کد خبر: ۳۷۲۶۴۳
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
بیانیه مشترک با سازمان انرژی اتمی ایران گام‌های آتی را در خصوص موضوعات ترسیم می‌کند. بر اساس توافق موقتی که با ایران داشته‌ایم کارمان را پیش می‌بریم.
تکمیل مذاکرات هسته‌ای ایران به همکاری نیاز دارد / ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۵۷ برای ترویج استفاده صلح‌آمیز، و جلوگیری از استفاده نظامی، از انرژی هسته‌ای تأسیس شد. این آژانس به عنوان یک نهاد مستقل و خودمختار تأسیس شده و جزئی از سازمان ملل یا سازمان دیگری نیست با این حال در اساسنامه خود اعلام کرده که گزارش‌های خود را به مجمع عمومی و شورای امنیت ملل متحد به طور مرتب ارائه می‌دهد. مقر این سازمان در شهر وین اتریش است و تاکنون ۱۶۴ کشور به عضویت این سازمان درآمده‌اند.

در هفتم اکتبر ۲۰۰۵ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر اجرایی آن محمد البرادعی، مشترکاً جایزه صلح نوبل را به دست آوردند. در اول دسامبر ۲۰۰۹ یوکیا آمانو جایگزین البرادعی شد وی تا ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۹ که خبر درگذشت او اعلام شد مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود

پیشنهاد تأسیس این سازمان را دوایت آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (که به سخنرانی اتم برای صلح معروف شد) در سال ۱۹۵۳ مطرح کرد.
در حالی که به نظر می‌رسد مذاکرات ایران در وین با قدرت‌های جهانی به نقطه پایانی خود نزدیک شده است، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی دیدار کرد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه پنج مارس (۱۴ اسفند) در نشست خبری با محمد اسلامی گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم، موضوعات را با رویکردی عمل‌گرایانه به‌طور عمیق و همچنین با نیت روشن برای رسیدن به نتیجه بررسی کنیم.»

وی که سفرش به تهران را برای «بررسی سوالات باقی مانده» توصیف کرده است افزود: «بسیار مهم است به درک متقابلی برای همکاری‌ها برسیم. انرژی هسته‌ای برای توسعه کشور‌ها و از جمله ایران بسیار مهم است».

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات خوبی را در ایران داشته و بیانیه مشترک با سازمان انرژی اتمی ایران گام‌های آتی را در خصوص موضوعات ترسیم می‌کند. به گزارش «انتخاب»؛ رافائل گروسی این مطلب را در بازگشت از سفر تهران مطرح کرد.

گروسی گفت که تا ماه ژوئن (خرداد) انتظار دارد که یک جمع‌بندی به شورای حکام ارائه دهد.

وی با بیان اینکه «مسایل پادمانی سیاسی حل نمی‌شود و این را نمی‌پذیرد» افزود: به همین خاطر است ما درگیر روند پادمانی هستیم و بیانیه امروز گواهی بر این مطلب است.

وی در ادامه گفت: بر اساس توافق موقتی که با ایران داشته‌ایم کارمان را پیش می‌بریم.

گروسی افزود: من با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشتم و فکر می‌کنم او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند، اما این را باید از خود او بپرسید چرا که من مذاکرات را دقیقه به دقیقه دنبال نمی‌کنم.

وی گفت: چیزی که برای تکمیل مذاکرات هسته‌ای ایران در وین نیاز است، نشان‌دادن همکاری است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس گفت که ممکن است در ماه ژوئن یک گزارش «نتیجه‌گیری» بنویسد که منجر به بسته شدن پرونده‌های پادمان شود یا ممکن است بگوید هنوز سؤالاتی باید پرسیده شود و هنوز پاسخ‌هایی لازم است که باعث شود پرونده‌های پادمان را باز نگه دارد.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره بسته شدن یکی از چهار موضوع میان ایران و آژانس گفت: ما فکر نمی‌کنیم که درباره آن الان سوالی داشته باشیم که مستلزم فرایند باشد. به همین سادگی. هیچ مذاکره‌ای نیست که یکی را نگه داریم یا نه، بلکه درباره کار واقعی است.

وی گفت: ما درباره این موضوع مشخص کار کرده ایم که مربوط به بعد مشخصی از دیسک فلزی می‌شود. ما در گذشته یک سری فعالیت‌های راستی آزمایی داشتیم.

گروسی در ادامه گفت: یک سری سوال داشتیم و معتقدیم که در این مقطع کار بیشتری برای شفاف‌تر کردن آن وجود ندارد. پس نیازی به گنجاندن این موضوع در برنامه کاری نیست که برای چند ماه آینده داریم.

رافائل گروسی در مورد فرآیند بررسی و تحقیق مربوط به بحث پادمان‌ها بیان کرد: «هیچ ضرب الاجل مصنوعی و هیچ نتیجه از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد.»

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درپاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در سفرش پیرامون کاهش سازوکار‌های نظارتی آژانس در ایران صحبت کرده هم گفت: این مساله به مشروط به مذاکرات بازگشت به برجام است. ما در این رابطه اینبار صحبتی نکردیم، چون ما سرگرم تدابیر اولیه هستیم که با آن آشنا هستید که به ما اجازه داده یکسری نظارت‌هایی را داشته باشیم تا به اجرای کامل برجام بازگردیم.

گروسی افزود که نیازی به طرح این موضوع در سفرش به ایران نداشته، چون بازرسی‌ها طبق فرمتی که توافق شده جریان دارد.

گروسی یادآور شد که طبق توافق انجام شده «آن‌ها اطلاعات را تا زمان بازگشت به برجام نگه می‌دارند»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: