کد خبر: ۳۷۲۸۸۴
۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۰
0
برخی افراد با اینکه در محل کار یا دانشگاه با دیگران و عوامل بیماری زا تعامل داشتند هیچ گاه به کرونا دچار نشدند. این در حالی است که برخی افراد سالم و واکسینه شده در همان دوران چندان خوش شانس نبوده و برخی از آن‌ها بیش از یک بار به کرونا مبتلا شده اند.
چرا برخی هرگز تا به حال به کرونا مبتلا نشده اند؟
برای بررسی این موضوع ابتدا باید چند سناریو را در نظر بگیریم. احتمال بسیار کمی وجود دارد که افراد مبتلا نشده هرگز با این ویروس تماس نداشته باشند چراکه با توجه به مدت زمان همه گیری و تعداد گونه‌های بسیار قابل انتقال، این امر بسیار بعید است. سپس این احتمال وجود دارد که آن‌ها با ویروس تماس داشته اند، اما قبل از اینکه به بیماری کرونا تبدیل شود، به سرعت از بدنشان پاک شده است.

بدن برخی از افراد ممکن است به سرعت ویروس را پاک کند، زیرا آنتی بادی‌های از قبل موجود و سلول‌های ایمنی حافظه دارند که ویروس را تشخیص می‌دهند. این‌ها می‌توانند سلول‌های T حافظه متقاطع باشند که قبلاً برای مبارزه با ویروس‌های کرونای مشابه که باعث سرماخوردگی می‌شوند، تولید شده اند.

دراین راستا شواهدی مبنی بر شیوع بیشتر عفونت‌های ویروس کرونای بومی در جوانان و کاهش حضور سلول‌های T متقاطع در افراد مسن وجود دارد.

در ادامه وقتی واکسن‌ها در دسترس قرار گرفت، افراد دوز اول و دوم را همراه با یک واکسن تقویتی دریافت کردند. واکسن‌ها با معرفی سیستم ایمنی بدن به پروتئین اسپایک ویروس و ایجاد زرادخانه اولیه آنتی بادی‌ها و سلول‌های T خاص وارد عمل می‌شوند. به گزارش سیناپرس، این سلول‌ها دارای حافظه بوده و می‌توانند سال‌ها باقی مانده و برای جلوگیری از عفونت مجدد وارد عمل شوند.

اگرچه واکسن‌های کووید از ابتلا به بیماری‌های شدید محافظت می‌کنند، اما هر بار که یک نوع جدید به وجود می‌آید، دانشمندان به دنبال شواهدی مبنی بر فرار ویروس از واکسن می‌گردند.

نوع رایج امیکرون شباهت‌های کمی با دلتا دارد که سال گذشته به طور گسترده منتشر شد. در این سویه، عفونت طبیعی محافظت طولانی مدتی ارائه نمی‌کند و ایمنی قوی‌تر ناشی از واکسن برای محافظت در برابر انواع مختلف نیاز به تقویت کننده دارد.

در نتیجه اگر قبلاً گرفتار شده اید، نمی‌توانید نسبت به سویه بعدی مصون باشید. در واقع، افراد علائم متفاوتی را پس از دوره‌های مختلف عفونت گزارش می‌کنند، برخی بهتر و برخی بدتر می‌شوند.

همچنین این احتمال وجود دارد که سیستم‌های ایمنی مختلف به ویروس واکنش متفاوتی نشان دهند. برای آلوده شدن به ویروس کرونا، پروتئین اسپایک روی سطح ویروس باید به پروتئین‌های خاصی مانند پروتئین ACE۲ روی سلول‌های هدف بچسبد. ممکن است افراد مقاوم به عفونت دارای سطوح متفاوتی از ACE۲ نسبت به سایرین باشند. به گزارش سیناپرس، بررسی‌های مرتبط با سن در ریه‌های کودکان در مقایسه با بزرگسالان ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا کودکان اغلب عفونت خفیف تری را تجربه می‌کنند.

همچنین ممکن است برخی از ما انواع نادر ACE۲ داشته باشیم که پایه ویروس نتواند به آن بچسبد. تفاوت در بیان پروتئین بین افراد به عنوان پلی مورفیسم شناخته می‌شود و کشف آن‌ها بسیار ارزشمند است.

افرادی که دارای یک پلی مورفیسم ژنتیکی نادر برای پروتئین CCR۵ هستند در برابر عفونت اچ آی وی و عامل بیماری ایدز مصون بوده اند. تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی اخیر نشان داده است که انواع نادر ACE۲ ممکن است بر حساسیت به کرونا نیز تأثیر بگذارد.

در حالی که ما هنوز در مرحله یادگیری از آنچه ممکن است باعث مقاومت در برابر کرونا شود، هستیم، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که چرا افرادی هرگز به این ویروس مبتلا نشده اند. اما موضوعی که روشن است اینست که به دلیل احتمال بروز انواع مختلف این ویروس، هیچ تضمینی وجود ندارد که وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد. به گزارش سیناپرس، پس اگر تا به حال خوش شانس بوده اید و به این بیماری مبتلا نشده اید، عاقلانه است که همچنان به دستور العمل‌های بهداشتی توجه کرده و حتما واکسن بزنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: