April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۳۳۲۴
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۳
0
بالا رفتن قیمت نفت و گاز به‌دنبال بحران اوکراین و تحریم‌های غربی علیه روسیه، خطر بروز بدترین تورم همراه با رکود اقتصادی را در اروپا از دهه ۱۹۷۰ افزایش داده‌است.
قطع عرضه گاز روسیه اروپا را وارد رکود می‌کند
 مسکو هفته گذشته تهدید کرد به تلافی تحریم‌های گسترده غربی، از صادرات انرژی خود به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند. الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت دولت این کشور حق دارد عرضه گاز خود را با بستن خط لوله نورد استریم ۱ متوقف کند.

متخصصان پیش‌بینی می‌کنند تولید نفت روسیه ۱.۶۱۲ میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی و ۰.۲۱۷ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۳ کاهش یابد. تخمین زده می‌شود بیشترین کاهش تولید نفت روسیه در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی و برابر با ۲.۳۰۶ میلیون بشکه در روز باشد. روسیه همچنین در خطر خارج شدن از سازمان تجارت جهانی یا صندوق بین‌المللی پول قرار دارد.

بانک مرکزی روسیه برای نجات ارز این کشور از سقوط، نرخ بهره را تا ۲۰ درصد افزایش داده‌است، اما این اقدامات برای جلوگیری از سقوط اقتصاد این کشور کافی نیست.

اما بالا رفتن قیمت نفت و گاز به‌دنبال بحران اوکراین خطر بروز بدترین تورم همراه با رکود اقتصادی را در اروپا از دهه ۱۹۷۰ افزایش داده‌است. قیمت انرژی در اروپا در بحبوحه وابستگی شدید این کشور به سوخت‌های فسیلی از کنترل خارج شده است. قیمت گاز طبیعی در اروپا به ۶۲ دلار در هر ۱ میلیون بی تی یو رسیده که برابر با ۳۶۰ دلار در هر بشکه نفت است.

اما این شرایط می‌تواند بدتر هم شود. متخصصان هشدار داده‌اند اگر روسیه به تهدید خود برای توقف عرضه گاز به اروپا عمل کند، این قاره وارد یک رکود عمیق می‌شود. اتحادیه اروپا طرح‌های خود را برای کاهش وابستگی به گاز روسیه قبل‌از پایان سال جاری میلادی اعلام کرده‌است. طبق این طرح، وابستگی اروپا به گاز روسیه دوسوم در سال جاری پایین آمده و تا ۲۰۳۰ به صفر می‌رسد. مسکو اعلام کرده تحریم‌های انرژی غرب را با قطع سریع‌تر عرضه انرژی تلافی خواهد کرد.

منطقه یورو یک‌چهارم انرژی خود را از گاز طبیعی تامین می‌کند و روسیه حدود یک‌سوم واردات گاز طبیعی این بلوک را برعهده دارد. بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز هشدار داده اختلال بیشتر در واردات گاز تأثیرات مخربی بر تولید اقتصادی و تورم در منطقه یورو دارد.

متخصصان گلدمن ساچز پیش‌بینی می‌کنند در بدترین شرایط که روسیه کل صادرات گاز از طریق خط لوله را به اروپا متوقف کند، تولید ناخالص داخلی این منطقه ۲.۲ درصد کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب تولید ناخالص داخلی آلمان ۳.۴ درصد و ایتالیا ۲.۶ درصد پایین خواهد آمد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: