کد خبر: ۳۷۲۵۲۷
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
0

گوسفند زنده و پرورش آن، مشکلات بسیاری را برای دامداران در طی چند سال گذشته به وجود آورده است. امروزه شاهد افزایش قیمت گوسفند زنده و همچنین قیمت گوشت در بازار هستیم. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت، مشکلاتی است که در صنعت دامداری وجود دارد. تامین خوراک دام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش های صنعت دامپروری است که دامداران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از طرفی کمبود علفزار و خشکسالی، تامین نیاز خوراک دام را با چالش مواجه کرده است. در دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا، بازار گوسفند زنده را تحت تاثیر قرار داده است. مثلا به خاطر کاهش مراجعه مردم به رستوران ها و برگزار نشدن مراسم‌های بزرگ مانند عروسی و عزا، مصرف گوشت بسیار کاهش یافته و از طرفی دولت، واردات گوشت را ادامه‌ می‌داده که باعث بهم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است. آنجا که صنعت دامپروری یکی از منابع اصلی تولید مواد پروتئینی در کشور محسوب می‌شود و در رشد اقتصاد کشور هم تاثیر بسیاری دارد؛ باید به صورت جدی به مشکلات دامداران توجه شود. برای مدیریت معضلات پیش آمده برای دامداران، باید به دنبال راهکارهای اصولی باشیم.

گوسفند حیوانی اهلی است که در تامین بخش بزرگی از سبد غذایی ما انسان ها نقش دارد. اگر صنعت پرورش گوسفند و به طور کلی دامپروری با رکود و مشکلات متعدد برای مدت زمان طولانی درگیر باشد، متاسفانه باید کم کم شاهد خروج بسیاری از فعالان این صنعت باشیم. کم رنگ شدن فعالیت در این زمینه نیز، خودکفایی مورد نیاز جامعه را تهدید می کند.

مشکلات دامداری و پرورش گوسفند

 قبل از ارائه مطالبی عمیق تر درباره دغدغه های موجود در شغل دامپروری، پیشنهاد می کنیم که به عنوان یک دامدار حداقل مهارت های ممکن مانند سم چینی گوسفند را بیاموزید، چرا که انجام دادن بخشی از این فعالیت ها باعث کاهش هزنیه های جاری در این زمینه کسب و کاری خواهد شد.

انواع مشکلات دامداران

شروع کسب و کار دامداری با مشکلات متعددی همراه است اما متاسفانه به خاطر تحریم، واردات خوراک دام بسیار محدود شده است و معمولا از کیفیت خوبی نیز برخوار نیستند. همچنین گاهی به‌خاطر نداشتن انبار مناسب برای نگهداری خوراک دام، محصولات کیفیت خود را بعد از مدتی از دست می‌دهند. به همین جهت دامداران مجبور هستند جهت تامین خوراک دام از طریق بازار سیاه اقدام کرده و آن را با  قیمت چند برابر تهیه کنند. همچنین افزایش قیمت دام تاثیری بسیاری در قیمت نهایی گوسفند زنده می‌گذارد. به دلیل وارد شدن افراد سودجو در بازار آزاد، دامداران نمی‌توانند خوراک دام را با قیمت مناسب تهیه کنند.‌ به علاوه با راه‌اندازی بازارگاه جهت توزیع خوراک دام، بسیاری از تولیدکنندگان تصور می‌کنند که مقدار این محصول در بازار کاهش یافته و درنتیجه قیمت فروش را بالا می‌برند. یکی از عوامل افزایش قیمت خوراک دام، افزایش تقاضا و عرضه کم محصول است.

 عرضه دام در بعضی فصول خاص

 یکی از مشکلات دیگری که این صنعت با آن مواجه است؛ موضوع عرضه فصلی دام سبک است. فروش دام در برخی از فصول با قیمت بسیار پایینی صورت می‌گیرد. البته برای حل این مشکل می‌توان به  خرید تضمینی و صادرات دام اشاره کرد. البته تا به امروز این راه‌حل‌ها عملی نشده است. متاسفانه مسأله خشکسالی، یکی از دغدغه‌های دامپروری است. از آنجا که بخش عظیمی از علوفه خوراک دام از علوفه خشبی تهیه می‌شود؛ مساله خشکسالی باید به صورت جدی پیگیری شود. هم‌چنین این نوع علوفه از طریق واردات تأمین نمی‌شود و دامداران به دلیل عدم تامین علوفه  مجبور به فرستادن گوسفند زنده به کشتارگاه هستند.  

نابودی دام مولد (حذف ذخایر دامی کشور)

اگر به مشکلات اشاره شده در صنعت دامداری پرداخته نشود، متاسفانه در آینده شاهد حذف دام مولد خواهیم بود. اینکار نه تنها آثار سوء بر بازار فروش گوسفند زنده دارد، بلکه موجب عدم پرورش دام نیز می‌شود. در واقع حذف دام مولد، باعث بروز بحران‌های جدیدی در صنعت دامداری می‌شود. مسئولین باید هرچه سریع‌تر به مشکلات این صنعت رسیدگی کرده و بتوانند راه‌ حل‌های عملی و موثری را ارائه دهند.

مشکلات دامداری و پرورش گوسفند

 آیا قیمت گوسفند زنده تحت تاثیر خوراک دام افزایش  می‌یابد؟

جالب است بدانید نوسانات بازار خوراک دام نه‌تنها بر روی قیمت گوشت گوسفند زنده، بلکه بر روی دام‌هایی که مصرف گوشت آنها بالاست نیز تاثیر گذاشته است. متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه دقیق برای واردات و توزیع خوراک دام، هر روز شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم .

برای مشکلات صنعت دامداری چه راهکارهایی وجود دارد؟

صنعت دامداری مانند بقیه صنایع نیاز به آموزش‌های نوین دارند. دامداری‌های صنعتی که از روش‌های نوین دامداری‌های کشورهای دیگر استفاده کرده‌اند، توانستند میزان بهره‌وری را به مقدار قابل توجه‌ای افزایش دهند. با اینکه در دامداری سنتی به دلیل کمبود خوراک دام، دامداران با مشکلات بسیاری مواجه هستند ولی با این‌حال آموزش‌های نوین و تخصصی برای افزایش بهره‌وری بسیار مهم است.

آموزش، یکی از نیازهای مهم دامداران

یکی از مشکلات مهم در این صنعت، آموزش ندیدن بسیاری از دامداران است. یکی از اشتباهات دامداران، انتخاب اشتباه نژاد دام سازگار با آب و هوای منطقه است. به طورمثال برخی از دامداران که در منطقه جنوب هستند، دام‌هایی انتخاب می‌کنند که با مناطق گرم سازگار نیست و درنتیجه انتظاراتی که از دام در زمینه تولید گوشت و لبنیاتی داریم، برآورده نمی‌شود. همچنین تکنیک‌های تولید مثل دام برای بسیاری از دامداران ناشناخته است و اطلاعاتی در زمینه خوراک مناسب برای دام ندارند. مثلا ممکن است در اواخر دوره آبستنی، به عنوان خوراک دام از یونجه و نان کپک زده استفاده کنند که باعث بروز مشکل سقط جنین شده و در نهایت منجربه ورشکستگی دامداران می‌شود.

راهکارهای افزایش بهره‌وری و جهش تولید دامی

  • واردات گوشت قرمز متوقف شود

با متوقف شدن واردات گوشت قرمز، تامین نیاز مردم به گوشت قرمز تنها از طریق خرید گوسفند زنده از دامداران داخل کشور انجام می‌شود و از ورشکستگی دامداران جلوگیری می‌گردد. البته  این روش زمان‌بر است و معمولا یک الی دو ماه طول می‌کشد که روند بازار تغییر کند. با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور و درنتیجه افزایش قیمت دام، بسیاری از دامداران برای اینکه بتوانند از فروش دام خود سود ببرند، دام‌های خود را غیر قانونی به کشورهای همسایه می فروشند. در واقع حمایت نشدن از طرف دولت و ورشکستگی دامداران از دلایل این اتفاق است. در چنین شرایطی دولت با خرید تضمینی دام از دامداران نه‌تنها از تولید ملی حمایت کرده بلکه از ضررهای مالی دامداران نیز جلوگیری می‌کند.

  • محدودیت کردن صادرات

 محدود کردن صادرات دام، یکی‌دیگر از راهکارهایی جهت  پیشگیری از قاچاق دام است.  با توجه به اینکه ارز۴۲۰۰ تومانی از تولید داخلی حمایتی نمی‌کند و باعث بروز مشکلات بسیاری شده، بهتر است حذف شود. به دلیل وجود تحریم‌ها، دامداران با  مشکلات زیادی مواجه شده‌‎اند که  می‌توان به نوسانات نرخ ارز، مشکلات حمل و نقل، گران شدن قیمت خوراک دام و موارد دیگر اشاره کرد.

برای اینکه در زمان حمل و نقل دام زنده دچار مشکل نشوید، حتما این مطلب را از سایت https://afsharsheep.ir مطالعه نمایید.

  • کاهش حجم صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری

 بهتر است به جای محدودیت، به فکر ایجاد تعادل در صادرات و توزیع داخلی باشیم؛ زیرا محدودیت صادرات برای جلوگیری از افزایش قیمت خوراک دام نه‌تنها راهکار منطقی نیست بلکه باعث بروز خسارت‌های جبران ناپذیری نیز می‌شود. همچنین بدست آوردن بازارهای جهانی در این زمینه بسیار زمان‌برده ‌است، پس بهتر است به فکر راهکارهای بهتری باشیم. افزایش قیمت خوراک دامی و قاچاق گوسفند زنده به خارج از کشور از مشکلات بزرگ صنعت دامداری به شمار می‌رود. دولت برای رفع مشکل تامین خوراک دام، طرحی با عنوان دامدار کارت ایجاد کرده که خوراک دامی مورد نیاز را در اختیار دامداران قرار می‌دهد. همچنین با توجه به مشکلات در این صنعت، جهت تعادل در بازار باید مکان هایی برای  توزیع و فروش گوسفند زنده با  قیمت‌های مناسب نیز ایجاد شود.

  • نقش دلال ها در زمینه بالابردن قیمت خوراک دامی

مشکلات دامداری و پرورش گوسفند

 تمام دنیا دلالی و واسطه‌گری را پذیرفته‌اند، اما متاسفانه در کشور ما با اینکه به دلال ها هویت داده‌اند، شاهد بی‌نظمی‌های زیادی در حوزه واسطه‌گری و دلالی هستیم. در واقع ورود دلال ها به بازار باعث افزایش قیمت‌ها نیز شده است. همچنین با توجه به اینکه بانک‌ها به تولید‌کنندگان وام نمی‌دهند و آن‌ها هم پول برای تامین خوراک دامی را ندارند، مجبور هستند به سمت دلال‌ها کشیده شوند و از آنها کمک بگیرند. در اصل مدیریت نادرست در این زمینه باعث افزایش قیمت خوراک دامی و شکایت دامداران شده است.

همان‌طور که مطالعه کردید امروزه مشکلات بسیاری باعث افزایش قیمت گوسفند زنده شده و دولت باید به فکر راه‌حل اساسی و منطقی برای آن باشد. اگر ساکن تهران هستید می‌توانید جهت خرید گوسفند زنده با قیمت ارزان‌تر از بازار به مجموعه افشار شیپ مراجعه کنید. تمام دام‌های این مجموعه کاملا سالم هستند و در بهترین شرایط پرورش یافته‌اند. جهت ثبت سفارش کافیست با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته تا در کوتاه‌ترین زمان درب منزل ارسال گردد. همچنین جهت جلب رضایت مشتریان عزیز ارسال و ذبح دام کاملا رایگان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: