کد خبر: ۳۷۳۳۲۵
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳
0
بورس در روز‌های پایانی سال نه توان صعود دارد و نه نزول، اما کاهش خروج پول به عنوان مهمترین چالش این روز‌های بازار سرمایه می‌تواند خبری امیدوار کننده برای سهامداران باشد.


جزئیات چالش‌ این روزهای بازار سرمایه 
بازار سرمایه بدون تلاطم و در حالت ایستا قرار گرفته است، نه صعود تاثیرگذاری در روند معاملات وجود دارد و نه نزول خاصی بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هفته پایانی سال برای بازار سرمایه در آرامش خاصی در حال سپری شدن است و تنها نکته منفی این روز‌های بازار سرمایه، تداوم روند خروج پول حقیقی و افزایش آن طی روز‌های گذشته است. البته در جریان معاملات روز سه شنبه جریان خروج سرمایه از بورس تا حدود با کاهش مواجه شد. اما هنوز مهمترین نشانه منفی معاملات این روز‌های بازار سهام همین موضوع است، به نظر می‌رسد در روز‌های پایای سال بخش بزرگی از سهامداران حقیقی مایل به خروج سرمایه خود از بازار سهام هستند.

با این حال رشد قیمت دلار هم در روز‌های گذشته نتوانست بازار سهام را با صعود همراه کند و همین مساله موجب شده است تا سهم‌های ریالی و دلاری هم به صورت یک روز در میان به سمت صعود و نزول حرکت کنند. در روز‌های پایانی سال جاری بیشتر نماد‌ها در حال تکاپو برای کاهش نیافتن قیمت‌های خود هستند تا صعود و افزایش قیمت.

* خروج پول حقیقی مهمترین چالش فعلی بورس

در این‌باره کامران رحیمی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خروج پول سهامداران حقیقی در روز‌های پایانی سال را مهمترین چالش بازار سرمایه دانسته و می‌گوید: امروز آخرین روز فروش سهامداران برای برداشت در سال جاری بوده است. در صورتی که سرمایه گذاران بخواهند پول خود را از بازار سرمایه خارج کنند، این اتفاق برای سال آینده رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در معاملات امروز شاخص کل و به طور کلی کلیت بازار در روندی تعادلی و متوازن قرار داشت. شاخص کل هموزن نیز به مراتب وضعیت بهتری داشت و روند تعادلی خود را حفظ کرد. به نظر می‌رسد روند تعادلی معاملات در روز‌های آینده نیز ادامه یابد و رشد یا افت شارپی در انتظار بازار نباشد.

در جریان معاملات امروز، در میان صنایع مختلف پالایشی‌ها عملکرد ضعیف تری داشتند و با سرخپوشی به معاملات خود پایان دادند؛ پس از پالایشی‌ها، نماد‌های معدنی قرمزترین گروه بازار بودند. در مقابل خودرویی‌ها و بانکی‌ها روند معاملاتی بهتری را برای خود به ثبت رساندند.

* حرکت بورس و فرابورس برخلاف یکدیگر

شاخص کل بورس در جریان معاملات روز سه شنبه با رشد دو هزاز و ۴۹۲ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۶۹ واحدی برسد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۱۹ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش هزار و ۲۲۱ واحدی به عدد ۳۴۰ هزار و ۱۷۸ واحدی رسید و بازدهی ۰.۳۶ درصدی را برای سهامداران به همراه آورد. شاخص کل فرابورس نیز ۹ واحد به عدد ۱۸ هزار و ۱۲۹ واحدی کاهش یافت.

* کاهش خروج پول از بورس

امروز برای ششمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد؛ رقم خارج شده از بورس نسبت به روز گذشته افت ۴۱ درصدی داشته است.

در معاملات روز سه شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های پالایشی اختصاص داشت. سهام شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. سهم‌های خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، فنفت (صنایع تجهیزات نفت) و وبصادر (بانک صادرات) نیز بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

* افزایش معاملات خرد بازار سهام

ارزش کل معاملات در بازار سرمایه به ۹ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان بود که ۱۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم دو هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان رسید که ۲۷ درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود.

* رشد یک میلیارد تومانی مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات روز سه شنبه، ۲۶۶ نماد رشد قیمت داشتند؛ یعنی ۵۴ درصد بازار رشد قیمت را تجربه کردند.

در جریان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲ درصد رشد کرد و در رقم ۹۲ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد‌های ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و غدام (شرکت خوراک دام پارس) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

در پایان معاملات روز سه شنبه، ۲۲۷ نماد کاهش قیمت داشتند؛ یعنی ۴۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۲ درصد افزایش یافت و ۶۱ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز سه شنبه با مازاد تقاضای ۳۱ میلیارد تومانی بسته شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم‌های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) تعلق گرفت.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: