متخصص طب کار شرکت مس اعلام کرد
کد خبر: ۳۷۳۲۸۵
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
0
متخصص طب کار شرکت ملی صنایع مس ایران از تدوین برنامه جامع سلامت شغلی در شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد.
تدوین برنامه جامع سلامت شغلی در شرکت مس
مجاهده سلمانی ندوشن متخصص طب کار شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب در سومین روز از چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، در میزگرد بهداشت، سلامت کارکنان و ایمنی محیط کار، سلامت شغلی را حفظ و ارتقای بالاتربن درجه رفاه جسمی، روانی و اجتماعی برای تمامی شاغلین دانست.

وی گفت: در این برنامه اقداماتی از قبیل، انجام معاینات سلامت شغلی، اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، اجرای JHA در مجتمع‌ها، کمیسیون پزشکی، نظارت بر معاینات پیمانکاران صورت گرفته و پوشش معاینات را به صد درصد رسانده است.

سلمانی ندوشن افزود: با توجه به آمار‌های جهانی، گروه هدف ما از کل دنیا ۴۵ درصد جمعیت نیروی کار جهان است و ۵۸ درصد افراد بالای ۱۰ سال شاغل محسوب می‌شوند بنابراین با جمعیت قابل توجهی از دنیا مواجه هستیم.

وی آمار مرگ در جهانی بر اثر حوادث شغلی را ۷ هزار و ۵۰۰ نفر شاغل اعلام کرد و گفت: ۵ تا ۷ درصد این آمار مربوط به کار است و مابقی در خصوص ایمنی شغلی است.

وی بیشترین درصد از نظر شیوع بیماری‌های شغلی را در بخش بیماری‌های قلبی عروقی با ۳۱ درصد اعلام کرد و افزود: سرطان‌های شغلی و بیماری‌های مرتبط به کار از دیگر عوامل مرگ‌ومیر در شاغلین است؛ در هر ۱۴ ثانیه یک نفر براثر بیماری شغلی در جهان جان خود را از دست می‌دهد.

سلمانی، گفت: سلامت کار جزو جدایی‌ناپذیر جامعه است و در صورت رعایت ایمنی کار نه تنها هزینه‌های بیماری شغلی کاهش می‌باید بلکه رضایت شغلی فرد را در کل جامعه فراهم کرده و افزایش بهره‌وری را نیز در بر خواهد داشت.

وی افزود: ۳۷۴ میلیون حادثه منجر به فوت نمی‌شود، اما نقص عضو جدی را در بر خواهد داشت بنابراین سلامت شغلی می‌تواند تأثیر ویژه در جلوگیری از دست دادن نیروی کار مفید داشته باشد.

متخصص طب کار شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه با اعلام اینکه امریکا ۱۲ درصد GDP خود را صرف هزینه‌های بیماری شغلی کارکنان خود می‌کند، اظهار داشت: خیلی از الزامات قانونی در کشور وجود دارد و هدف اصلی ما حرکت به سمت سلامت شغلی بدون الزامات قانونی است.

وی گفت: در این راستا در شرکت مس با تدوین برنامه جامعه سلامت شغلی اقداماتی از قبیل، انجام معاینات سلامت شغلی، اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار، اجرای JHA در مجتمع‌ها، کمیسیون پزشکی و نظارت بر معاینات پیمانکاران، پوشش معاینات را به صد درصد رسانده است، همچنین در دوران کرونا نیز غربالگری کارکنان در حال انجام است و وضعیت مجتمع را برای رسیدن به نقطه ایده‌آل بررسی می‌کنیم.

وی تهیه و طراحی شناسنامه شغلی بر اساس سلامت شغلی را از مهم‌ترین اقدامات شرکت مس دانست و گفت: دسته‌بندی مشاغل، تدوین پروتکل‌های معاینات بدو استخدام، معاینات دوره‌ای برای هر رسته شغلی، تدوین استاندارد‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات سلامت شغلی و پیگیری بیماری‌ها در شرایط شغلی در چهارچوب‌های حوزه سلامت و ایمنی کار در قالب شناسنامه شغلی صورت گرفته است.

گفتنی است در این میزگرد، مصطفی زیدآبادی مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست مجتمع مس سرچشمه و مرتضی حاجی احمدی مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست مجتمع مس سونگون در خصوص اهمیت و جایگاه سلامت شغلی به سخنرانی پرداختند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: