April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۶۰۰
۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
یک کارشناس خودرو هشدار داد: هنوز مذاکرات وین به نتیجه نرسیده و سرنوشت تحریم‌ها نامشخص؛ پس در این ایام پایانی سال خرید خودرو از سوی خریداران واقعی مرقون به صرفه نیست. اما در صورت شکست برجام، مردم باید مراقب افزایش جهشی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ باشند.
چرا چراغ سبز کاهش هزینه تولید خودرو روشن نمی‌شود؟
عطش مردم برای خرید خودرو و تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها آن هم در ایام تعطیلات نوروز موضوع قدیمی و هر ساله است. اما امسال طالع مشتری در بازار خودرو خوش شانسی نبوده و تا این زمان افزایش قیمت خودرو، تردید معاملات این محصول را در بین خریداران اصلی بیشتر کرده است.

از سوی دیگر نشست‌های ادامه دار و کم نتیجه وین، بلاتکلیفی مردم در بازارخودرو بیش از گذشته شده است. از یک سو احتمال اجرای برجام به گوش می‌رسد که می‌تواند با برداشت تحریم‌ها وضعیت تولید و حتی واردات خودرو را تغییردهد. اما با پابرجا ماندن تحریم‌ها و بی نتجه بودن مذاکرات احتمال گرانی بیش از این در بازار خودرو ییش بینی می‌شود.

در همین رابطه امیر حسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: بالاخره کاسه صبر خرید مردم لبریز می‌شود و باید به سراغ بازار خودرو بروند و خودروی مناسب خود را خریداری کنند.

اما تا پایان سال خرید خودرو مرقون به صرفه و اقتصادی است؟ کاکایی با طرح این سوال گفت: خریدار واقعی به هیچ وجه در این ایام به دنبال خرید خودرو نباشد چراکه هنوز هیچ چراغ سبز کاهش هزینه تولید و تأمین به موقع قطعات وارداتی خودرویی روشن نشده است.

کاکایی گفت: بازار در انتظار نتیجه مذاکرات برجامی است. اگر نشست‌های ادامه دار به نتیجه مطلوبی برای ایران برسد و تحریم‌ها برداشته شود وضعیت تولید و عرضه خودرو از ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به بعد با وضعیت موجود سال ۱۴۰۰ و حتی سال‌های قبل تر، متفاوت خواهد شد.

وی ادامه داد:، اما باید این موضوع را در نظر داشت اگر به هر دلیلی موافقت وین تا شب عید اعلام نشود، قیمت خودرو از ابتدای سال آینده جهشی افزایش می‌یابد. تعیین نرخ خودرو وارد فاز جدیدی از گرانی می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در صورت پابرجا بودن تحریم‌ها وضعیت بازار خودرو به دلیل عدم تأمین قطعات در بخش تولید، بسیار بحرانی‌تر و گران‌تر از امسال خواهد شد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ مدت هاست تحریم کیفیت را کاهش و هزینه‌های تولید خودرو را افزایش داده و زمان تولید تا تحویل خودرو طولانی‌تر و غیر اعتماد شده است. از این رو برنامه ریزی برای روال روان تولید و توزیع خودرو بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیر ممکن شده است.

کاکایی گفت: اگر مشکلات صنعت خودرو وارد سال آینده شود، بحران جدیدی را برای بازار مصرف این محصولات ایجاد خواهد کرد. شاید مردم شاید در طی این چند ماه تعلل در خرید خودرو داشتند، اما ادامه عدم خرید خودرو برای مشتریان واقعی غیر ممکن است.

وی تصریح داشت: از این رو مردم به ناچار برای خرید به بازار خودرو هجوم می‌آورند. بازار‌های سرمایه گذاری در کشور به دلیل عدم اجرای برجام بر هم ریخته می‌شود و با سقوط آزاد بازار بورس، پول دوباره آزاد شده و به سمت بازار‌هایی مانند مسکن و خودرو در حرکت می‌شود. در نتیجه قیمت خودرو جهش بالا و غیر کنترلی را تجربه می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید براینکه جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد جهان را با تنش جدید و مخربی مواجه خواهد کرد و در این بین فعالان بازار‌های مالی و دلال‌ها هیجان بیشتری را به وضعیت موجود جهت بهره برداری از سود‌های بیشترایجاد می‌کنند، گفت: باید قبل از ایجاد چنین فرصتی برای بُرد و تحمیل برخی از کشور‌ها از مسائل تنش زای روسیه و اوکراین به سایر کشور‌های مصرف کننده مانند ایران، موضوع بازار‌های داخلی حل شود.

وی ادامه داد: در صورت ادامه جنگ احتمال بحران افزایش قیمت‌ها بیشتر می‌شود و همین موضوع تأمین قطعات وارداتی مورد نیاز تولید خودرو در کشور را دچار اختلال جدی می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: