کد خبر: ۳۷۳۱۵۸
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
اخیرا دولت به‌طور جدی به مساله ساخت ویلا در حریم رودخانه‌ها ورود کرد و به تخریب ویلاهای ساخته‌شده پرداخت. یک کارشناس بازار مسکن درباره تاثیر این اقدام بر قیمت ویلاد گفت: تعداد ویلاهای تخریب‌شده در حدی نیست که بازار را دچار نوسان کند.
آزادسازی اراضی حاشیه رودخانه به کجا رسید؟
حسین فاضلی‌هریکندی روز شنبه چهاردهم اسفندماه در حاشیه آزادسازی حریم رودخانه کرج و تخریب یکی از ویلا‌های مربوط به اشخاص حقیقی، با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه در تاریخ بیست‌وهفتم دی‌ماه امسال مبنی بر آزادسازی حریم رودخانه، اظهار کرد: ساخت این ملک سرآمد تخلفات قلمداد می‌شود؛ چراکه حداقل چهار تخلف بارز و خلاف قانون برای احداث این ویلا محرز شده است.

وی اضافه کرد: این ملک در حاشیه رودخانه کرج و جاده چالوس است که هم بستر و هم حریم رودخانه را یک هزار و ۱۴۲ متر تصرف کرده بود؛ این ویلا همچنین به ۶۵۲ متر از اراضی ملی نیز به صورت غیرمجاز ورود کرده بود و حدود ۵۰ متر از کوه تراشیده شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه مالک حقیقی این ساختمان برای احداث بنا به حریم انتقال برق نیز تجاوز کرده است، افزود: بنای اولیه این ملک مستثنی اراضی ملی، باغ بوده است که اقدام خلاف قانون با قطع درختان اقدام به ساخت ویلا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌های متعددی برای این ساختمان مطرح و چندین بار بخشی از ملک تخریب شده است، ادامه داد: تخریب این ملک در پی گزارش مکتوب و تصویری به رئیس قوه قضائیه و با دستور مستقیم وی در چهار روز انجام شد.

فاضلی‌هریکندی تصریح کرد: اشخاص حقیقی تا سی‌ام بهمن‌ماه مهلت داشتند تا نسبت به آزادسازی حریم رودخانه و اراضی ملی اقدام کنند، که تاکنون حدود ۲۲ ملک به صورت داوطلبانه تخریب شده است و حدود ۴۰ هزار مترمربع از این اراضی آزادسازی شده است.

وی اظهار کرد: شناسایی املاک و اراضی تصرف شده پیش از این از سوی ادارات و نهاد‌های مربوطه انجام شده است و از ۱۸ مورد حاکمیتی ۱۵ مورد آن تخریب شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه ۴۴ هزار کیلومتر مربع از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و نهاد‌های عمومی آزادسازی شده است، اظهار کرد: سه بنا باقیمانده است که دو دستگاه نظامی هنوز گزارشی مبنی بر تخریب اعلام نکرده و یک دستگاه مربوط به هلال‌احمر است و به منظور امدادرسانی فعالیت می‌کند که بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه آزادسازی اراضی ملی و حریم رودخانه در بخش خصوصی طی سه مرحله انجام می‌شود، اظهار کرد: در سه مرحله کل حاشیه رودخانه کرج در محدوده استان البرز شناسایی شده است؛ از پل حامی تا محدوده بیلقان ۱۰۰ ملک شناسایی شده، از بیلقان تا سد ۴۲۳ ملک و از سد تا تونل کندوان هم همین تعداد شناسایی صورت گرفته است.

فاضلی‌هریکندی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طبق اعلام آب‌منطقه‌ای در مقاطع مختلف امکان آلودگی متفاوت است، از این رو به ترتیب قطعه دوم و سوم در اولویت کاری ما است. هریک از این قسمت‌ها با توجه به شرایط محیطی برنامه‌ریزی برای تخریب املاک همه متصرفان استفاده خواهد شد.

مهدی سلطان‌محمدی تحلیلگر اقتصاد مسکن درباره تخریب ویلا‌های حاشیه رودخانه و تاثیر آن بر بازار گفت: تغداد این ویلا‌ها در حدی نبود که روی قیمت‌ها تاثیری بگذارد، این اقدامات بیشتر جنبه زیست‌محیطی دارد.

او در مورد سرمایه‌گذاری در بازار ویلا و مقایسه آن با بازار مسکن توضیح داد: اگر مشخصا چند سال گذشته را ارزیابی کنیم رشد قیمت ویلا نسبت به رشد مسکن بیشتر بود. ولی اگر در درازمدت بررسی کنیم خیر تفاوتی چندانی ندارد و هر دو متاثر از تورم عمومی بوده‌اند.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، نیز این حرکت را بیشتر اقدامی زیست‌محیطی دانست و تاثیر آن بر بازار را بسیار ناچیز قلمداد کرد.

۲۷ دی‌امسال رئیس قوه‌قضائیه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی، منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همین زمینه به تجربه دادگستری استان البرز در تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی» نیز اشاره کرد.

او اظهار کرد: مدتی است در استان البرز با استفاده از سامانه تخصصی اطلاعات جغرافیایی، تخلفات و تغییرات حوزه کشاورزی و منابع آب به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. از همان ابتدای امر از وقوع تخلف در این حوزه جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس دستگاه قضا افزود: طبق آمار از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۸ در مجموع ۳۲۰۰ هکتار از اراضی رفع تصرف شد. این در حالی است که تنها در سال ۹۹ بالغ ۳۸۷۳ هکتار، رفع تصرف صورت گرفت.

بنا بر اظهارات اژه‌ای طی۹ ماهه سال جاری، قریب به ۷۰۰۰ هکتار از تصرفات غیرقانونی در این استان جلوگیری به عمل آمد.

روند تخریب این ویلا‌ها همچنان ادامه دارد. ایسنا گزارش داد که همین چند روز پیش دادگستری البرز به تخریب یک ویلا پرداخت. سازنده این ویلا با تخلفات متعدد ازجمله تراشیدن کوه، تصرف حریم و بستر رودخانه و ورود به اراضی ملی این ویلا را بنا کرد.

رئیس دادگستری استان البرز در این زمینه گفت: تخریب این ملک در پی اعلام گزارش مکتوب و تصویری به رئیس قوه قضائیه و با دستور مستقیم وی در چهار روز انجام شد.

حسین فاضلی هریکندی اضافه کرد: این ملک در حاشیه رودخانه کرج و جاده چالوس است. در این راستا هم بستر و هم حریم رودخانه را به ترتیب ۱۱۴۲ مترمربع و ۵۰۸ مترمربع تصرف کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: