April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۴۱۷
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
0
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به بالاترین رقم خود در تاریخ یعنی ۴ میلیارد دلار رسید که باید تلاش کنیم تا این رقم را افزایش دهیم.
حجم مبادلات تجاری تهران و مسکو به ۴ میلیارد دلار رسید
کاظم جلالی امروز در ارتباط تصویری با استاندار آذربایجان‌شرقی به جایگاه ممتاز و ویژه استان آذربایجان شرقی در کشور و نقش محوری آن در روابط خارجی اشاره کرد و خواستار حضور فعال و بابرنامه بازرگانان و تجار این استان در بازار بزرگ روسیه شد.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات روسیه در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار بود، افزود: بخش عمده کالا‌های مورد نیاز این کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و سهم ایران از این بازار بسیار بزرگ متناسب با ظرفیت‌های کشورمان نیست.

وی ادامه داد: در سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به بالاترین رقم خود در تاریخ یعنی ۴ میلیارد دلار رسید که باید تلاش کنیم تا این رقم را افزایش دهیم.

بازار روسیه برای بخش خصوصی ما ناشناخته است

سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه بازار روسیه برای بخش خصوصی ما ناشناخته است، افزود: در مقابل شناخت کافی از توانمندی‌های ما در روسیه هم وجود ندارد و لازم است دو طرف توانمندی‌ها و نیاز‌های همدیگر را معرفی کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تحت سلطه هیچ کشوری نیست و سیاست خارجی ما براساس عزت، حکمت و مصلحت تعیین می‌شود و ما در رابطه با کشور‌های مختلف به دنبال منافع ملی خود هستیم.

جلالی با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان بویژه روسیه، گفت: با توجه به تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، فرصت مناسبی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازار این کشور فراهم شده است.

راهکار‌های توسعه روابط با روسیه

وی به راهکار‌های توسعه روابط با روسیه هم اشاره کرد و گفت: تشکیل هلدینگ‌های اقتصادی برای تجمیع فعالیت‌های خرد بازرگانان در بازار روسیه و هم‌افزایی ظرفیت‌های صادراتی، تقویت امکانات لجستیک و حمل‌ونقل، استفاده از ظرفیت دریای خزر برای تسهیل ارتباط با بنادر روسیه، تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی در مسیر کریدر شمال- جنوب و تسهیل و تسریع در صدور مجوز‌های بازرگانی از اقدامات ضروری برای گسترش مبادلات اقتصادی با روسیه است.

استاندارد روسیه در حوزه مواد غذایی بالاتر از استاندارد‌های اروپاست

جلالی با اشاره به اینکه استاندارد روسیه در حوزه مواد غذایی بالاتر از استاندارد‌های اروپاست، افزود: برای افزایش سهم خود از بازار بزرگ روسیه و حفظ این سهم، رعایت استاندارد‌های این کشور در حوزه مواد غذایی ضروری است.

وی همچنین پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از مسئولان اقتصادی آذربایجان شرقی و سفارت ایران در مسکو تشکیل و زمینه‌های همکاری استان با روسیه به صورت تخصصی بررسی شود.

سفیر ایران در روسیه همچنین از دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی و فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی خواست تا با حضور فعال در نمایشگاه‌ها و همایش‌های اقتصادی روسیه، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان را معرفی کنند.

مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان نیز ظرفیت‌های این استان برای ایجاد روابط اقتصادی با استان آذربایجان شرقی را تشریح کرد و گفت: آستراخان دروازه ورودی ایران به کشور روسیه است و با توجه به وجود زیرساخت‌ها و امکانات بانکی، تجاری و اقتصادی مناسب در این استان بویژه منطقه آزاد تجاری، باید از این فرصت برای افزایش سهم کشورمان از بازار روسیه استفاده کنیم.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: