April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۲۷۵
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
0
در صنعت آب و فاضلاب از قطعاتی صنعتی همچون گاتر، گریتینگ، کفشور، گریل استخری و غیره می توان نام برد که در این مقاله سعی داریم مختصری از عملکرد این قطعات را برای شما مطرح نماییم.

در صنعت آب و فاضلاب از قطعاتی صنعتی همچون گاتر، گریتینگ، کفشور، گریل استخری و غیره می توان نام برد که در این مقاله سعی داریم مختصری از عملکرد این قطعات را برای شما مطرح نماییم.

گاتر چیست ؟

به کانال های آبرو پیش ساخته که در کف محوطه های مختلف جهت جمع آوری آبهای سطحی به کار می روند گاتر گفته می شود. در تعریف دیگر می توان گفت برای جمع آوری و هدایت آبهای سطحی از کانال های پیش ساخته آب استفاده می شود که در واقع به همین کانال های پیش ساخته آب گاتر می گوییم. گاتر در لغت به معنی آب رو می باشد و به انواع کانال یا ناودان یا سیستم های زهکشی آب گفته می شود. در علم مهندسی ساختمان به دو نوع متداول از آب روها اطلاق می شود. گاترهای پیش ساخته در دو نوع  متفاوت تولید می شوند که عبارتند از : گاتر ناودان و گاتر گریتینگ دار
معمولا گاترهای پیش ساخته کف از نوع گریتینگ دار هستند که انواع مختلفی دارند: گاتر پارکینگ، گاتر استخری، گاتر رمپ، گاتر صنعتی و غیره که هر یک برای کاربردی خاص طراحی شده اند.

قطعات صنعتی مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب چیست ؟

بدنه گاترهای کف معمولا از جنس پلی پروپیلن می باشند. گریل به کار رفته در این محصولات بسته به نوع کاربردی که دارد می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. انواع گاتر از نظر جنس گریل به کار رفته در آن شامل انواع مختلفی می باشد که عبارتند از : گاتر چدنی، گاتر استیل، گاتر گالوانیزه، گاتر پلاستیکی که در ادامه به توضیحاتی هر چند مختصر در مورد این گاترها می پردازیم.

انواع گاتر

گاتر صنعتی 

جمع آوری آب در فضاهایی مثل کف کارخانه ها، موتورخانه ها، کارگاه ها توسط گاتر صنعتی انجام می شود، گاترهای صنعتی نسبت به مدلهای دیگر از مقاومت وزنی بالاتری برخوردار هستند. در آشپزخانه های صنعتی که آب جوش روی گریتینگ ریخته می شود و اکثرا کف سالن با مواد شوینده بصورت مداوم شستشو داده می شود از گریتینگ های ضد اسیدی مانند پلی آمید یا استیل استفاده می شود. از دیگر گریتینگ هایی که در فضاهای مختلف کاربرد دارند می توان به گریتینگ گالوانیزه، چدن یا کامپوزیت، اشاره کرد.

گاتر پی وی سی

گاترهای pvc  بدون گریتینگ طراحی شده اند و برای جمع آوری آب باران که در لبه ی سقف های شیب دار جمع می شود مورد استفاده قرار می گیرند. این گاترها همانند ناودان عمل می کنند. گاترهای ساخت شرکت نیکول دارای استاندارد EN607 اروپا بوده و تمامی آزمایشات مربوط به سرما، گرما و مقاومت وزنی را سپری کرده اند. بست ها، واسطه ها، زانویی، لوله عمودی، خروجی و غیره همگی از جنس  پلاستیکی هستند و مقاوم در برابر اشعه ی خورشید و یخ زدگی می باشند و کیفیت بسیار بالایی دارند.

گاتر پیش ساخته آب

کانالهای پیش ساخته برای جمع آوری آب در کف محوطه های مختلف ساختمان از جمله، دور استخر، پارکینگ، آشپزخانه های صنعتی، حیاط، تراس، روف گاردن، حمام و سرویس های بهداشتی به کار می روند. انواع کانال پیش ساخته با گریتینگ پلاستیکی، گالوانیزه و استیل از جمله پرکاربردترین و مقرون به صرفه ترین کانالهای پیش ساخته آب به شمار می روند. اگر به دنبال یک کانال هدایت آب ارزان و با کیفیت هستید، درین صنعت ابنیه به شما محصولات شرکت هاراتون آلمان را پیشنهاد می دهد. کانال های پیش ساخته هدایت آب شرکت هاراتون سری تاپ، در عرض 12 و ارتفاع 9 سانتیمتر با بدنه ی پلاستیکی عرضه می شوند.

قطعات صنعتی مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب چیست ؟

گاتر رمپ

گاترهایی که در رمپ ورودی پارکینگ های ساختمان و پارکینگ های طبقاتی قرار می گیرند از نوع گاتر رمپ هستند. گاتر رمپ پارکینگ در پر ترددترین مکان پارکینگ قرار می گیرد و در صورتی که اتومبیل در شیب قرار بگیرد، نیروی بیشتری به گریل و گاتر رمپ وارد می کند. به همین دلیل مقاوم ترین مدلها از سری محصولات نیکول فرانسه برای این مکان ها پیشنهاد می شود. در قسمت ورودی پارکینگ‌ها به منظور جلوگیری از انباشته شدن آب‌های سطحی مانند آبهای جمع شده از بارش باران، شستشو ماشین و ... نصب می‌شود و جنس آن باید مقاومت خوبی داشته باشد چون در قسمت ورودی پارکینگ قرار می گیرد و ماشین‌ها مختلف با وزن‌های متفاوت از آن عبور می‌کنند.

گاتر پارکینگ

همانطور که می دانید پارکینگ ها از پرتردد ترین محل ها و معابر در ساختمان ها و مراکز عمومی به شمار می روند. پارکینگ ها چه روباز باشند و چه سرپوشیده، در زمان بارندگی یا شستشو دچار آب گرفتگی می شوند و بایستی برای تخلیه این آب های سطحی و آب باران از گاترهای پارکینگ استفاده شود. از طرفی به علت تردد ماشین های سنگین وزن در این معابر، باید از گاتر های بسیار مقاوم با کلاس وزنی مناسب استفاده کرد. گاتر با گریتینگ چدن مخصوص استفاده در فضاهایی مانند رمپ پارکینگ و محوطه داخل پارکینگ های طبقاتی می باشد که در آنها ماشین ها تردد می کنند.

گاتر استخر 

گاتر استخری در کناره های استخر قرار می گیرد و برای جمع‌آوری آب‌های جمع شده در اطراف استخر طراحی شده است، ابعاد و اندازه آن بسته به طول و عرض استخر متفاوت می باشد و از لحاظ مقاومت و جنس آن هم باید گفت که این گاتر به دلیل اینکه فقط اشخاص از روی آن عبور می‌کنند، لازم نیست همانند گاتر‌های پارکینگ و رمپ جنس مقاوم و مستحکمی داشته باشد.

گاتر در لغت به معنای ناودان، آبرو، راه آب معنی شده است.

گریتینگ چیست ؟

این فلز در زبان فارسی به عنوان درپوش معرفی می شود، این درپوش سازه ای مشبکی شکل و بسیار سخت دارد که به دلیل توان باربری بالا در پروژه های سنگین صنعتی و شهری به کار گرفته می شود. در صنعت آب و فاضلاب و صنایع ساختمانی بسیار پر کاربرد می باشد. گریتینگ انواع مختلفی دارد. صفحات مشبکی شکل گریتینگ به دلیل مقاومت بالا و در عین حال وزن کمی که دارند به عنوان عضوی ضروری در صنعت سنگین یاد می شوند. از کاربردهای این محصول در پالایشگاه ها، نیروگاه ها، معادن، کارخانه های فلزی، شهرسازی و ساختمان سازی، کانال های آب، کفپوش و غیره می توان نام برد.

قطعات صنعتی مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب چیست ؟

در مورد گریتینگ تعاریف های متعددی مطرح شده که ما در اینجا دو مورد از آن را برای شما مطرح می کنیم.

  • این عنصر با وجود وزن کم از ظرفیت باربری بالایی برخوردار می باشد.
  • گریتینگ یک شبکه فلزی است که برای بستن یا کف دهانه مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع گریتینگ از نظر ساختاری

  1. شبکه فولادی از نوع تسمه در تسمه
  2. شبکه فولادی از نوع تسمه در نیم تسمه
  3. شبکه فولادی از نوع تسمه در میلگرد
  4. شبکه فولادی از نوع تسمه در 4 پهلوی تابیده

کفشور خطی چیست ؟

کفشور خطی یا شاوردرین یکی از پر مصرف ترین کفشورها در صنعت ساختمانی می باشد. این کفشورها معمولا در حمام در زیر دوش آب به کار می رود و شیب پایین دوش به کمک کفشور خطی به وجود آمده است. کفشورهای خطی استیل برای جمع آوری آبهای سطحی در کف محوطه هایی مثل حمام و سرویسهای بهداشتی استفاده می شود. تفاوت کفشورهای خطی با سیستم نقطه ای یا همان کفشورهای ساده مربع، در ابعاد و نحوه ی جمع آوری آب است.

انواع کفشور خطی

کفشور چدنی : نسبت به کفشور استیلی مصرف کمتری داشته ولی این کفشور در بین کفشورهای دیگر محکم ترین کفشور به حساب می آید و همچنین این نوع کفشور به راحتی خراب نمی شود.

کفشور مربعی : این کفشور دارای تنوع زیادی می باشد اما بیشتر مردم از نوع  ساده اش استفاده می کنند.همچنین کفشور مربعی در کف منازل و بیشتر در کف آشپزخانه دیده می شود.

کفشور استیل : این کفشور در برابر شوینده های اسیدی مقاومت زیادی داشته و همچنین ظاهری زیبا نیز دارد.

کفشور برنجی : این کفشور به دلیل رنگ طلایی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده و همچنین  به دلیل رنگی که دارد معمولا کدر نمی شود. همچنین مقاومتی در برابر شوینده های اسیدی ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آهن آلات صنعتی به کار رفته در صنعت آب و فاضلاب می توانید به وب سایتهای مربوط به درین صنعت ابنیه مراجعه نمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: