کد خبر: ۳۷۳۱۲۶
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
بازار ارز این روز‌ها به شدت چشم به مذاکرات وین و اخبار مثبت توافق دوخته، اما در عین حال برخلاف تصورات واکنش شارپی به این اخبار نشان نداده است. درحال حاضر نرخ دلار وارد کانال ۲۵ هزارتومان شده و به گفته میثم رادپور کارشناس ارز اثر توافق هسته‌ای تا همین الان روی نرخ دلار تخلیه شده و با خبر نهایی توافق منتشر کاهش بیش از ۱۰ درصدی نرخ دلار نباید باشیم.
خبر دستیابی به توافق، تنها ۱۰ درصد قیمت دلار را کاهش می‌دهد
بازار آزاد ارز اولین روز هفته جاری را با عقب‌نشینی دلار آغاز کرد و نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان رسید و در ساعاتی از روز حتی تا ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان نیز معامله شد. هفته گذشته دلار در محدوده قیمت ۲۶ هزار تومان معامله می‌شد. مهم‌ترین دلیلی که در این افت قیمت تاثیر داشته، اخبار مثبتی است که از مذاکرات وین به گوش رسیده است؛ مذاکراتی که ماه‌هاست آغاز شده و به نظر می‌رسد اکنون در حال رسیدن به یک سرانجام است.

در هر بازه زمانی دیگر اخبار مثبت از این مذاکرات می‌توانست بازار ارز را دچار تکانه شدید و سقوط بزرگی کند، اما زمان‌بر شدن مذاکرات و ابهام در ماهیت توافق که آیا تهاتر نفت در ازای کالاست یا ورود نقدینگی ارزی، باعث شد با وجود اخبار مهم از به نتیجه رسیدن مذاکرات، بازار ارز واکنش شارپی به این موضوع نداشته باشد و فقط یک کانال عقب بنشیند. به گفته کارشناسان اثر ریزشی اخبار توافق بر نرخ ارز به اصطلاح پیش خور شده و به همین دلیل هم شاهد تحول جدی در این بازار نیستیم.

همچنان که حتی زمانی که خطیب زاده وزیر امور خارجه خبر از آماده شدن پیش‌نویس توافق داد، بازار ارز دچار ریزش جدی نشد.
 
میثم رادپور کارشناس ارز در باره اثر اخبار وین بر بازار ارز توضیح می‌دهد: در حال حاضر ما با یک تورم ۴۰ درصدی در اقتصاد ایران مواجهیم و به لحاظ داخلی از این محل فشار روی ارز است. این نکته از این منظر مهم است که اگر عوامل بیرونی را فاکتور بگیریم، بازار ارز باید در ماه‌های اخیر به دلیل همین تورم کل اقتصاد با افزایش قیمت مواجه می‌شد. اما به دلیل اخبار و حواشی مربوط به یک عامل خارجی یعنی مذاکرات هسته‌ای این ترمز افزایش قیمت کشیده شده و به هیمن خاطر هم در ماه‌های اخیر ما شاهد افزایش قیمت نرخ ارز نبودیم درحالی که به دلیل مولفه تورم ۴۰ درصدی قاعدتا نرخ ارز هم باید افزایش پیدا می‌کرد.
 
پس این واقعیت به خوبی به ما نشان می‌دهد اثر کاهش قیمت نرخ ارز ناشی از اخبار مذاکرات تا همین الان پیش‌خور شده و اثر بزرگی روی قیمت دلار نخواهد داشت. کماآنکه همین الان هم ریزش نرخ ارز حتی به دو هزار تومان نرسید.

او ادامه می‌دهد: بخش زیادی از خوش‌بینی‌ها درمورد توافق تا همین الان روی نرخ ارز معکس شده است. حالا زمانی که خبر نهایی و رسمی توافق از سوی مقامات ایرانی مطرح شود، انتظار داریم بین ۵ تا ۱۰ درصد دیگر هم نرخ دلار کاهش پیدا کند، اما به هیچ وجه تصور نمی‌کنم که قیمت ارز شاهد تکانه شدید شود. به عنوان مثال به هیچ عنوان پیش‌بینی نمی‌کنم که قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان برسد. حتی اگر بر اثر هیجان‌های دلار به چنین نرخ‌هایی نزدیک شود هم موقتی است.

رادپور در مورد بدترین سناریویی که می‌توان در سرنوشت مذاکرات متصور بود توضیح می‌دهد: اگر افق مذاکرات تیره شود و نگرانی‌ها زیاد شود و این معادلات جدی باشد، نرخ دلار دوباره وارد مدار افزایشی و رو به بالا می‌شود.

به گفته این کارشناس ارز تعلل در اعلام نهایی خبر توافق می‌تواند بسیار برای بازار نگران کننده باشد و دوباره قیمت‌ها را بالا می‌برد. چراکه اگر بازار به این جمع‌بندی برسد که افق روشنی از مذاکرات وین نمی‌توان داشت، حتی شاهد جهش قیمتی در این بازار هم خواهیم بود؛ بنابراین خیلی مهم است که مقامات ایرانی در اعلام اخبار مذاکرات به‌موقع و به‌هنگام عمل کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: