April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۲۹۲۳
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در ۱۵ مارس نشست فدرال رزرو را داریم که در آن درباره افزایش نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهند کرد. البته پیش‌بینی می‌شود که آمریکا نرخ بهره اش را افزایش دهد که بیشترین تاثیر را از این موضوع بازار کریپتوکارنسی خواهد گرفت.
جنگ روسیه و اوکراین بر تحولات بازار رمز ارز موثر است؟
محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بازار ارز دیجیتال با توجه به تصمیمات جدید فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع کرونا تولید در بسیاری از کشور‌ها مختل شود و این مسئله موجب شد که نقدینگی که در دست مردم وارد بازار‌های مالی و سهام شود؛ بازار‌هایی که بازار کریپتوکارنسی هم از آن نشات می‌گرفت. از آغاز کرونا بازار‌های مالی یک تاثیر اولیه منفی گرفتند، اما بعد از آن روند صعودی بازار کریپتوکارنسی از حوالی ۳۵۰۰ دلار آغاز شد. در این مدت شاهد بودیم که روند بازار تا مرز ۶۹ تا ۷۰ هزار دلار هم بالا رفت.

وی با اشاره به دلایل اقتصادی صعود بازار رمز ارز‌ها گفت: مهم‌ترین دلیل اقتصادی این روندی صعودی بحران بوده است که در این دو سال در وضعیت بازار‌های جهانی شاهد بحران بودیم و خیلی از کسب و کار‌ها به دلایل اقتصادی دچار بحران شده بودند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بزرگترین کشور‌های تاثیرگذار بر بازار کریپتوکارنسی دو کشور چین و آمریکا هستند. به عقیده من آمریکا تاثیر بزرگی بر این بازار دارد؛ چراکه در شرایط فعلی نزدیک به ۵۵ درصد سهام کل دنیا از آن آمریکا است.
 
وی افزود: طی این دو سال آمریکا سیاست‌های انبساطی را در اقتصاد در پیش گرفت. سیاست‌های انبساطی زمانی در پیش گرفته می‌شود که بانک مرکزی زنگ خطر و بحران را در اقتصادشان پیش‌بینی می‌کنند. در این دوره‌ها بسته‌های حمایتی، وام، کم کردن نرخ بهره و کم کردن مالیات را در دستور کار قرار می‌دهند و این امر به شدت به نفع بازار‌های مالی و بازار‌های ریسک‌پذیر است.

غفوری با بیان اینکه کاهش نرخ بهره در آمریکا موجب هجوم سرمایه‌گذاران به سمت سهام می‌شود، گفت: با اینحال امروزه شاهد هستیم که با وجود کرونا بیشتر کسب و کار‌ها در حال بازگشت به شرایط نسبتاً عادی هستند. فدرال رزرو طی بیانیه‌هایی که در جلسات اخیرش داشته، قصد خود برای بالا بردن نرخ بهره را بیان کرده است.

او ادامه داد: بالا رفتن نرخ بهره می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار‌های مالی داشته باشد. این مسئله موجب می‌شود که نقدینگی بسیاری از بازار سهام جمع شود و آمریکا بتواند تورم را کنترل کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تورم بالا می‌تواند موجب رشد بازار‌های مالی شود وقتیکه بانک مرکزی پول چاپ می‌کند، عملاً تورم افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که بازار کریپتوکارنسی کرولیشن بالایی با بازار‌های جهانی اعم از بازار سهام نیویورک دارد، انتظار می‌رفت که بیت‌کوین بتواند اهداف بالاتری را هم ببیند.

وی با اشاره به آغاز جنگ روسیه و اوکراین گفت: همین امر موجب شده تا خیلی از کامودیتی‌ها سقف چندین ساله خود را بشکنند و خیلی رشد کرده‌اند. به هر حال کشور روسیه، کشوری است که در حوزه کامودیتی در بازار‌های جهانی موثر است. از آنجا که افزایش قیمت‌ها باعث تورم می‌شود، زنگ خطری برای اقتصاد دنیا به صدا در می‌آید.

غفوری تصریح کرد: بازار کریپتوکارنسی هم از آنجا که شرایط تورمی را مطلوب می‌بیند و کشور‌های دنیا نیز سیاست‌های انبساطی در پیش گرفته و نرخ بهره را افزایش نمی‌دهند، سرمایه‌ها دوست دارند که به بازار کریپتوکارنسی بیایند. با اینحال، چون آمریکا بزرگترین تاثیرگذار بر این بازار است و، چون قصد دارد که نرخ بهره را بالا بیاورد و تورم را کنترل کند، بازار کریپتوکارنسی نیز از این تصمیم متاثر خواهد شد.

وی افزود: طی دیتا‌هایی که بانک مرکزی در چند ماهه اخیر منتشر کرده است، در ماه‌های اخیر شاهد تورم ۷.۵ درصدی در آمریکا بودیم که از سال ۱۹۸۱ یک تورم بی‌سابقه را نشان می‌دهد. در این شرایط فقط سیاست‌های انقباضی است که می‌تواند ترازنامه آمریکا را بالا و پایین بیاورد که منجر به افت بازار‌های سهام در کوتاه مدت و میان‌مدت شود. با توجه به اینکه بیت‌کوین کرولیشن بالایی با بازار سهام آمریکا دارد، می‌تواند در روند قیمتی خودش تاثیرگذار باشد.

غفوری خاطرنشان کرد: ما در ۱۵ مارس نشست فدرال رزرو را داریم که در آن درباره افزایش نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهند کرد. البته پیش‌بینی می‌شود که آمریکا نرخ بهره اش را افزایش دهد که بیشترین تاثیر را از این موضوع بازار کریپتوکارنسی خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کردند، بازار کریپتوکارنسی تبدیل به طلای دیجیتال شده، گفت: جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که این بازار هنوز نتوانسته خود را به یک بازار ریسک گریز تبدیل کند و دیدیم که بازار واکنش منفی نشان داد و ریزش کرد. البته در میان‌مدت سیاست‌های پولی و مالی فدرال رزرو در رابطه با مهار تورم می‌تواند اثرگذار باشد. این سیاست‌ها حتی از بحران جنگ روسیه و اوکراین نیز قوی‌تر خواهد بود.

غفوری تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مهم شدت افزایش نرخ بهره است. فدرال رزرو این تصمیم را داشت که طی ۴ تا ۵ مرحله، افزایش نرخ بهره داشته باشد، اما به دلیل این بحران و برای اینکه بتواند تورم را مهار کند، احتمال دارد که شدت افزایش نرخ بهره پایین‌تر باشد. مثلا اگر قرار بوده که نیم درصد افزایش نرخ بهره داشته باشد، به علت بحران روسیه و اوکراین ممکن است این افزایش نرخ بهره ۰.۲۵ درصد باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: