارند.

حال بورسی‌ها امیدوارند با افزایش قیمت دلار در تهران، وضعیت سهم‌های دلاری هم بهبود یافته و بازدهی سهام افزایش یابد. البته اغلب تحلیلگران بورسی بر این باورند که تحولات در بازار ارز به گونه‌ای نیست که شوک بزرگی به بورس وارد کند از همین رو ممکن است در روز‌های آینده شاهد ادامه روند کنونی در بورس باشیم.

اما یک مشکل بزرگ پیش پای بازار سرمایه و فعالان بورسی قرار دارد و آنهم تشدید ابهامات موجود پیرامون پرونده مذاکرات هسته‌ای در وین است. بسیاری از تحلیلگران روابط بین‌الملل اعتقاد دارند با شروع جنگ در اوکراین ممکن است معادلات در وین هم تغییر کرده و مسیر مذاکرات نیز به تبعیت از وجود مخاصمات بین روس‌ها و دولت‌های غربی (خصوصا امریکا) از آنچه تاکنون شاهدش بودیم منحرف شود.

البته از طرفی هم برخی امیدوارند با افزایش قیمت نفت و گاز که در روز‌های اخیر شدت یافته، ورق در بازار‌های جهانی به گونه‌ای برگردد که اوضاع بازار انرژی هم باب میل فعالان بورسی رقم بخورد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا روسیه می‌تواند کار را یکسره کند و با ورود به شهر‌های اوکراینی، تسلط خود را به سراسر دومین کشور بزرگ اروپا تثبیت کند یا اینکه اوکراین تبدیل به کابوسی برای ویلادیمیر پوتینی خواهد شد که این روز‌ها بدون شک صفحات ویلادیمیر زلنسکی در شبکه‌های اجتماعی را با دقت دنبال می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: