April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۰۹۲
۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
سخنگوی گمرک گفت:در ۱۱ ماهه امسال، ۴۸ میلیون و ۹۰۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار بین ایران و اعضای شانگهای تبادل شد که نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد در ارزش تجارت و ۴۱ درصد در صادرات رشد داشته است.
رشد ۴۱ درصدی صادرات ایران به شانگهای
توسعه تعاملات با اعضای سازمان همکاری‏‌های شانگهای، فرصتی بی‏‌نظیر برای افزایش چندین برابری صادرات غیرنفتی و بهبود شرایط اقتصادی در اختیار کشور قرار خواهد داد.
 
جمشید نفر  افزود: رسمی‌شدن عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های تنها آغاز یک مسیر است و به ایجاد زیرساخت‌های جدید برای رونق تجارت و توسعه اقتصادی نیاز دارد.
 
وی با بیان اینکه برای عادی‏‌سازی روابط تجاری و گسترش آن برخی مشکلات خارجی باید رفع شود، تصریح کرد: نمی‌توانیم فقط به سخنان متکی شویم بلکه باید در زمینه‌های بانکی و تحریمی اقدامات عملی انجام شود.
 
جمشید نفر با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌ها، توسعه تجاری را برای فعالان اقتصادی سخت کرده است، افزود: ایران موقعیت جغرافیایی استثنایی دارد که با حضور در سازمان‌هایی مانند شانگ‌های می‌تواند بهترین بهره‌برداری را از آن داشته باشد، اما برخی مشکلات مانع استفاده کافی از این موقعیت می‌شود.
 
سید روح اله لطیفی همزمان با موافقت اعضای شانگ‌های با ساز و کار عضویت دائم ایران در این سازمان، اظهار داشت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و سرعت بخشی در فرایند عضویت دائم در این سازمان، می‌تواند باعث افزایش چشم گیر تجارت ایران با اعضای شانگ‌های و شرکای آن‌ها در جهان شود به ویژه اینکه سه قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در این سازمان عضو هستند که سهم قابل توجهی از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند.

وی افزود: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰، تجارت کشورمان با ۱۱ عضو شانگ‌های ۴۸ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۱۲۳ تن، به ارزش ۳۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۲۷۳ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۱ درصدی داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات کشور به اعضای شانگ‌های گفت: ۴۰ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۲۷۲ تن کالای ایرانی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۰۴ دلار در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ به اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: چین باخرید ۱۲ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار، پاکستان با یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار، روسیه با ۴۳۹ میلیون دلار، پنج مقصد نخست کالا‌های ایرانی در بین اعضای شانگ‌های بودند.

وی در ادامه افزود: ازبکستان با خرید ۳۶۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۶۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۷۹ میلیون دلار، قرقیزستان با ۷۴ میلیون دلار، بلاروس با ۱۶ میلیون دلار و مغولستان با ۴۸۳ هزار دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی خرید کالا‌های ایرانی در بین اعضای شانگ‌های قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات از کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های گفت: چین با فروش ۱۱ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار، پاکستان با ۲۵۲ میلیون دلارو ازبکستان با ۱۱۰ میلیون دلار، پنج مبدا نخست فروش کالا‌های مورد نیاز کشور در بین اعضای شانگ‌های بودند.

وی خاطرنشان کرد: قزاقستان بافروش ۵۶ میلیون دلار، تاجیکستان با ۳۱ میلیون دلار، افغانستان با ۱۸ میلیون دلار، بلاروس با ۱۰ میلیون دلار، قرقیزستان با ۳ میلیون دلار و مغولستان با دو میلیون دلار، در رتبه‌های بعدی فروش کالا به ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های قرار دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: