کد خبر: ۳۷۳۱۸۶
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
0
در حالیکه مصوبه‌ی شورای عالی کار رعشه بر اندام کارگاه‌های کوچک انداخته است، ولی هنوز خبری از تدابیر و راهکار‌های وزارت کار برای کمک به افزایش توان این بنگاه‌های اقتصادی نیست.
وعده نسیه شورای عالی کار به افزایش نقدی هزینه های کارفرمایان
در حالی که مصوبه‌ی شورای عالی کار رعشه بر اندام کارگاه‌های کوچک و متوسط کشور که سهم اصلی اشتغال کشور را بر دوش می‌کشد انداخته است هنوز خبری از تدابیر و راهکار‌های وزارت کار برای کمک به افزایش توان این بنگاه‌های اقتصادی برای به وجود آوردن امکان افزایش دستوری حقوق کارگران نیست.

اصغر آهنی‌ها، عضو کارفرمایی شورای عالی کار که نماینده کارفرمایان در این شورا بوده است اظهار کرده است: بحث حداقل دستمزد پس از بحث‌های فراوان به گونه‌ای تصویب شد که مقداری شرایط زندگی و معیشت زندگی کارگران را بهبود دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد‌ها منجر به تعدیل نیرو می‌شود یا خیر، گفت: طبیعتاً واحد‌های بزرگ اقتصادی ما به مشکل جدی نخواهند خورد، ولی واحد‌های خرد و کوچک به مقداری مشکل خواهند خورد.

وی معتقد است مشکلات اقتصادی و معیشتی موجب شدند که ما این افزایش دستمزد‌ها را داشته باشیم، ولی فعالان اقتصادی قطعاً با تلاششان جلوی این موضوع را خواهند گرفت و دولت هم کمک خواهد کرد.

این عضو شورای عالی کار ادامه داد: دولت در حال تلاش است که بسته‌های حمایتی برای کارگاه‌های کوچک در نظر گرفته شود که پس از تصویب ابلاغ خواهد شد. امیدواریم با این تمهیداتی که برای این واحد‌ها در نظر گرفته می‌شود این موضوع حل شود و صنایع کوچک بتوانند مسیرشان را ادامه دهند.

با این حال برخی از صاحبنظران از جمله محسن جلالی پور معتقد است تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۱ می‌تواند آخرین و محکم‌ترین ضربه به سمت واحد‌های اقتصادی و کارآفرینان باشد.

به گفته جلال پور کبودی این ضربه سال آینده زیر چشم اقتصاد ایران نمایان می‌شود؛ اقتصاددانان و کارآفرینان معتقدند این افزایش حداقل دستمزد‌ها باعث از بین رفتن مشاغل شده و اتفاقاً بیشتر از همه به زیان کارگران خواهد بود.

وی بازار کار را بازار عرضه و تقاضا می‌داند و می‌گوید: اگر کار گران شود، طبیعتاً تعداد کمتری از کارفرمایان آن را تقاضا خواهند کرد از سوی دیگر دولت برای تحرک اقتصاد به شدت گرفتار مشکل کمبود منابع است، اما با این حجم از دخالت در اقتصاد، اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی، حتی بخش کوچکی از این نقش را ایفا کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه توجیه دولت‌ها در افزایش دستمزد کارگران، «افزایش قدرت خرید آنها»، «بهبود شرایط رفاهی شأن» و «حمایت از نیرو کار شاغل» است، می‌افزاید: سؤالی که پیش می‌آید این است که چه کسی باعث کاهش قدرت خرید کارگران شده و شرایط رفاهی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند؟

جلال پور به عوامل مختلف مؤثر در بازار کار شامل کارگر، کارفرما، جمعیت، خانواده، عرضه و تقاضای بازار کار، فضای کسب و کار، ثبات اقتصاد کلان و … اشاره می‌کند و می‌گوید: سیاست گذاری‌ها در عرصه بازار کار، پیچیدگی‌های رفتاری خاصی دارد که بدون توجه به آنها، بازار کار گرفتار عدم تعادل می‌شود.

به گفته رئیس سابق اتاق ایران، سال‌هاست که اقتصاددانان بر مضرات تعیین حداقل دستمزد تأکید دارند، چون سبب افزایش بیکاری میان نیرو‌های کار جوان و کارگران غیر ماهر می‌شود.

وی بر این اعتقاد است که وضعیت معیشتی مردم روز به روز در حال بدتر شدن و افزوده شدن به جمعیت فقراست در چنین شرایطی اگرچه حقوق کم هم می‌تواند به تضییع حقوق کارگر منجر شود، اما برای نیروی کار بی حقوقی بدتر از حقوق کم است؛ چون هم نیروی کار بیکار می‌شود و هم میزان تولید کارآفرین و ظرفیت تولید آن به تدریج کم و نهایتاً تولید متوقف می‌شود.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: