April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۹ اسفند ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۲۲۶۱
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
0
شاخص کل بورس امروز ۲۵۰۰ واحد صعود تا رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد افزایش یافت.
صعود ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل بورس
بورس امروز کاهش دو هزار و ۵۸۵ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید. اغلب کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که سهام خودرویی و بانکی به واسطه اخبار مذاکرات سبزپوش شده است.

بر اساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن یک درصد افزایش داشت و به محدوده ۳۳۳ هزار و ۹۵۰ واحدی رسید. معامله‌گران در این روز ۲۸۲ هزار و ۶۷۵ معامله به ارزش ۲۴ هزار و ۱۳ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز نماد‌های پارس، وغدیر، فولاد، خودور، دعیبد، ونوین، برکت و همراه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نماد‌های فملی، فارس، نوری، تاپیکو و اخابر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

در روز دوشنبه شاخص فرابورس با افزایش ۳۰ واحدی به محدوده ۱۷ هزار و ۶۷۲ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۲۰۷ هزار و ۸۴۱ معامله بود.

امروز نماد‌های شرانل، توسن، شجم، اتکای، کزغال، کرمان و بساما بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های فرابورس، زاگرس، قشیر، وملل و تجلی نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

نماد‌های فزر، تجلی، کرمان، توسن، فرابورس، حسیر و زملارد نیز لقب نماد‌های پرتراکنش فرابورس را گرفتند. بیش از سه درصد از نماد‌ها معادل ۱۶۰ نماد رشد داشتند. ۳۵ نماد نیز روند نزولی به خود گرفتند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود دو هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان رسید.
 
 
مجتبی دیبا، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: ابهام و تردید در معاملات بورس امروز نیز نمایان بود. نکته قابل توجه بازگشت اقبال بازار به صنایعی است که برخلاف وضعیت بدی که در گذشته داشتند، در حال حاضر با ورود پول همراه شدند. به طور کلی، کلیت بازار با تغییر چشمگیری مواجه نشده، اما امید به برخی صنایع بازگشته است.

وی افزود: بازار سرمایه همچنان در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات برجام است. به دنبال حصول توافق در برجام بانکی‌ها و خودرویی‌ها در سودآروی پیشرو خواهند بود. همچنین زمزمه‌هایی از حذف شدن ارز ۴۲۰۰تومانی در برخی صنایع به گوش می‌رسد. تحت تاثیر این اخبار، صنایع متاثری همانند غذایی‌ها، زراعتی‌ها و دارویی‌ها مجددا با اقبال سهامداران همراه شدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همانطور که در معاملات امروز شاهد بودیم شاخص هم وزن به دلیل ساختار حرکتی در صنایع کوچک به مراتب وضعیت بهتری از شاخص کل دارد. این موضوع موجب شده اغلب سهام بازار با سبزپوشی همراه شوند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود بازار چهارشنبه نیز همانند امروز در مسیر تعادلی حرکت کند و اقبال با صنایع کوچک بازار باشد. به نظر می‌رسد بازار در ابهام و انتظار باقی خواهد ماند مگر اینکه اتفاقی جدیدی پیرامون مذاکرات برجام و همچنین بحران پیش آمده در اوکراین رخ دهد.

دیبا در پایان گفت: انتظار می‌رود در سال آینده با تثبیت شدن قیمت‌های جهانی بعد از جنگ پیش آمده در اوکراین، صنایع کامودیتی محور روند بهتری پیدا کنند و با سودآوری همراه شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: