کد خبر: ۳۷۳۴۰۰
۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸
0
مه مغزی، احساس خستگی ذهنی یا گیجی است که تفکر واضح را دشوار می‌کند.

دلایل ایجاد مه مغزی و روش درمان آن

 

 

احساس تنبلی ذهنی و مبهم بودن استفاده می‌شود که می‌تواند نشانه‌ای از سایر بیماری‌ها باشد.

این عارضه می‌تواند بر توانایی تمرکز تأثیر بگذارد و یادآوری‌ را دشوار کند. مه مغزی می‌تواند بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر بگذارد. افراد غالباً این مشکل خود را احساس نمی‌کنند، زیرا از دست دادن وضوح ذهنی برای آن‌ها بیگانه است.

 

برخی عوامل و شرایط که می‌تواند باعث مه مغزی شوند:

-کمبود خواب
- افزایش سطح استرس
- افسردگی
- زوال عقل
- قبل از یائسگی
- دارو
- شرایط هورمونی مانند اختلالات تیروئید
- شرایط بیماری مزمن مانند MS
- کمبود مواد مغذی مانند کمبود ویتامین B۱۲
- عفونت‌های ویروسی مانند کووید۱۹، سارس و H۱N۱۱

کووید۱۹ می‌تواند باعث التهاب در مغز شود و بر توانایی نورون‌های مغز برای برقراری ارتباط با یکدیگر تأثیر بگذارد 

سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی می‌گوید: استرس، اضطراب، انزوا و تهدید همه‌گیری ویروس کرونا نیز می‌تواند به‌طور غیرمستقیم باعث ایجاد مه مغزی شود.

ممکن است مه مغزی به دلیل ترکیبی از دو یا سه عامل از این عوامل ایجاد شود. برای مثال، افسردگی می‌تواند منجر به کمبود خواب و یا برعکس شود. به طور مشابه، استرس می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد و باعث افسردگی شود. 

 

علائم مه مغزی

اگر مه مغزی دارید، ممکن است در عملکردهای شناختی مشکل داشته باشید، مانند:

- تمرکز بر یک فکر یا ایده
- به یاد آوردن‌ها
- عمل کردهای همزمان
- دنبال کردن مکالمات
- توجه به محیط اطراف
- مه مغزی همچنین می‌تواند علائمی مانند سردرد و خستگی ذهنی ایجاد کند.

 

برای کاهش مه مغزی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

به اندازه کافی بخوابید: خواب برای مغز و بدن شما مهم است تا سموم ناسالمی را که در ایجاد مه مغزی نقش دارند، از بین ببرد. سعی کنید از یک برنامه خواب ثابت پیروی کنید و هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. قبل از خواب از استفاده از وسایل الکترونیکی مانند موبایل، لپ تاپ یا تلویزیون خودداری کنید.

ایده‌های جدید را امتحان کنید: ذهن خود را درگیر فعالیت‌های تحریک کننده ذهنی کنید. برای مثال، مسیر متفاوتی را برای رسیدن به محل کار انتخاب کنید، رویکرد متفاوتی را برای کاری که به طور منظم انجام می‌دهید، امتحان کنید؛ که می‌تواند به افزایش تولید یک ماده شیمیایی مغز به نام نوراپی نفرین کمک کند و مغز را تحریک کند.

از انجام چند کار همزمان پرهیز کنید: چند وظیفه‌ای می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند و بهره وری شما را کاهش دهد، به خصوص اگر در تلاش برای انجام دو فعالیت هستید که نیاز به تفکر آگاهانه دارند. سعی کنید در یک زمان روی یک چیز تمرکز کنید.

روی حافظه خود کار کنید: اگر مستعد فراموش کردن هستید، سعی کنید از ترفندهای مختلف برای بهبود حافظه خود استفاده کنید. برای مثال، یادداشت ها، یا نشانه‌های بصری یا کلامی می‌توانند به شما کمک کنند مطالب مهم را به خاطر بسپارید. شما همچنین می‌توانید تکرار را امتحان کنید.

استراحت‌های ذهنی داشته باشید: در طول روز چند استراحت ذهنی انجام دهید، جایی که به هیچ چیز فکر نکنید و در لحظه باشید. می‌توانید چشمان خود را ببندید، کمی پیاده روی کنید یا به بیرون از پنجره نگاه کنید.

توجه خود را متمرکز کنید: اگر به خاطر عوامل متعددی حواستان پرت می‌شود یا تمرکزتان را از دست می‌دهید، سعی کنید سرعتتان را کم کنید و تمام تمرکزتان را روی یک کار بگذارید.

از نظر اجتماعی فعال بمانید: شرکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند خلق و خو، حافظه و شناخت شما را بهبود بخشد.

درگیر فکر عمیق: ذهن خود را با صرف زمان کمی درگیر فکر عمیق هر روز تمرین دهید. برای مثال، اگر مقاله‌ای را خوانده اید، ۱۰ دقیقه به مطالب آن مقاله فکر کنید.

مدیتیشن را امتحان کنید: مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس و آرامش مغز و بدن شما کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید: فعال ماندن از نظر بدنی می‌تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید: یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به حافظه، شناخت و سلامت مغز کمک کند.

اجتناب از الکل و مواد مخدر: این مواد می‌توانند حواس شما را مختل کنند و بر مغز شما تأثیر منفی بگذارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: