April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
بررسی عملکرد بازار سرمایه در ۲۳ اسفند ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۷۳۲۱۵
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۵۹۵ واحدی روبرو شد.
شاخص بورس ۵۹۵ واحد افت کرد
در معاملات روز دوشنبه، بیست و سوم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با ریزش ۵۹۵ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۸۱ واحد رسید.

اما شاخص هم وزن بورس با رشد ۲۱۸ واحدی در سطح ۳۳۸ هزار و ۹۵۴ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۴ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۳۸ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات روز دوشنبه، ۲۶۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۵۹ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۴۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز افزایش ۶۹ درصدی داشته است.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شلرد (شرکت کود شیمیایی اوره لردگان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۵۹ میلیارد تومان بود. پس از شلرد، نماد‌های شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

نماد‌های «شپدیس»، «کچاد» و «شیراز» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. در مقابل نماد‌های «کگل»، «ومعادن» و «خودرو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «آریا»، «غصینو» و «تجلی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «دماوند» و «کگهر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس شستا صدرنشین است و کدما و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

روز دوشنبه قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی کاهش یافت و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» قرمزترین گروه بازار سهام بود. در معاملات امروز نماد‌های نزولی گروه پالایشی، بخش عمده فروش‌ها به سهامداران حقیقی اختصاص داشت.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۸۴ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۷۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است. معاملات خرد تنها یک درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه ۵ درصد افزایش یافت و ۶۰ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۸ درصد افت کرد و در رقم ۹۰ میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای ۳۰ میلیارد تومانی بسته شد.

امروز نماد کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) با صف خرید ۱۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کمنگنز، نماد‌های غدام (شرکت خوراک دام پارس) و لابسا (شرکت آبسال) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۴ میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نماد‌های سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف فروش داشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: