کد خبر: ۳۷۲۱۹۴
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
0
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سامانه دولت بابت مطالبات شهرداری ثبت شده بود، اما اسناد نشان می‌داد بالغ بر ۲۹ هزار میلیارد تومان شهرداری از دولت طلب دارد.
طلب ۲۹هزار میلیاردی شهرداری تهران
ابوالفضل فلاح امروز در یک نشست خبری در تشریح برنامه‌های حوزه مالی شهرداری تهران گفت: در دوره جدید مدیریت شهری با چند شعار و راهبرد کار خود را آغاز کردیم که یکی از آن‌ها شفافیت و انضباط مالی و همچنین استفاده بهینه از دارایی‌های شهر برای خدمت رسانی به مردم بوده است.

وی افزود: از روز نخست سه پروژه را آغاز کردیم که یکی از آن‌ها طرح جامع نظام مالی شهرداری تهران بود که مربوط به سال‌های گذشته است. نظام مالی شهرداری تهران، نقاط آسیبی دارد که باید برطرف می‌شد؛ لذا کار را از روز نخست آغاز کردیم و ایجاد خزانه واحد از هفته اول کار آغاز شد. در مرحله بعدی نظام جامع را طراحی کردیم که نقطه پایانی آن نیز تا شهریور سال آینده به ثمر خواهد رسید.

به گفته فلاح، در این طرح تمام سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران را به خزانه واحد مرتبط کردیم در اینجا منظور ما شماره حساب نیست بلکه حساب درآمدی است که شماره حساب‌های درآمدی متمرکز است که قبلا ۱۲۷ حساب درآمدی بود که در حال حاضر به ۳۲ حساب تبدیل شده و همگی حساب‌هایی هستند که مورد تایید شورای شهر تهران هستند. به این ترتیب کلیه درآمد‌های شهرداری قابل رصد خواهد بود. همه سازمان‌ها و شرکت‌های ما متصل به حساب درآمدی خزانه هستند. شرکت‌ها و سازمان‌هایی هم که حساب اختصاصی دارند و درآمدشان باید در همان محل هزینه شود مانند موضوع قطع درختان که درآمد‌ها به خزانه می‌رود و عینا بازگردانده می‌شود تا در همان محل هزینه شود. در حال حاضر همه مبادی درآمدی قابل رصد هستند و از تاریک خانه قبلی خارج شده ایم.

وی ادامه داد: البته برای این طرح مخالفت‌هایی هم وجود داشت از جمله این که این طرح محکوم به شکست است چرا که سابقه نداشته و کار جدیدی محسوب می‌شود. انتقاد بعدی که عنوان می‌شد این بود که ماموریت سازمان‌ها و شرکت‌ها دچار اختلال خواهد شد. البته نه تنها چنین نشد بلکه سرعت خدمت رسانی نیز افزایش پیدا کرد. موضوع دیگر نیز قفل شدن امور در سازمان‌ها و شرکت‌ها بود در حالی که این قفل شدن برای مجاری فساد و ابهام بود. البته با توضیحاتی که ارائه کردیم ابهامات برطرف شد و احکام محکمی نیز توسط شورا به تصویب رسید تا در راستای ایجاد خزانه واحد در سال آینده گام‌های موثرتری برداشته شود.

طلب ۲۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری از دولت

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سامانه مدیریت و بدهی‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه قبلا این سامانه طراحی نشده بود، اما در حال حاضر این سامانه طراحی مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارد و تا همین جا بخش قابل توجهی از بدهی‌ها و مطالبات شفاف شده است به شکلی که بدهی به یک سازمان حدود ۶ میلیارد اعلام شده بود که پس از ایجاد این شفافیت مشاهده کردیم که این بدهی یک ششم رقم اعلام شده است پس از قطعی شدن این موضوع اطلاع رسانی درباره بدهی و سازمان مربوطه را اعلام خواهیم کرد. اما به طور کلی زمانی که سامانه مالی به روز نیست عدد و رقم بدهی با اشتباهات و مشکلاتی مواجه خواهد شد ...

وی افزود: طلب ما از دولت موضوع دیگری است که در همین راستا مورد بررسی قرار گرفت در نیمه دوم شهریور ماه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سامانه دولت بابت مطالبات شهرداری ثبت شده بود، اما اسناد نشان می‌داد بالغ بر ۲۹ هزار میلیارد تومان شهرداری از دولت طلب دارد، اما مراحل قانونی باید طی و در نهایت این طلب در سامانه وزارت اقتصاد بنشیند تا قابل پیگیری باشد تا امروز حدود ۹ هزار میلیارد تومان ثبت شده و ۷ هزار میلیارد دیگر نیز مراحل نهایی را برای ثبت در سامانه پشت سر می‌گذارد.

تهیه پیوست اقتصادی برای پروژه‌های شهرداری تهران

وی افزود: در خصوص خزانه واحد به این نکته توجه کنیم که پرداخت الکترونیک در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال چک و سیتسم سنتی از دستور کار خارج خواهد شد و در فاز‌های بعدی نسبت به اسناد مالی اقدام خواهد شد. برنامه دیگری که در حال اجرا است مولد سازی دارایی‌ها است که بتوانیم از دارایی‌ها و اموال در شهر و شهرداری تهران استفاده بهینه داشته باشیم در حقیقت تاکنون از منابع شهرداری استفاده حداقلی می‌شده، اما تاکنون توانسته ایم هشت شرکت را در قالب این پروژه مطالعه و ظرفیت‌های مالی آن‌ها را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: دستور العمل مطالعه اقتصادی پروژه‌ها توسط شهرداری تهران ابلاغ شده تا همه پروژه‌ها حتما پیوست اقتصادی داشته باشند تا پروژه‌ای که اجرا می‌شود در سال‌های بعد مشخص نشود که به صرف و صلاح نبوده است.

بیش از ۱۵ ملک دیگر شهرداری آماده فروش بورسی و تهاتر

فلاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع فروش بورسی املاک اشاره کرد وافزود: فروش بورسی املاک شروع شده و تعدادی از املاک مسیر‌های مهیا شدن این شیوه را پشت سر گذاشتند و ظرف روز‌های آتی اولین عرضه‌های املاک انجام خواهد شد. در این مسیر هم فروش و هم تهاتر املاک اتفاق خواهد افتاد. بیش از ۱۵ ملک دیگر نیز برای این شیوه آماده شدند و همین مسیر را طی خواهند کرد. در این بستر مطالبات و بدهی‌ها را مشخص کردیم که پیمانکاران می‌توانند از این طریق اقدام کنند. تا به این ترتیب شفاف سازی در فروش املاک محقق شود و از سوی دیگر نیز شاهد رونق بخشی به بازار بورس املاک باشیم.

وی تاکید کرد: در بحث بورس کالا در حوزه خرید نیز هفته گذشته اولین مورد شامل مصالح ساختمانی به مبلغ هفت میلیارد توسط معاونت عمرانی برای خرید میلگرد انجام شد. موردی که قابلیت رصد و پیگیری دارد در آن رانتی وجود ندارد و با حذف واسطه‌ها حدود ۲۵ درصد به نفع شهرداری تهران خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد سازمان مشارکت‌های شهرداری نیز اقداماتی برای افزایش بهره گیری از ظرفیت‌های مشارکت‌ها در حال انجام است و همه پروژه‌هایی که قابلیت سرمایه گذاری دارد با همه اطلاعات آن عرضه خواهند شد تا افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری هستند بتوانند از این فرصت استفاده کنند در همین راستا تالار دائمی نیز ایجاد خواهد شد تا همواره از شفافیت لازم برخودار باشد.

وی ادامه داد: عوارض درآمد‌های پایدار شهرداری تهران ۲۹ اسفند ماه فرصت دارد تا اخذ شود امسال برای اولین بار از QR کد استفاده شده و استقبال خوبی صورت گرفته این موضوع در حال اجرا است و تامین نرخ عوارض نیز در اختیار شهرداری تهران نیست.

صدور سند تک برگ برای املاک شهرداری

معاون مالی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بخشنامه ابلاغ شده از سوی شهردار تهران در خصوص املاک اشاره کرد و افزود: همه املاک متعلق به شهرداری باید ظرف مدت معین در سامانه املاک ثبت و ضبط شوند. در حال حاضر آمار دقیقی از املاک شهرداری به صورت مدون و یکجا وجود ندارد. در حالی که با شکل گیری این موضوع صیانت از املاک محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در این روند در مرحله نخست مستند سازی همه املاک شهرداری منتج به یک سند تک برگ خواهد شد اسناد تک برگ نیز در آن‌ها امکان دخل و تصرف و جعل وجود ندارد.

فلاح در خصوص روند قرارگیری شرکت شهروند در بورس گفت: شهرداری تهران تلاش می‌کند خود را از بنگاه داری خارج کند؛ و آنجا که لازم است سهام داری کند به جای بنگاه داری. شرکت شهروند مراحل اجرایی را در حال طی کردن دارد و شناسایی دارایی و املاک را انجام خواهد داد. البته با توجه به این که بخشی از این موضوع مربوط به سازمان بورس است نمی‌توان زمان مشخصی برای تحقق این موضوع اعلام کرد.

وی با تاکید بر این که تولی گری فروشگاه‌های شهروند به معاونت دیگری در شهرداری تهران واگذار شده است افزود: خوشبختانه امروز رقابت خوبی بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکل گرفته و در حال حاضر فروشگاه شهروند سودده است این فروشگاه بر اساس ضوابط ستاد تنظیم بازار عرضه کالا‌ها را انجام می‌دهد.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خوددر خصوص نحوه بهره گیری شهرداری از املاک خود گفت: شهرداری به عنوان یکی از نقاط اتکا به املاک خود در گذشته تکیه می‌کرد به شکلی که یا از آن‌ها به عنوان تهاتر استفاده می‌کرد و یا این املاک فروخته می‌شدند، اما در حال حاضر یکسال است که بورس املاک طراحی شده و این املاک به صورت شفاف می‌توانند تبدیل به نقد یا تهاتر شوند. در شیوه فعلی - که املاک در بورس رقابتی عرضه میشوند- حدود ۵ تا ۱۰ درصد مبلغ ارزش املاک به شهرداری نمیرسد، اما در حالت قبلی ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ و ارزش ملک به جیب شهرداری تهران نمی‌رفت لذا مدل جدید نقض موجود را برطرف کرده و املاک و دارایی‌ها بین قیمت کارشناسی تا قیمت بازار نقد و تبدیل به خدمت می‌شوند.

بدهی ۵۷ هزار میلیارد تومان شهرداری به بانک‌ها

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی‌های بانکی نیز گفت: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داریم که در یک مورد با عنایت به قانون تسهیل و رفع موانع تولید یک بانک مجاب شد ۳ هزار میلیارد تومان از بدهی را کاهش دهد به این ترتیب بدهی به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسید که قطعا برای پرداخت آن برنامه داریم. راهی را خواهیم رفت که بانک و شهرداری نفع ببرند و بدهی‌ها نیز متعادل شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ لیست املاکی را که بنا داریم بفروشیم یا از محل تهاتر در بورس عرضه کنیم پیوست بودجه کرده ایم و قطعا این موضوع به شکل دقیق رعایت خواهد شد. قبلا املاکی که از طریق مزایده به فروش می‌رسیده همه می‌توانستند در مزایده شرکت کنند و تنها پیمانکاران در مزایده‌ها نبودند.

معاون شهرداری تهران در خصوص ۱۸۰ هزار واحد مسکونی که شهرداری برای سال آینده وعده داده است گفت: شهرداری برای این واحد‌ها تسهیل‌گری خواهد کرد و مدل مالی آن نیز در کارگروه‌های مالی طراحی خواهد شد. اما بی تردید پروژه‌های عمرانی شامل هتل و ... حتما پیوست اقتصادی خواهند داشت و الزامات زیست محیطی هم در آن‌ها رعایت خواهد شد تا در خروجی مزایا و معایب پروژه‌ها را به صورت شفاف داشته باشیم.

فلاح در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت شهر آفتاب نیز گفت: طرح جامعی برای شهر آفتاب و زمین‌های پیرامونی آن در حال طراحی داریم که ظرف دو هفته آینده نهایی و اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد تا به این ترتیب مشکل نمایشگاه حل شود و با پیوستگی مجموعه نمایشگاه و مجموعه‌های اطراف بخشی از مشکلات تهران و محدوده شهر آفتاب حل و فصل شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: