کد خبر: ۳۷۲۷۷۳
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
برجام تاثیری در کاهش قیمت و رونق بازار مسکن نخواهد داشت؛ فقط بروکراسی‌های داخلی تعیین کننده قیمت و تقاضا در بازار مسکن است.
سینگال‌های اشتباهی که وضعیت بازار مسکن را بحرانی‌تر کرد
بازار مسکن آنقدر در رکود عمیق فرو رفته است که برخی از متولیان این بخش با ارسال سیگنال‌های برجامی قصد خروج از این بحران را دارند، اما به نظر می‌رسد که این روش نه تنها بهبودی در شرایط قیمت‌ها نداشته بلکه کاهش تقاضا در بازار و رکورد بی سابقه‌ای را رقم زد.

به نظر می‌رسد دو نگاه متفاوت به وضعیت بازار در پسا احیای برجام وجود دارد. عده‌ای روند قیمت‌ها را پس از اجرای برجام کاهشی و برخی از صاحبنظران لغو تحریم‌ها را در بازار مسکن بی تأثیر می‌دانند.

مذاکرات وین و مساله رفع تحریم‌ها موضوع مهمی است که در اقتصاد کلان کشور تاثیر دارد. اما باید در نظر داشت برخی بازار‌ها به دلیل وابستگی کمتر به نرخ ارز در برابر این اتفاق واکنش کمتری نشان دهند.

در همین رابطه خشایار باقرپورمدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در پاسخ به این سوال که وضعیت بازارمسکن در پسا برجام چه در صورت موفقیت یا شکست مذاکرات به چه سمت وسویی حرکت خواهد کرد؟ گفت: هدف از برجام و انتظارات مردم رفع یکسری از تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: صنعت ساختمان بیش از ۹۰ درصد نسبت به تحریم‌ها مصون می‌باشد. این صنعت در بحث نهاده‌های تولید وابستگی زیادی به نرخ ارز ندارد. در واقع با لغو تحریم‌ها اتفاق خاصی در بازار مسکن و بخش ساخت و ساز در کشور ایجاد نمی‌شود.

باقر پور گفت: برخی از مسائل اثر گذار‌تر از شرایط تحریم بر قیمت نهایی مسکن است. عمده هزینه تولید مسکن هزینه زمین است، که در زمان پسا برجام تغییر خاصی در قیمت آن ایجاد و یا روند کاهش قیمت داشته باشد. این بخش با تورم بالا تعیین کننده قیمت نهایی مسکن می‌باشد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران؛ بحث دیگری که می‌تواند تعیین کننده قیمت نهایی مسکن باشد فرآیند‌های صدور مجوز و اثراتی که تورم این دوره طولانی روی قیمت تمام شده می‌گذارد و یکسری رویه‌ها در صدور پروانه‌های ساختمانی که تمام این موارد نتیجه‌ای جزء انحراف در محاسبات ندارد و همین موضوع اثر گرانی بر قیمت نهایی مسکن را شدت می‌دهد.

باقر پور گفت: درواقع بروکراسی‌های پیچیده اداری هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. این مشکلات درون کشوری است که تا کنون باعث اختلال در نظام تولید مسکن شده و با برداشتن تحریم‌ها نیز همچنان پابرجا خواهد ماند.
وی تصریح داشت: سایر پارامتر‌هایی که از کاهش قیمت دلار تأثیرپذیر می‌باشند به دلیل چسبندگی قیمت‌ها در بازار مسکن نمی‌توانند کاهشی در قیمت مسکن ایجاد کنند.
سیگنال‌ها وضعیت بازار را بحرانی‌تر کرد

به اعتقاد این فعال صنعت ساختمان؛ طبق سنوات گذشته سیگنال‌هایی بدون پشتوانه علمی از سوی برخی مسئولین به بازار مسکن فرستاده می‌شود که تنها باعث رکود بیشتر این بازار شده است. اعلام ارزانی مسکن در پسا تحریم از سوی برخی مسئولین شرایط بازار را بحرانی‌تر و رکود را عمیق‌تر کرده است. احتمالاً بازار در یکی دوماه ابتدای پسا تحریم با شوک کاهش یک تا دو درصدی قیمت روبرو می‌شود. در نهایت خیلی سریع کاهش قیمت به حالت قبل باز می‌گردد و روند تصاعدی با شیب کم قیمت‌ها در بازار مشاهده خواهد شد.

باقر پور ادامه داد: این در حالی است که سیگنال‌های فرستاده شده به بازار صحیح نبوده وصرفاً وعده کاهش قیمت بوده و همین روند وضعیت قیمت‌ها در بازار را دچار اختلال و نوسان می‌کند. تصمیمات هیجانی در قیمت گذاری‌ها وعرضه زیر قیمت‌ها به دلیل شرایط اقتصادی برخی افراد، کاهش موقت قیمت در بازار را رقم می‌زند.

وی تآکید داشت: با برجام مسکن به کشور وارد نمی‌شود بلکه مسکن باید در داخل کشور و با توجه به ظرفیت‌های داخلی ساخت و ساز شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: تقاضای مسکن در بازار مصرف با توجه به نیاز باید پوشش پیدا کند و هرچه سریعتر مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود و دولت در راستای تنظیم بازار و قیمت مسکن باید اقدامات دیگری هم اجرایی کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: