کد خبر: ۳۷۲۳۷۴
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
0
اتصال شبکه برق ایران و روسیه بار دیگر موضوع بررسی‌ها و تعاملات مشترک سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه قرار گرفت.
آخرین وضعیت اتصال شبکه برق ایران و روسیه
اتصال شبکه برق دو کشور بزرگ ایران و روسیه بیش از یک دهه مطرح بوده و طی سال‌های گذشته، بار‌ها مذاکراتی در این خصوص صورت گرفته است.

انجام این پروژه مهم برقی از مسیر سه کشور ارمنستان، گرجستان و آذربایجان مورد پیگیری بوده و در این بین، سنکرون شبکه برق بین دو کشور از خاک آذربایجان مورد مطلوب‌تری شناسایی شده است.

در حالی که در مذاکراتی که در ابتدای دهه ۹۰ شمسی بین ایران و کشور‌های هدف انجام شده بود، اتصال شبکه برق ایران و روسیه تا پایان سال ۱۳۹۷ هدفگذاری شده بود، اما این مهم محقق نشد.

در حاشیه ششمین اجلاس سران کشور‌های صادرکننده گاز در دوحه قطر، دیداری بین وزرای انرژی قدرت‌های برق منطقه "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیروی ایران، "نیکلای شولگینوف" وزیر انرژی فدراسیون روسیه و "پرویز شهبازوف" وزیر انرژی آذربایجان برگزار شد و در این دیدار، هر سه وزیر بر اجرای پروژه سنکرون‌سازی و اتصال شبکه برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه تاکید کردند.

همچنین در روز‌های اخیر، نشست سه‌جانبه‌ای با حضور "همایون حایری" معاون برق و انرژی وزیر نیروی ایران، "پیوتر بابیلوف" معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه و "النور سلطان" معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در راستای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای سه کشور در حوزه برق و انرژی برگزار شد و پیرو توافقات قبلی صورت گرفته برای اجرای طرح اتصال الکتریکی و سنکرون‌سازی شبکه‌های برق سه کشور، با حضور شرکت موننکو که مسئولیت انجام مطالعات این طرح را برعهده دارد، بررسی‌های جدیدی آغاز شد.

در این جلسه مقامات سه کشور ضمن بررسی گزارش فنی ارائه شده از سوی شرکت مشاور (موننکو)، تصمیمات مناسبی در راستای تسریع و پیشبرد پروژه اتخاذ کردند. در این نشست مقرر شد، کارشناسان سه کشور در آینده نزدیک نشست تخصصی سه جانبه تشکیل داده و متعاقبا پس از آماده‌سازی جزئیات فنی طرح، نشست دوم معاونان وزرای مربوطه برگزار شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: