April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۰۸۹
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
طباطبایی نماینده شرکت راه‌آهن گفت: برای ارائه خدمات شایسته به مسافران نوروزی سقف قیمت برای قطارهای پنج ستاره ممنوع شد ضمن اینکه فروش بلیت‌های چارتر و گروهی را نیز ممنوع اعلام کردیم.
فروش بلیت‌های چارتر ممنوع شد
پرواز چارتر از آن عباراتی است که در عرصه سفر هوایی و گردشگری زیاد به آن برمی‌خوریم. بیشتر پیامک‌های تبلیغاتی آژانس‌های گردشگری و پیشنهاد‌های ویژه لحظه‌آخری زیر سر همین پرواز چارتر است. اما ببینیم داستان این پرواز و بلیط چارتر چیست و چه مزایا و معایبی برای شما دارد.

واژه چارتر در معنای لغوی آن به معنیِ «دربست کرایه دادن» است. در حوزه‌ی صنعت گردشگری هرچیزی که به تعداد زیاد موجود باشد و قابلیت فروش یا اجاره داشته باشد، می‌تواند چارتر شود. هر وسیله نقلیه عمومی که تعداد زیادی صندلی داشته باشد، یا هر هتل یا مرکز اقامتی که تعدادی تخت و اتاق مناسب داشته باشد، قابلیت چارتر کردن دارند، مثلا صندلی‌های هواپیما یا تخت‌های هتل قابلیت چارتر کردن دارند.

پرواز چارتر چیست؟

وقتی که تمام صندلی‌های یک هواپیما در یک مسیر پروازی در اختیار چارترکننده قرار بگیرد به آن پرواز چارتر می‌گوییم. مثلا وقتی که آژانس هواپیمایی یک مسیر پروازی مثلا تهران ـ استانبول یا تهران ـ مشهد را برای مدتی چارتر کند، به آن پرواز استانبول یا مشهد، پرواز چارتر می‌گویند.

در این مثال، پرواز تهران استانبول و پرواز تهران مشهد از مسیر‌های پرطرفداری‌اند، که همیشه متقاضی دارند و پرواز این مسیر‌ها به‌صورت سالانه چارتر می‌شود. اما چارتر بعضی مسیر‌ها برای مدت کوتاه‌تری برقرار می‌شود، مثلا فرض کنیم یکی از شرکت‌های هواپیمایی به سفارش بعضی آژانس‌ها یا شرکت‌های گردشگری، پرواز تهران ـ آمستردام را برای مدت سه‌ماه چارتر کند. در کل به دلیل وجود متغیر‌هایی مثل زمان و مسیر پروازی، عرصه‌ی پرواز چارتر تنوع و گوناگونی زیادی دارد.

اما فقط آژانس‌ها و دفاتر خدمات گردشگری نیستند که پرواز را چارتر می‌کنند. سازمان‌ها، ارگان‌ها، اداره‌ها، باشگاه‌های ورزشی و درکل هر نهاد دولتی و خصوصی که برای تعداد زیادی از نیرو‌های زیرمجموعه‌اش به بلیط هواپیما نیاز داشته باشد، ترجیح می‌دهد به‌جای خرید بلیط برای تک‌تک کارکنانش، پرواز چارتر بگیرد. در این شرایط هم هزینه‌ی آن سازمان کمتر می‌شود و هم برای نیروهایش در طول پرواز اختیار و راحتی بیشتری دارند.
علی‌اصغر شالبافیان در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور نمایندگان و مسئولان دستگاه‌های مختلف در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: نوروز امسال که اولین نوروز قرن جدید است از اهمیت بالایی برخوردار است. شورای فرهنگ عمومی کشور نیز با توجه به آغاز قرن جدید، شعار «قرن جدید، قرن امید» را تصویب کرده است.

معاون گردشگری افزود: از آبان ماه امسال ستاد‌های خدمات سفر را در استان‌ها فعال کردیم. پیش‌بینی ما این است که در نوروز ۱۴۰۱ حجم سفر‌ها افزایش خواهد یافت و باید آمادگی برای میزبانی شایسته از مهمانان نوروزی را در استان‌های مختلف داشته باشیم.

شالبافیان ادامه داد: ۱۰۰ شاخص مهم در حوزه خدمات سفر در استان‌های مختلف شناسایی شده که این ۱۰۰ شاخص به استان‌های گوناگون ابلاغ شده و آمادگی لازم در نوروز ۱۴۰۱ برای ارائه خدمات به گردشگران و مسافران وجود دارد.

وی یادآور شد: موضوع سفر در نوروز ۱۴۰۱ دغدغه مسئولان کشور است و ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی نیز خواسته همه مسئولان کشور است.
معاون گردشگری کشور، خاطرنشان کرد: تمام هماهنگی‌های لازم با استان‌های مختلف و دستگاه‌های گوناگون برای ارائه خدمات مناسب در نوروز ۱۴۰۱ انجام شده و به طور حتم امسال مسافران نوروزی خدماتی متفاوت نسبت به سال‌های قبل دریافت خواهند کرد.
ظرفیت‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی در خدمت مسافران نوروزی

شهریار افندی‌زاده سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: بیشترین جابجایی مسافر در نوروز ۱۴۰۱ از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در نوروز امسال بیش از ۶ میلیون نفر از سیستم حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استفاده خواهند کرد و حجم حمل‌ونقل مسافر از طریق وسایل نقلیه شخصی روزانه دو میلیون نفر خواهد بود.

وی افزود: در نوروز ۱۴۰۱ روزانه ۲۲۰ قطار وظیفه حمل‌ونقل مسافران نوروزی را بر عهده دارند و در حوزه ناوگان هوایی نیز با افزایش هواپیما‌ها و تعداد پرواز‌ها به دنبال ارائه خدمات مناسب به گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ هستیم.

فراهانی نماینده سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: ۲۸۴۰ شناور گردشگری با ظرفیت ۳۰ هزار صندلی در نوروز ۱۴۰۱ به مسافران نوروزی خدمات ارائه می‌دهند.

گودرز کریمی‌فر مدیرکل رفاه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: کیفیت مطلوب، امنیت پایدار و سفر ارزان سه کلید واژه این وزارتخانه است.

وی افزود: ۷۸۰ پایگاه در قالب ۴۰۵ خانه معلم با دارا بودن بیش از ۱۸ هزار تخت به ارائه خدمات به مسافران نوروزی می‌پردازد.

کریمی‌فر ادامه داد: همچنین ۳۰۰ اردوگاه و ۵۰ دانشگاه فرهنگیان در ۳۱ استان کشور نیز در نوروز امسال به اسکان فرهنگیان اختصاص خواهد یافت.
آماده‌باش اورژانس با ۳۳۰۰ دستگاه آمبولانس در نوروز ۱۴۰۱

مجتبی خالدی رئیس اداره عملیات وزارت بهداشت و سخنگوی اورژانس نیز در این نشست اظهار کرد: با ۳۳۰۰ دستگاه آمبولانس، ۲۴۳ ایستگاه سلامت، ۵۰ فروند بالگرد و پنج دستگاه آمبولانس دریایی به مسافران نوروزی خدمات ارائه خواهیم داد. ضمن این که ۱۲۰۰ تیم کارشناسی برای بازدید از مراکز اقامتی تشکیل شده و از ابتدای اسفند فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: تمام بیمارستان‌های تحت نظارت این وزارتخانه در نوروز ۱۴۰۱ در آماده‌باش کامل هستند.
ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتر و گروهی

طباطبایی نماینده شرکت راه‌آهن نیز در این نشست در سخنانی گفت: ۲۲۰ قطار مسافری در نوروز ۱۴۰۱ با ظرفیت دو میلیون و ۲۴۱ هزار صندلی به مسافران خدمات ارائه خواهد کرد. برای ارائه خدمات شایسته به مسافران نوروزی سقف قیمت برای قطار‌های پنج ستاره ممنوع شد ضمن اینکه فروش بلیت‌های چارتر و گروهی را نیز ممنوع اعلام کردیم.

وی افزود: از طریق سیستم فروش در هر کوپه قطار ۸۰ درصد ظرفیت مسافرگیری می‌شود و ضدعفونی تمام قطار‌ها و کوپه‌ها همه روزه در دستور کار قرار دارد.

عباسعلی محمدزاده رئیس اداره جوانان سازمان جمعیت هلال‌احمر نیز در این نشست در سخنانی اظهار کرد: ۲۰۰ پست ثابت در کنار ۱۱۳ پست سیار در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها مستقر می‌شوند و اقدامات فرهنگی مانند ارائه آموزش رانندگی ایمن انجام خواهد داد.
وی افزود: این در حالی است که خیمه‌های نماز نیز در جاده‌های استانی در نوروز ۱۴۰۱ مانند سال‌های قبل ایجاد می‌شود.
ایجاد سیاه چادر عشایری در ۳۰ کیلومتری جاده‌ها

سیاوش احمدی نماینده سازمان امور عشایری نیز با اشاره به همکاری‌های این سازمان با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اظهار کرد: جامعه عشایری دارای جاذبه‌های ویژه برای گردشگران هستند از این رو تلاش داریم در نوروز ۱۴۰۱ گردشگران را به مناطق بکر عشایری هدایت کنیم تا بیش از پیش با زندگی عشایری آشنا شوند.

وی افزود: راه‌اندازی سیاه‌چادر‌های عشایری در ۳۰ کیلومتری جاده‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات این سازمان است که می‌تواند به افزایش فروش محصولات عشایری و نیز معرفی فرهنگ زیبای عشایر کمک کند.

محمد اصغری نماینده سازمان هواشناسی نیز در این نشست با بیان اینکه تلفن گویای ۱۳۴ برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران راه‌اندازی شده است گفت: این سازمان با توجه به اهمیت وضعیت جوی در انتخاب مقصد سفر با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همکاری کاملی دارد.

مرضیه توحیدلو نماینده سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست اظهار کرد: بازدید و نظارت بر اماکن مختلف ارائه خدمات گردشگری در مناطق مختلف از جمله بوم‌گردی‌ها از سوی این سازمان آغاز شده، ضمن اینکه موزه‌های تاریخ طبیعی که تحت نظارت این سازمان هستند برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی آمادگی کامل دارند.
در این جلسه هم‌چنین تعداد دیگری از نمایندگان دستگاه‌های مختلف به ارائه گزارش و برنامه‌های خود در نوروز ۱۴۰۱ پرداختند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: