April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۳۰۳
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
گمرک ایران از استرداد ۷۲ میلیارد تومان حقوق ورودی اخذ شده بابت کالا‌های وارداتی به کار رفته در محصولات صادراتی به صادرکنندگان خبر داد.
استرداد ۹۰ درصد حقوق ورودی به صادرکنندگان کالا
براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک رقم مسترد شده به صادرکنندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹۰ درصدی داشته است.

در دهه ۹۰ و با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا حقوق ورودی اخذ شده از کالای وارداتی که از کشور صادر می‌شود، با رعایت مقررات و آئین نامه اجرایی قابل استرداد باشد. استرداد حقوق ورودی یکی از مهمترین تسهیلاتی است که به طور مستقیم بنیه مالی صادرکنندگان را تقویت کرده و کمک می‌کند تا بخشی از کمبود نقدینگی آن‌ها جبران شود. استرداد حقوق و عوارض ورودی (درابک) که هر ساله به طور مشخص رقم آن در بودجه کل کشور منظور و تصویب می‌شود، در کنار سایر اقدامات حمایتی مانند جایزه صادراتی ابتکاری است که باعث کاهش نسبی هزینه‌های تولیدکنندگان محصولات صادراتی شده و قدرت رقابت آن‌ها را در بازار‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد. قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن به طور شفاف و دقیق نحوه استرداد و شرایط بهره‌مندی از آن را طی ۱۰ ماده و تبصره‌های مربوط بیان کرده که یکی از آن‌ها تسریع در انجام استرداد با رعایت کامل قوانین و مقررات وضع شده در این زمینه است.

علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران با اشاره به بسته‌های حمایتی وتسهیلات فراهم شده از سوی گمرک برای تولیدکنندگان کالا‌های صادراتی افزود: استرداد حقوق و عوارض ورودی (درابک) به صادرکنندگان بر اساس قانون صورت می‌گیرد و باعث کاهش هزینه تولید و صادرات کالا شده و توان مالی واحد‌های تولیدی را تقویت می‌کند.

مقدسی افزود: به منظور تسریع در فرآیند استرداد حقوق و عوارض کالای به کار رفته در اقلام صادراتی، گمرک ایران به تمامی گمرکات مراکز استان‌ها و حوزه‌های نظارت در این زمینه تفویض اختیار کرده و همچنین از طریق دفاتر ستادی به ویژه دفتر صادرات پیگیر چگونگی انجام این کار و رفع موانع احتمالی آن است.

به موجب ماده ۶۶ قانون امور گمرکی، حقوق ورودی اخذ شده از عین کالای وارداتی که از کشور صادر می‌شود و مواد، کالا‌های مصرفی و لوازم بسته‌بندی خارجی به‌کار رفته یا مصرف شده در تولید، تکمیل یا بسته‌بندی کالای صادر شده، مأخذ زمان ورود کالا به صادرکننده مسترد می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: