محصولی که رکورددار تورم شد
کد خبر: ۳۷۲۳۷۶
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
0
قیمت سیب‌زمینی طی یک سال اخیر ۱۵۲ درصد افزایش یافت. این میزان رشد قیمت در جدیدترین گزارش مرکز آمار مشاهده می‌شود. بر این اساس رکورد تورم سالانه اقلام خوراکی در پایان بهمن ۱۴۰۰ به بازار سیب‌زمینی اختصاص یافت.
سیب‌زمینی چند درصد گران شد؟
آخرین داده‌های مرکز آمار از رشد ۱۵۲٫۲ قیمت سیب‌زمینی در بهمن ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد. نرخ این محصول نسبت به دی ماه امسال نیز ۲۶٫۱ درصد افزایش یافت. بر این اساس سیب‌زمینی در دو بازه سالانه و ماهانه رکورددار تورم اقلام خوراکی شد.

مرکز آمار در گزارش اخیر خود حداقل قیمت سیب‌زمینی را در بهمن ماه ۱۱ هزار و ۶۲۱ تومان و حداکثر آن را ۱۷ هزار و ۲۰۷ تومان در نظر گرفت. میانگین قیمت این محصول کشاورزی ۱۳ هزار و ۳۹۱ تومان تعیین شد تا این نرخ مبنای محاسبات قرار گیرد.

متوسط قیمت هر کیلو سیب‌زمینی طی دی ۱۳۹۹ و بهمن ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۳۱۰ تومان و ۱۰ هزار و ۶۱۷ تومان بود. اما روند افزایش قیمت این محصول که از پاییز آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

آن‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد نرخ سیب‌زمینی در ابتدا و میانه تابستان حتی با افت نسبی همراه شد. اما با سردترشدن هوا روند صعودی خود را از سر گرفت و در بهمن ماه به اوج تورم رسید.

در حالی سیب‌زمینی دیگر رکورددار افزایش قیمت اقلام خوراکی محسوب می‌شود که مسئولان جهاد کشاورزی بار‌ها وعده کاهش قیمت آن را دادند. بیستم بهمن مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی قول داد قیمت سیب‌زمینی طی یک هفته به زیر ۸۰۰۰ تومان برسد. اکنون پس از گذشت سه هفته هنوز خبری از سیب‌زمینی ۸۰۰۰ تومانی نیست.

در سامانه بازرگام نیز نرخ این محصول ۹۸۰۰ تومان اعلام شد. اما این ارقام حتی در گزارش‌های رسمی دولت جایی ندارند. طوری‌که حداقل قیمت سیب‌زمینی در محاسبات مرکز آمار هم کمتر از ۱۱ هزار و ۶۲۱ تومان نیست.

البته انتقاداتی نسبت به این نوع تعیین قیمت‌ها وجود دارد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، سیب‌زمینی ۱۱ هزار تومانی را هم زیر سوال می‌برند. از سوی دیگر نرخ این محصول در بهمن به مرز ۲۰ هزار تومان هم رسید. اما مرکز آمار در پژوهش‌های خود چنین ارقامی را نادیده گرفت.

سرمازدگی سیب‌زمینی‌های جنوب، احتکار، محدودیت واردات و … ازجمله دلایل رشد رکوردشکنی قیمت سیب‌زمینی محسوب می‌شود. در این بین، اما رشد تقاضا برای خرید این محصول و مصرف آن به جای برنج شاید مهم‌ترین دلیل این اتفاق باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: