کد خبر: ۳۷۲۵۹۱
۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
0
از اوایل روز پنجشنبه خبر‌هایی از وین مخابره شده که نشان دهنده پایان مذاکرات وین است. تیم مذاکره کننده هسته‌ای فرانسه نخستین بار با انتشار تصویری از کل اعضای تیم بر روی پله‌های هتل کوبورگ از پایان ۱۱ ماه مذاکره سخت خبر دادند. در پی انتشار این تصویر موجی از خبر‌های ضد و نقیض از وین منتشر شد که یک بار دیگر سرنوشت برجام را در هاله‌ای ابهام فرو برد. سوال اینجاست که مذاکرات به پایان رسیده و توافقی حاصل شده یا خیر؟
آیا توافق حاصل شده است؟
تصویر تیم مذاکره‌کننده فرانسه روی پله‌های هتل محل برگزاری نشست احیای برجام در وین به منزله اعلام پایان ۱۱ ماه مذاکره بود. فیلیپه اررا دیپلمات ارشد فرانسوی و مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه ضمن تشکر از همکاری‌های سفیر این کشور در وین و هیات مذاکره کننده هسته‌ای بریتانیا، تصویری از تیم مذاکره هسته‌ای فرانسه در اتریش منتشر کرد و نوشت «پایان کار با هتل کوبورگ. از شما برای کار خستگی‌ناپذیر شما در ۱۱ ماه گذشته سپاسگزاریم.»

لارا روزن، خبرنگار المانیتور هم این خبر را تلویحا تصریح کرده و نوشت «ممکن است اشتباه کنم، اما مطمئناً به نظر می‌رسد که توافق با ایران بسیار نزدیک است. برخی از عکس‌های خانوادگی [گرفته شده]که حال و هوای تقریباً تمام شدن مذاکرات را دارند.» او همچنین نوشت: «ممکن است حدس بزنید این عکس‌ها می‌توانند به معنای آن باشند که آن‌ها بدون توافق به مذاکرات پایان دادند، اما او فکر می‌کند عکس‌ها متفاوت از این فضا به نظر می‌رسند.»

خبر دستیابی به توافق هسته‌ای و پایان مذارات درست صبح روز پنجشنبه‌ای قوت گرفت که تمام شب گذشته تیم‌های مذاکراتی ایران و طرف‌های مقابل تا نزدیک‌های صبح در حال رایزنی بوده‌اند و تصویر مذاکرات فشرده آن‌ها از سوی خبرنگاران حاضر در وین منتشر شده بود. شرایط در وین نشان می‌داد مذاکرات وین در دقایق پایانی است و همین مساله هم همه اعضا را تا صبح بیدار نگه داشته است.

در ایران هم برخی گزارشگران تلویزیون نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی نزدیک است خبر را تلویحا تایید کردند و گفتند احتمالا یکشنبه توافق ۲۸ صفحه‌ای امضا می‌شود. اما دقایقی نگذشت که این خبر با تردید مواجه شد. لورنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال که برای پوشش خبر مذاکرات در وین حضور دارد، در توییتر خود به خبر‌های قطعی دریافتی‌اش اشاره کرد و گفت: هیچ پایان قطعی برای مذاکرات ایران وجود ندارد و نه توافقی انجام شده و نه به هم خورده است.

فیلیپه اررا مذاکره کننده ارشد فرانسوی یک بار دیگر به این اظهارنظر واکنش نشان داد و به کنایه خطاب به نورمن نوشت «آیا کاملا مطمئن هستید؟» اظهار نظر اررا بیشتر به یک کنایه شباهت داشت و به این معنا بود که خبر خود او درباره پایان کار در کوبورگ قطعی‌تر است.

با این وجود منابع آمریکایی، ایرانی و حتی برخی اروپایی‌ها گفته‌اند با وجود خوشحالی برخی از مذاکره کنندگان، هنوز توافقی در وین حاصل نشده است. خبرگزاری دولت ساعاتی بعد همه این شایعات را تکذیب کرد و نوشت «درحالی که طی ساعات گذشته اظهارنظر‌هایی درباره پایان مذاکرات وین مطرح شده است، یک منبع آشنا با فضای گفتگو‌ها ضمن تکرار این گزاره که تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی نمی‌شود، گفت که موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است.»

به گزارش رویداد۲۴ حسین امیرعبداللهیان هم خبر رسیدن به توافق را تکذیب کرده و گفته اگر توافقی حاصل شود، خودش شخصا برای امضای توافق به وین خواهد رفت، اما «شتاب‌زدگی و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.»

امیر عبداللهیان همچنین با جوزف بورل هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین صحبت کرد و در خبری که از آن منتشر شد، او لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی، رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی بیان کرد.

با این وصف مذاکرات در وین با وجود اعلام پایان از سوی فرانسوی‌ها هنوز در جریان است. خبرگزاری رویترز نوشته با نزدیک شدن به نشست وزرا در سازمان ملل مذاکرات برجام هم به اوج خود رسیده و گزارش‌های آژانس هم نشان می‌دهد ایران به مقدار کافی برای تولید بمب اتم، اورانیوم غنی شده انبار کرده است.

جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تصدیق اینکه طرفین به یک توافق نزدیک شده‌اند گفته هنوز مسائل حل نشده باقی مانده و با توجه به سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران زمان بسیار مهم است. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین به وجود برخی مسائل حل نشده اشاره کرده و گفته با اینکه مسائل جزئی‌اند، اما هنوز حل و فصل نشده‌اند.

او اعلام کرده بعید می‌داند که مذاکرات با شکست مواجه شوذ و احتمال برگزاری یک نشست وزیران که معمولا در آن برکت رسیدن به توافق بیشتر است، هم محتمل است. با این حال او گفته نمی‌تواند پیش‌بینی کند این نشست روز شنبه، یکشنبه یا دوشنبه برگزار خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: